Euromast te Rotterdam
Na een roerige periode, men twijfelde of de mast gesloopt of omgebouwd zou worden tot onderdeel van een enorm park, is het gebouw toch gerenoveerd en in 2004 aan een nieuw leven begonnen. Op de wereldlijst van hoge gebouwen prijkt de Euromast zo ongeveer rond de 20e plaats.
De mast
Gebouwd ter gelegenheid van de Floriade van 1960 in Rotterdam. De toren is ontworpen door de architect H.A. Maaskant en staat vlak bij de ingang van de Maastunnel. Het idee van een uitkijktoren was er al in 1955, maar het comité “NV Eurotoren in oprichting” kreeg geen financiële steun van de gemeente. Deze stelde echter wel de grond ter beschikking.
De ontwerper
De architect Maaskant had ten tijde van de bouw van de Euromast een ander groot project onder handen, namelijk de Pier van Scheveningen. De vorm van de, die van de uitkijktoren en de Euromast zijn aan elkaar verwant. Maaskant was een ontwerper die niets zag in moderne vormen of technische hoogstandjes. Toch zijn de beide ontwerpen zeer karakteristiek voor de vormgeving van de jaren zestig.
De bouw van de toren
- De 1e paal werd geslagen op 10 december 1958 door burgemeester Van Walsum
- De toren bestaat uit een ronde schacht van 9 meter doorsnede, een wanddikte van 30 cm en is 100 meter hoog, inclusief de vlaggenmast is hij 107 meter
- De fundering bestaat 131 betonpalen
- Op deze palen rust een blok gewapend beton van 1.900.000 kilo. Dit als tegengewicht voor het bouwwerk bovengronds, waardoor het zwaartepunt ondergronds ligt
- Aan deze schacht hangen 3 paviljoens: Op de begane grond het entreepaviljoen (hier is de kaartverkoop en souvenirwinkel), op 30 meter hoogte een soort scheepsbrug en bovenin een asymmetrisch kraaiennest van 240.000 kg (hiermee wilde Maaskant de toren naar zee laten wijzen)
- Bovenop staat een vlaggenmast in de vorm van een gestileerde tulp
- In 23 dagen was de schacht klaar
- Het kraaiennest werd aan de voet van de mast gemonteerd en in vijf dagen naar boven gehesen. De complete scheepsbrug was ergens anders gemaakt. Als laatste werd de ronde onderbouw gemonteerd
- De totale bouw duurde veertien maanden
- Binnen in de schacht bevinden zich twee liften en een noodtrappenhuis
- In nog geen 25 seconde is men op 100 meter hoogte
- De eerste tien jaar kwamen er meer dan 6 miljoen bezoekers
Renovatie
In 1968 was het 114 meter hoge gebouw van de Medische Faculteit klaar. Hierdoor verloor de Euromast zijn hoogterecord als hoogste toren van Nederland. Men besloot in 1970 om de mast uit te breiden. De Zwitserse firma Willy Bühler A.G. had een systeem op de markt gebracht, namelijk de Space Tower. Dit was een stalen schacht van 2,50 doorsnee waaromheen een ringvormig kabinet ronddraait. De uitbreiding bracht de toren op een totale hoogte van 176 meter.
Na een roerige periode, men twijfelde of de mast gesloopt of omgebouwd zou worden tot onderdeel van een enorm park, is het gebouw toch gerenoveerd en in 2004 aan een nieuw leven begonnen. Op de wereldlijst van hoge gebouwen prijkt de Euromast zo ongeveer rond de 20e plaats.
De naam
In november 1958 stond in de Rotterdamse kranten dat de nieuwe toren de naam Euromast zou krijgen. De uitleg hiervan was:
- 'Euro', omdat Rotterdam in het hart van het Euromarktgebied ligt
- 'Mast', omdat het niet alleen het Nederlands, maar ook in het Engels, Duits, Zweeds, Noors en Deens hetzelfde geschreven wordt. In Polen schrijft men maszt, in Finland masto en in Frankrijk mât. In het Spaans is het mastil en in het Portugees mastro. Mast lijkt zelfs op het Russische matsjta en het Japanse masuto
Mopje
Er zitten een Belg, een Nederlander en een Duitser in de trein op weg naar Rotterdam. De Belg zegt tegen de Duitser dat zij binnen 2 jaar een compleet kasteel hebben gebouwd met harnassen en suppoost voor de deur. Waarop de Duitser tegen de Belg zegt dat is nog niets, want wij hebben een complete fabriek gebouwd met productlijn en afzetgebied in één jaar tijd. Na dit gezegd te hebben, komen ze in Rotterdam aan en ze zien de Euromast staan. Dan vragen ze de Nederlander wat dat is. De Nederlander die zegt: “Weet ik veel, stond er vanmorgen nog niet.....”.