InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport Scandinavië

Wintersport Scandinavië

Met de herfst al weer op gang is het voor veel mensen al weer tijd om de wintersport te gaan plannen. Velen richten hierbij de blik naar het zuiden. De populaire wintersport landen als Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk lonken. Met name voor de wat minder ervaren wintersporter, of diegenen die iets anders willen dan alleen maar afdalen is er in het Noorden echter ook heel wat te vinden. Met de aangename Scandinavische wintersportsfeer.

Wintersport in Zweden

Aangezien Zweden een stuk noordelijker ligt dan de Benelux zijn de winters er een stuk kouder en rijker aan sneeuw dan we hier gewoon zijn. Dit maakt Zweden dan ook een land waar er op uitgebreide schaal aan wintersport kan gedaan worden. Naast de wintersportmogelijkheden kan er ook genoten worden van de prachtige natuur die in dit land uitgebreid aanwezig is.

Zweden is een land dat erg dunbevolkt is, het is één van de dunbevolkste landen van de Europese Unie en bijgevolg zijn er ook erg weinig grote steden in het land. Wel zijn er grote meren, nog grotere dichte bossen en prachtige landschappen om eindeloos bij weg te dromen.

Op het vlak van de wintersport zijn er in Zweden de afgelopen jaren zware investeringen gebeurd om te kunnen concurreren met de wintersportgebieden in de buurlanden en deze in de Alpenlanden. Zo werden er vele gloednieuwe skiliften geplaatst en ook de accommodaties werden gerenoveerd of zelfs helemaal nieuw gebouwd. De duurdere levensstandaard in Zweden wordt nu bovendien grotendeels gecompenseerd door de goedkoper geworden skipassen die vele toeristen toch voor Zweden doen kiezen. Zeker voor beginnende skiërs is Zweden een absolute aanrader: de hellingen zijn er veelal minder steil dan bijvoorbeeld in de Franse Alpen waardoor het eenvoudiger is om te leren skiën zonder al te veel valpartijen te moeten ondergaan. Door de enorme vlaktes tussen de heuvels en bergen wordt er ook op uitgebreide schaal gelanglauft.

Maar ook de Nederlandse schaatsliefhebber komt ruim aan zín trekken in Zweden. Door de erg strenge vorst en de korte dagen kan er in vrijwel elk dorp op een veilige manier geschaatst worden op één van de vele meren. Voor de liefhebbers zijn er ook mooie lange dagtochten uitgestippeld. Zweden is door de enorme ruimte ook het ideale land om de eerste stappen op het ijs te zetten. Uiteraard wordt een schaatsdag ook in Zweden afgesloten met een kop warme koffie of chocolademelk om het energiepeil weer helemaal op de krikken.

Wintersport in Noorwegen

Noorwegen is een prachtig uitgestrekt land. Terwijl u in de Alpen veelal pas vanaf ongeveer half december op de latten kan gaan staan is dit in Noorwegen al veel vroeger mogelijk. U kan er als winterliefhebber van november tot halfweg mei probleemloos gaan skiën. Een ander voordeel is de beperkte hoogte waarop de Noorse skigebieden zich bevinden. Alle Noorse skigebieden liggen op maximaal 1700 meter hoogte en dus ook voor een gebrek aan zuurstof hoeft u zeker en vast niet te vrezen tijdens uw wintersportvakantie. Noorwegen telt in totaal maar liefst 45 wintersportgebieden waar er op uitgebreide schaal geskied en gelanglauft kan worden. De meeste skiërs raden aan om in de maanden maart of april naar Noorwegen te trekken omdat de dagen er dan al wat langer zijn en er nog gegarandeerd meer dan voldoende sneeuw ligt.

Deze sneeuwzekerheid is trouwens een belangrijke troef voor Noorwegen. Aangezien het land grenst aan de Atlantische Oceaan valt er altijd meer dan voldoende sneeuw om perfecte sneeuwcondities te kunnen garanderen. Bij het opvolgen van de sneeuwhoogtes valt het op dat de sneeuwhoogte in de Noorse wintersportgebieden vrijwel nooit onder de 120 cm daalt, iets wat in de meeste Alpenlanden een heel ander verhaal is. Aangezien er minstens wekelijks verse sneeuw valt blijven ook de pistes veelal gespaard van de vervelende ijsplekken die u in Frankrijk of Zwitserland wel zal tegenkomen. Naast de vele langlauf- en skipistes vindt u ook in elk Noors wintersportgebied meer dan voldoende schaatsmogelijkheden. Er zijn ruim voldoende kleine en grotere meren waarop er veilig kan geschaatst worden.

Maar niet enkel sneeuw en ijs maken het meer dan de moeite waard om naar Noorwegen af te zakken. De prachtige Noorse Fjorden en de enorme valleien zorgen voor een ongekende natuurpracht die ook in de winterperiode voluit te bewonderen is.

Wintersport in Finland

U heeft misschien nog nooit echt nagedacht over een wintersportvakantie in het verre Finland maar het is een land met een zeer hoge sneeuwzekerheid. De Finse winter begint al ergens in oktober en eindigt pas diep in mei. Finland ligt dan ook voor een groot deel boven de poolcirkel waardoor je zelfs ergens diep in april de absolute garantie hebt dat er voldoende sneeuw aanwezig is.

De mogelijkheden in het land van de duizend meren zijn vrijwel onbeperkt: de langlaufloipes zijn enorm en er zijn een massa bergen waar de beginnende of de geoefende skiër vanaf kan skiën. Ook de skiliften zijn er erg modern en laten u genieten van prachtige uitzichten over de weidse landschappen. We geven u ook graag mee dat er goed kan geschaatst worden op één van de duizenden meren die het land rijk is. De temperaturen in Finland blijven vanaf november vrijwel continu onder het vriespunt tot ergens in april en dus kan er op uitgebreide schaal veilig geschaatst worden. Ook het zogenaamde sneeuwkiten is aan een opmars bezig in Finland. Met je sneeuwkite kan je veel grotere sprongen maken dan op je skiís en je kan er zelfs bergop mee gaan in plaats van bergaf zoals gebruikelijk is.

Maar naast dit alles zijn er nog compleet andere wintersportmogelijkheden: zo kan u er bijvoorbeeld ís avonds een romantische huskytocht maken met je geliefde of één van de vele Finse saunaís opzoeken om weer helemaal op te warmen na een vermoeiende dag op de latten. Vrijwel elk hotel of huisje is in Finland voorzien van de typische Finse sauna overigens. De Finnen zijn ook erg gastvrij, ze zullen u met plezier uitnodigen aan hun warme open haard om samen met hen een warme kop chocolademelk te drinken.
© 2010 - 2019 Brbrbr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis wintersport ScandinaviëGeschiedenis wintersport ScandinaviëAl vanaf midden 19e eeuw wordt er in Noorwegen recreatief geskied, echter vooral de laatste tientallen jaren heeft Scand…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.

Reageer op het artikel "Wintersport Scandinavië"

Infoteur: Brbrbr
Laatste update: 16-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!