InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Titisee-Neustadt, een vakantieplaats in het Zwarte Woud

Titisee-Neustadt, een vakantieplaats in het Zwarte Woud

Titisee-Neustadt, een vakantieplaats in het Zwarte Woud Titisee-Neustadt is vooral bekend om het prachtige meer de Titisee. In de zomer kunt u er zwemmen of varen en in de winter kunt u in de omgeving perfect wintersporten. Houd er rekening mee dat het zelfs in de zomer niet heel warm zal worden in Titisee-Neustadt, dit komt door de koude luchtstroom die door het gebied gaat. Met de auto is de afstand goed te doen en een bezoekje aan Zwitserland of Frankrijk behoren ook tot de mogelijkheid.

Titisee-Neustadt

Ligging

Titisee-Neustadt is een stad in het zuidwesten van Duitsland. Het ligt in de deelstaat Baden-Württemberg en is onderdeel van het beter bekende Zwarte Woud. Op dertig minuten rijden van Titisee-Neustadt vindt u de grote Duitse plaats Freiburg. Vanaf Utrecht legt u bijna 700km af om zo'n zeven uur later aan te komen in Titisee-Neustadt. Let er wel op dat er op de Duitse wegen regelmatig wegwerkzaamheden zijn waardoor u mogelijk nog wat langer over de reis doet. In Duitsland bent u verplicht om een EHBO-kit en een veiligheidshesje voor iedereen in de auto bij u te hebben.

De cijfers en het klimaat

Op het oppervlak van Titisee-Neustad 89,66 km² wonen ongeveer 12.000 mensen. Het hoogste punt van titisee-Neustadt bevindt zich op 1190 meter boven het zeelevel. Deze berg wordt ook wel Hochfirst genoemd en is bekend van het wereldkampioenschap schansspringen.

Het klimaat in Titisee-Neustadt is anders dan in Nederland. Er is altijd een koude luchtstroom aanwezig waardoor het zelfs in de zomermaanden niet vaak warmer is dan 20 graden. In juni valt de meeste neerslag, daartegenover is het in oktober juist een drogere maand.

Het centrum

Titisee-Neustadt is een kuuroord. Dit houdt in dat het voornamelijk gericht is op ontspanning en recreatie. Het centrum bestaat dan ook voornamelijk uit souvenirwinkels waarvan veel winkels dezelfde spulletjes verkopen. Naast de souvenirwinkels vindt u er vele restaurants, een aantal kledingwinkels en een bank. Handig om te weten is dat er een pinautomaat zit aan de buitenkant dus ook als de bank gesloten is kunt u hier geld pinnen. Hoewel het centrum niet groot is, kunt u bij het centrum niet gratis parkeren.

De Titisee

Titisee-Neustadt heeft zijn naam onder andere te danken aan de Titisee, dit is een meer met een oppervlakte van 1,3 km². Rondom het meer vindt u een aantal campings en hotels. Rondom het meer vindt u naaldbomen langs de bergwanden. Het is een prachtig stukje natuur. Zowel bij het centrum als op andere plekken rondom het meer heeft u de mogelijkheid om bootjes te huren. Het geeft een mooi uitzicht om midden op het meer de natuur om u heen te zien. In de zomer is er de mogelijkheid om in het meer te zwemmen en in de winter is het heel soms mogelijk om er overheen te lopen. Aan schaatsen zijn strenge regels verbonden want door de koude luchtstroom en het feit dat het meer gemiddeld twintig meter diep maakt dat het meer heel moeilijk dicht kan vriezen.

Wintersport

In de winter is Titisee-Neustadt uitermate geschikt voor de wintersport. Op een kwartier rijden vindt u in Feldberg zo'n 63 km aan skipistes welke van verschillend niveau zijn. Wilt u liever kijken? In Titisee staat de skischans waar de wereldkampioenschappen schansspringen worden gehouden. Verder kunt u prachtige winterse wandelingen in de omgeving maken.

Badeparadies

Wilt u opwarmen of iets overdekt met de kinderen doen tijdens een regenachtige dag? Bezoek dan het Badeparadies. Dit zwembad is eigenlijk opgedeeld in twee delen de Palmoase en de Galaxy. In de Palmoase vindt u vooral rust, kinderen zijn hier ook niet toegestaan. Er is onder andere een groot binnenbad, een buitenbad, een bar in het water en verschillende gezondheidsbaden. In de Galaxy vindt u een binnenbad en vele verschillende glijbanen. Sommige glijbanen kunt u met een band van af gaan. Één van de highlights is de grote metalen halfpipe waar u met de band doorheen kunt gaan.

In de omgeving

In de omgeving is nog veel meer te beleven:
  • Triberger watervallen - Met een lengte van 163 meter de hoogste watervallen van Duitsland
  • Europa Park - een attractiepark met een groter oppervlak dan Disneyland Parijs met voor ieder wat wils
  • Freiburg - de grootste stad met een gezellig centrum in de buurt van Titisee-Neustadt
  • Hasenhorn coaster - In todnau vindt u de grootste rodelbaan van Duitsland
  • Erdmannshöhle - Druipsteengrotten in hasel

Heeft genoeg gezien van Duitsland? Vanaf Titisee-Neustadt bent u ook relatief snel in Frankrijk of Zwitserland.
© 2017 Bembi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wintersport in het Zwarte WoudWintersport in het Zwarte WoudSkiën of langlaufen in het Zwarte Woud, bij Feldberg of Todtnauberg, is betrekkelijk voordelig en rustig. Hoge hotelkost…
Schwarzwald, of Zwarte WoudSchwarzwald, of Zwarte WoudHet Schwarzwald, ook wel het Zwarte Woud genoemd, is een bosgebergte in het zuiden van Duitsland. Zowel in de zomer als…
Het skigebied van Sankt Englmar - Wintersport in DuitslandHet skigebied van Sankt Englmar - Wintersport in DuitslandSankt Englmar in Duitsland is een skigebied in het Beierse Woud. Hier vind je afdalingen door een natuurlijke omgeving.…
Zell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See is een Oostenrijks skigebied, gelegen aan een prachtig meer en omringd door bergen, dat zowel in de zomer al…
Vakantie Duitsland: Het Beierse WoudVakantie Duitsland: Het Beierse WoudHet Beierse woud is één van de meest uitgestrekte bosgebieden van midden-Europa. Het gebied heeft een hoogste top van 14…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Engel62 / Pixabay
  • https://www.worldmeteo.info/nl/europa/duitsland/titisee-neustadt/weer-115781/
  • http://weltcupskispringen.de/
  • https://www.badeparadies-schwarzwald.de/

Reageer op het artikel "Titisee-Neustadt, een vakantieplaats in het Zwarte Woud"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 23-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!