InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Harderwijk, één van de Hanzesteden

Harderwijk, één van de Hanzesteden

Harderwijk, één van de Hanzesteden De meeste mensen kennen van Harderwijk het Dolfinarium maar deze oude stad heeft veel meer te bieden. De stad staat vol historische gebouwen en monumentenpandjes, waardoor het bijna lijkt alsof je door een openluchtmuseum wandelt. Verder is er een mooie haven, die direct aan het centrum gelegen is en hierdoor het uitzicht daar aardig verlevendigd. Wat valt er allemaal te zien en te doen in het mooie stadje Harderwijk?

Linnaeustoren

Aan de Academiestraat is het Linnaeustorentje te vinden. Deze laatgotische traptoren dateert van 1570. Bovenin achter het traliewerk is in 1869 het borstbeeld van de Zweedse botanicus Carl von Linné (Linnaeus) geplaatst. Deze bekende botanicus promoveerde in 1735 aan de Gelderse Academie, de voormalige universiteit van Harderwijk.
Er is in deze omgeving ook een bronzen plaquette te vinden. Deze is gewijd aan Herman Boerhaave. Deze Leidse hoogleraar studeerde hier af in 1693. Achter het torentje ligt een kruidentuin waar je doorheen mag lopen. Deze Hortus Botanicus heeft een grote Japanse Ginkgo. Hij werd hier in 1735 geplant door Linnaeus en is hierbij de op één na oudste Ginkgo van Nederland.

Stadsmuseum

Het stadsmuseum is gevestigd in een herenhuis aan de Donkerstraat. Het huis is volledig in Lodewijk de zestiende stijl. Het museum toont de geschiedenis van Harderwijk met natuurlijk de visserij en de voormalige universiteit. In het stadsmuseum is ook museumwinkel “De Moor” gevestigd. Hier is snoep uit grootmoeders tijd te koop en vind je ook ansichtkaarten met Harderwijk als onderwerp.

Smeepoort

In de Smeepoortstraat zijn restanten van de middeleeuwse smeepoort te vinden. Bovenin bevindt zich het wachthuis. In de muur kan je drie vloedstenen vinden. Deze geven aan hoe hoog het water heeft gestaan tijdens overstromingen. Het gaat om de overstromingen in 1570, 1835 en 1916. Helaas zijn enkel de hoge dikke muur langs de straatzijde en de voetgangersdoorgang nog origineel.

Vischpoort

Deze bevindt zich op de Vischmarkt en was vroeger één van de stadspoorten. In de middeleeuwse Vischpoort (eind veertiende eeuw) bevindt zich nu een galerie. Naast de poort staat een replica van een stadspomp die tot 1896 in gebruik was.

Museale molen de Hoop

Deze molen bevindt zich in de oude vissershaven naast de historische scheepshelling. Je kan de molen tegen een kleine vergoeding bezoeken. Hij is prachtig gelegen aan het water.

Monumentenpandjes

In Harderwijk zijn 96 monumentenpandjes te vinden, dus wanneer je houdt van oude huizen kan je hier je hart ophalen. Mooie pandjes zijn er te vinden in de Bruggestraat. Ze stammen uit begin negentiende eeuw. In de Donkerstraat staan veel verschillende pandjes. Het oudste staat op nummer 20 en stamt uit de vijftiende eeuw. Een heel bijzonder pandje staat op Jodenkerksteeg 1. Dit is een voormalig Synagoge. Nog meer straten met mooie monumentenpandjes zijn de Vischmarkt, Smeepoortenbrink, Kerkstraat en Hoogstraat.

Bron: Credutien / PixabayBron: Credutien / Pixabay

Dolfinarium Harderwijk

In het Dolfinarium ontmoet je dolfijnen, walrussen en zeeleeuwen en zie je tal van spetterende shows. Vergeet bij mooi weer je zwembroek niet want bij het Dolfinarium is ook een leuk strandje te vinden zodat je ook zelf even in het water kan spetteren.

Culinair

Wanneer je na een dagje Harderwijk toe bent aan een uitgebreid maal moet je zeker een kijkje nemen op de Vischmarkt. Hier zijn tal van restaurantjes te vinden zoals het Italiaans restaurant Da Gabriele, de Franse bistro Bouillabaisse en de Franse restaurants Ratatouille, ’t Nonnetje en Basiliek.

Mag het iets minder culinair?

Dan zijn de restaurantjes aan de Strandboulevard een goed idee. Hier zijn aardig wat cafeetjes, pannenkoekhuisjes, een Chinees en een rokerij te vinden. Ook vind je hier diverse souvenirwinkeltjes. De strandboulevard is erg gezellig en je kan er uitstekende gerookte paling kopen. Want je kan Harderwijk natuurlijk niet verlaten zonder heerlijke gerookte paling.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de stad HarderwijkHarderwijk is een stad in het noordwesten van Gelderland, gelegen aan de Randmeren en vlak onder de Flevopolder. Deze st…
Cyclocross: Internationale Veldrit Harderwijk 2011Op zaterdag 24 september 2011 vindt de 33e editie plaats van de Internationale Veldrit van Harderwijk. Dit is traditione…
De geredde orka MorganDe geredde orka MorganIn juni 2010 gebeurde iets ongewoons, er werd een orka gezien in de Waddenzee, die later de naam Morgan kreeg. Ze werd g…
Dolfinarium Harderwijk, de shows en voorstellingenDolfinarium Harderwijk, de shows en voorstellingenHet Dolfinarium in Harderwijk is een themapark dat voornamelijk bekend staat om de dolfijnen en de dolfijnenshows die er…
Intocht Sinterklaas 2010Zoals elk jaar komt Sinterklaas ook dit jaar weer naar Nederland. De intocht van Sinterklaas is iets waar veel kinderen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Harderwijk, één van de Hanzesteden"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!