InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Het prehistorische park, Tarascon-sur-Ariège

Het prehistorische park, Tarascon-sur-Ariège

Het prehistorische park, Tarascon-sur-Ariège Ongeveer anderhalf uur rijden, ten Zuiden van Toulouse, ligt Tarascon-sur-Ariège. Daar ligt een 'prehistorisch' park. Dat prehistorische park is een educatief park, in het bijzonder erg leuk voor kinderen. Het park wordt gevormd door een glooiend groen landschap. Er lopen wandelpaden doorheen, maar je kunt er ook rustig op het gras lopen en spelen.

Het park

Volg je de wandelpaden, dan kom je interessante zaken tegen, zoals bijvoorbeeld:
  • een jachtplaats met speren. En hoe moeilijk het is zo' speer te werpen, mag je zelf proberen
  • een prehistorisch kamp van tenten en je mag ook in die tenten
  • een man die demonstreert hoe wapens en werktuigen gemaakt werden

Dit zijn maar een paar voorbeelden, er is daar vanalles te zien en te proberen, o.a. een kopie van de grot van Niaux.

Dertienduizend jaar geleden

Dertienduizend jaar geleden was het klimaat in de Pyreneeën strenger dan nu, het was het einde van een ijstijd. Er waren gletjers in de bergen, in de rest van het land had een droog klimaat. Bomen waren zeldzaam. Er waren
  • kruiden
  • grassen
  • zonnebloemen
  • steppe vegetatie

De bewoners

De bewoners van deze omgeving waren in de eerste plaats jagers. Er waren poolvossen en grote kuddes rendieren kwamen uit het hoge Noorden. Op die rendieren werd gejaagd:
  • het vlees werd gebruikt voor voedsel
  • de huid werd gebruikt voor kleding
  • de botten werden gebruikt voor wapens en versieringen

Kunst

Mensen hebben de neiging zich kunstzinnig te uiten, dertienduizend jaar geleden was dat ook zal zo. De bewoners van deze streek gebruikten okers en houtskool, waardoor ze de beschikking hadden over allerlei tinten geel, rood, bruin en zwart. Ze schilderden met hun vingers en soms ook door te blazen en te spugen. Dat kan ook allemaal op een rotswand geprobeerd worden.

Prehistorisch park

Kinderen

Voor volwassenen is dit park gewoon leuk. Voor kinderen is het spectaculair, waardoor dit park als je met kinderen op vakantie bent, beslist een aanrader is. Er is in het park een restaurant. Het eten is daar niet bijzonder, maar de prijzen van het eten zijn wel bijzonder. Het park leent zich echter prima voor een picknick. Overweeg dus een picknickmand mee te nemen.

Kosten

De entreeprijs voor volwassenen ligt rond de 10 euro, kinderen mogen de helft naar binnen.
09400 Tarascon-sur-Ariège

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ariège: de grottenAriège: de grottenFrankrijk is aan het einde van de 19e eeuw begonnen met de exploitatie van grotten. Eerst onder leiding van E.A. Martel,…
Universiteit van Amsterdam - Science ParkIn 2010 heeft de Universiteit van Amsterdam zijn locatie Amsterdam Science Park geopend. Studenten uit het hele land en…
Disney Treasures: Disneyland USADisney Treasures: Disneyland USADisneyland, waarschijnlijk heeft u er al wel eens van gehoord. Het is een zeer groot pretpark dat bedacht is door The Wa…
Vakantiepark de LommerbergenOp de Lommerbergen kunt u genieten van een heerlijke vakantie in Nederland. De Lommerbergen ligt in de kleine sfeervolle…
Bronnen en referenties
  • Parc de la Prehistoire

Reageer op het artikel "Het prehistorische park, Tarascon-sur-Ariège"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Vakantie Toulouse
Schrijf mee!