InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Dagjes uit in de kop van Noord-Holland

Dagjes uit in de kop van Noord-Holland

Dagjes uit in de kop van Noord-Holland Lekker weg in eigen land. Er zijn mogelijkheden genoeg. Ook in Noord-Holland zijn er leuke dagjes uit te verzinnen met kleine kinderen. Hieronder een opsomming van een aantal top attracties.

Sprookjeswonderland

In het mooie Enkhuizen ligt dit bijzonder leuke park vol met kabouters en sprookjes. Direct bij binnenkomst beland je meteen in het gezellige kabouterdorp. Overal zijn kleine huisjes met kaboutertjes die allemaal hard aan het werk zijn, of iets leuks aan het doen zijn. Het dorp is speciaal gebouwd voor peuters en kleuters, want zij kunnen alles goed bekijken door de lage raampjes van de verschillende huisjes. Volwassen bezoekers die ook nieuwsgierig zijn, moeten echt door de knieën.

Daarna beland je vanzelf in het sprookjesgedeelte. Bij elk sprookje dat je tegenkomt, valt er genoeg te zien en te beleven. Soms wordt zelfs het hele sprookje 'verteld'. Erg spannend is bijvoorbeeld het sprookje 'Hans en Grietje'. Rammel aan het hek, en de boze heks komt vanzelf te voorschijn en vraagt zich uiteraard af wie er aan haar huisje durft te knabbelen.

Zelfs midden in de winter valt er hier genoeg te beleven. Er lopen gedurende de kerstvakantie echte sprookjesfiguren rond zoals bijvoorbeeld de wensfee. Midden in het park staat er dan ook een reusachtige kerstboom, en de kinderen hebben de mogelijkheid om samen met de heks de kerstboom 'aan te steken'.

Verder is er ook nog een hele leuke speeltuin en zijn er genoeg mogelijkheden voor het nuttigen van een drankje en een hapje. 's Zomers kunnen de volwassenen lekker genieten van een drankje op het terras als de kinderen heerlijk aan het rondrennen zijn in de speeltuin.

Kortom: Een dagje Sprookjeswonderland in Enkhuizen is een dagje ontspanning voor jong en oud.

De Goudvis

Een andere leuke attractie is speeltuin 'De Goudvis'. Dit prachtige park ligt in Sint Maartenszee op loopafstand van het strand. Er is voldoende parkeergelegenheid en soms is er op zondag een heuse 'kofferbakmarkt'.

De Goudvis bestaat uit twee gedeelten. Bij binnenkomst beland je meteen in de mooie, ruim opgezette speeltuin. Alles wat in een speeltuin thuis hoort, staat hier. Erg leuk is ook de reusachtige houten boot. Leuk om in te picknicken, maar ook leuk om in te klimmen en klauteren. Naast de gebruikelijke (familie)schommels, wippen en klimrekken, heeft het park ook een stukje gereserveerd voor ongeveer 8 trampolines met iets verderop een echte scooterbaan. Achteraan staat nog een reusachtig springkussen en er is zelfs een apart speeltuintje voor de allerkleinste bezoekertjes. Ook de volwassenen kunnen zich hier prima vermaken. Lekker spelen met de kinderen, of even genieten van een versnapering aan één van de vele picknicktafels die overal in het park te vinden zijn.

Is het slecht weer? Geen nood. Ook dan kan iedereen zich prima vermaken in de Goudvis. Naast de grote buitenspeeltuin heeft het park een mooie binnenspeeltuin. Deze bestaat uit twee grote zalen met uiteraard de nodige ballenbakken en klimtoestellen.

Voor de allerkleinsten is er een speciale hoek met een grote zitkuil. Hierin kan onbelemmerd gekropen en geklommen worden. Ook hier is een aparte ballenbak en rondom dit gedeelte staan een aantal huisjes opgesteld waarin lekker gespeeld kan worden. In de kuil zelf bevinden zich een aantal losse grote zachte blokken waar bijvoorbeeld een glijbaan van gemaakt kan worden. Dit gedeelte is dan ook speciaal gereserveerd voor de kleintjes. Kinderen van 4 jaar en ouder moeten zich in de andere gedeeltes vermaken.

Terwijl de kinderen lekker rondrennen kunnen de volwassenen genieten van een lekkere bak koffie, een glas fris of een lekker hapje. Aan de bar is genoeg te kopen. Dit alles kan genuttigd worden aan één van de vele zitjes die opgesteld zijn in het binnengedeelte.
© 2008 - 2019 Saskiaw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
De nederlandse provinciesDe nederlandse provinciesNederland is een land met 16,86 miljoen inwoners. Nederland ligt in het westelijke deel van Europa en grenst aan de Noor…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
De Blauwe vlag eco label voor stranden en jachthavensWie het milieu hoog in het vaandel heeft staan, kan ervoor kiezen om een strand te bezoeken met een Blauwe Vlag. Ook jac…

Reageer op het artikel "Dagjes uit in de kop van Noord-Holland"

Infoteur: Saskiaw
Gepubliceerd: 28-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!