InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport Zweden

Wintersport Zweden

Zweden is al jarenlang een steeds populairder wintersport land aan het worden onder Nederlandse wintersporters. Zaken als betere toegankelijkheid door globalisering en het hervinden van de natuurlijke omgeving draagt bij aan de stijgende bezoekersaantallen ten aanzien van wintersport in Zweden. Hieronder zal Zweden als wintersportland besproken worden alsmede de populaire wintersportbestemmingen Are en Salen.

Zweden als wintersportland

Het wintersportland Zweden biedt vele mogelijkheden voor skiërs, snowboarders, langlaufers en schaatsers. Het seizoen loopt van november tot aan begin mei. Sterke punten van de Zweedse wintersportcentra zijn de sportieve sfeer, de faciliteiten voor gezinnen, de goede prijskwaliteit verhouding en de schitterende natuur. Verder is Zweden ook aantrekkelijk vanwege de vele andere winterse activiteiten zoals rendier-, sledehond- en sneeuwscooter safariís.

Verder interessant aan Zweden zijn de lage liftprijzen die nog lager zijn geworden na de belastingverlaging in het land van 12% naar 6% waardoor Zweden beter kan concurreren met andere Europese bestemmingen. Naast deze prijsverlaging is er veel geïnvesteerd in voorzieningen als nieuwe liften en uitbreiding van accommodaties (Skiing.nl).
De meest bekende wintersportgebieden liggen in het Zuidwesten van Zweden in de buurt van de grens met Noorwegen. In de meeste gebieden is het ook mogelijk om in de avond op verlichte pistes te skiën (skiinfo.com).

Are

In het seizoen Ď06/í07 was het grote wintersportgebied Are de host van het WK alpine skiën. Are is een van de grootste skigebieden van Scandinavië en omvat 5 kleinere skigebieden. Het gebied van Are telt in totaal 98 km piste verdeeld over 103 afdalingen waarbij gebruik wordt gemaakt van 83 skiliften. Het dorp ligt op 384 meter hoogte en het hoogste punt ligt op 1420 meter hoogte. In het gebied liggen 44 blauwe en 44 rode pistes, de overige 10 pistes zijn zwart (Wintersporters.nl).

Mogelijke overige activiteiten

Ook voor wintersporters die niet skiën of snowboarden zijn er mogelijkheden in Are. In het gebied ligt 180 kilometer aan loipes voor het beoefenen van de langlaufsport. Verder is er een toboggan run, kan er deelgenomen worden aan nacht skiën en is er de mogelijkheid tot sneeuwscooter rijden (wintersporters.nl).

Authenticiteit

Het dorpje Are biedt veel gezelligheid door de typische Zweedse stijl van bouwen en de diverse restaurants, cafés en Ďaprès-skií mogelijkheden die aanwezig zijn in Are. Het nachtleven van Are is bruisend door de aanwezigheid van diverse discotheken en cafés (Ski Atlas of the World, 2007).

Logistieke bereikbaarheid

Vanuit Nederland is de beste optie te vliegen naar Stockholm. Vanuit Stockholm is het mogelijk om een binnenlandse vlucht te nemen naar Are Ostersund Airport. Deze vluchthaven ligt op 80 kilometer van het skigebied Are. Vanuit Are Ostersund Airport zijn er transferbussen aanwezig die de wintersporters vervoeren naar het skigebied van Are (skistar.com).

Salen

Ook de skigebieden die samen Sälen vormen zijn pure wintersportcentra in Zweden (Wintersporters.nl). Het skigebied van Sälen is een van de grootste skigebieden van Zweden en omvat vier skigebieden binnen een afstand van 20 kilometer. Het totale gebied van Sälen telt 145 km aan piste verdeeld over 127 afdalingen waarbij gebruik wordt gemaakt van 110 skiliften. Het dorp ligt op 350 meter hoogte en het hoogste punt ligt op 890 meter hoogte. Het gebied biedt een grote diversiteit aan pistes waardoor het voor beginnende wintersporters maar ook voor gevorderde een interessant skigebied is (Skiinfo.com).

Mogelijke overige activiteiten

Ook voor wintersporters die niet skiën of snowboarden zijn er mogelijkheden in Sälen. In het gebied ligt 300 kilometer aan loipes voor het beoefenen van de langlaufsport. Verder is het mogelijk om in Sälen deel te nemen aan hondensledetochten, arrensledetochten, sneeuwscootertochten, ijs karten, en paragliding (Wintersportsweb.com).

Authenticiteit

In het skigebied van Sälen liggen 40 restaurants waar het aanbod loopt van traditionele Zweedse gerechten tot de Amerikaanse keuken. Voor de Ďaprès-skií is Sälen niet geschikt (Wintersportsweb.com).

Logistieke bereikbaarheid

Vanuit Nederland is de beste optie te vliegen naar Stockholm. Vanuit Stockholm is het mogelijk om een binnenlandse vlucht van 40 minuten te nemen naar Mora Airport. Vanuit Mora Airport zijn er transferbussen aanwezig die de wintersporters vervoeren naar het skigebied van Sälen (skistar.com).
© 2010 - 2017 Rbnmln, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Branäs - Sneeuwzeker en kindvriendelijk skigebied in ZwedenBranäs - Sneeuwzeker en kindvriendelijk skigebied in ZwedenBranäs is een sneeuwzeker wintersportgebied in Zweden in de provincie Värmland. Voor veel mensen is wintersport in Zwede…
Geschiedenis wintersport ScandinaviëGeschiedenis wintersport ScandinaviëAl vanaf midden 19e eeuw wordt er in Noorwegen recreatief geskied, echter vooral de laatste tientallen jaren heeft Scand…
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wanneer je op wintersport gaat, is een wintersportverzekering geen overbodige luxe, met name de wintersport reisverzeker…
Wintersport ScandinaviëMet de herfst al weer op gang is het voor veel mensen al weer tijd om de wintersport te gaan plannen. Velen richten hier…
Bronnen en referenties
  • Wintersporters.nl Skistar.com Skiinfo.com Ski Atlas of the World, 2007

Reageer op het artikel "Wintersport Zweden"

Infoteur: Rbnmln
Gepubliceerd: 02-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!