InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dokkum – Elfstedenstad in Dongeradeel

Dokkum – Elfstedenstad in Dongeradeel

Dokkum – Elfstedenstad in Dongeradeel Dokkum is een van de Friese Elfsteden. De stad ligt in het noordoosten van de provincie Friesland, in de gemeente Dongeradeel op, de grens tussen de Kleistreek en de Friese Wouden. De stad telt ongeveer 13.000 inwoners en wordt ook wel Bonifatiusstad en Admiraliteitstad genoemd. Dokkum wil de winkelstad voor noordoost Friesland zijn en zet daar met diverse acties op in.

Dokkum

Dokkum in Dongeradeel

Dokkum is een kleine stad met een grote geschiedenis. De binnenstad is een plaatje, met zijn historische sfeer door de gebouwen met trapgevels, de grachten en bolwerken. De oude vestigstad ziet er prachtig uit en het stadhuis aan De Zijl nummer 2 is een bezienswaardigheid. Het gebouw laat 17e, 18e en 19e eeuwse bouwstijlen zien en toont daarmee kenmerken van de geschiedenis van de stad. Het stadhuis is tegenwoordig niet meer de vergaderplaats van het gemeentebestuur. Burgemeester en wethouders vergaderen in de gebouwen die naast het stadhuis staan, in de Koningsstraat. Het stadhuis is een rijksmonument.

Bonifatiusstad

Dokkum is beroemd vanwege Bonifatius. De hoofdplaats van de gemeente Dongeradeel staat in de geschiedenisboeken als de plaats waar in 754 Bonifatius bij een gewapend treffen het leven liet. Dongeradeel is het gebied waar de heilige Bonifatius ooit als reiziger heeft rondgetrokken. De missionaris en kerkhervormer wilde de Friezen bekeren, maar zijn kamp werd overvallen. In Dokkum verwijst nog veel naar Bonifatius. Er staat een standbeeld van de missionaris, er is een Bonifatius kapel, een Bonifatiusbron en een Bonifatiuspark. Ook staat er een Bonifatiuskerk in de stad. De Bonifatiusplekken worden veelvuldig bezocht. Dokkum is door Bonifatius een bedevaartsoord geworden.

Bonifatiusloop

Sinds 2002 wordt de Bonifatiusloop georganiseerd, een hardloopwedstrijd voor jong en oud door de historische binnenstad. Het is een wedstrijd voor geoefende lopers en voor recreanten, voor kinderen en volwassenen. De Bonifatiusloop vindt in maart plaats.

Elfstedenstad

Samen met Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen en Franeker is Dokkum een van de parels aan het Elfstedentocht-snoer. Tijdens de fameuze Elfstedentocht worden de elf steden van Friesland verbonden via bevroren waterwegen. De tocht van bijna 200 kilometer, van stad naar stad, over meren en sloten, tussen weilanden en onder bruggen door, heeft als een van de laatste stempelposten Dokkum. Daar is het keerpunt in de Elfstedentocht. De schaatsers moeten onder de Bontebrug door waarna ze een stempel moeten halen. Daarna stevenen ze af op de finish, die altijd in Leeuwarden is. In Dokkum is het op die dag een feest. Duizenden toeschouwers staan langs de route door de stad om de schaatsers aan te moedigen en toe te juichen.

Winkelstad

Het is ook de stad waar de Dokkumer Vlaggen Centrale staat, de vlaggenfabriek waar ondermeer de Koningsdagvlag gemaakt wordt. De Dongeradeelse stad is trots op zijn bedrijvigheid en wil voor de leefbaarheid van de omgeving zoveel mogelijk bedrijvigheid aan zich binden. In de stad is een grote variatie aan winkels te vinden, met de keuze uit familiezaken en bedrijven die zijn aangesloten bij winkelformules. Dokkum profileert zichzelf als een complete winkelstad. Je kunt de stad leren kennen door met een gids een stadswandeling te maken en er is een website www.dokkumtoer.nl waarmee je die wandelingen virtueel kunt maken. Vanuit huis kun je via de computer de stad verkennen met foto’s en filmpjes en via aanklikken diverse interessante locaties virtueel betreden. Voor je ogen ontvouwt zich dan een 360 graden vertoning van de locatie.

Oude reddingboten in de binnenstad / Bron: Persbureau AmelandOude reddingboten in de binnenstad / Bron: Persbureau Ameland

Waddenstad

In Dokkum ruik je de Waddenzee, vanuit de stad is het een paar kilometer tot aan de Waddendijk. Dokkum is een waddenstad. De historische havenstad heeft nog steeds een nauwe relatie met de zee. De Dokkumer Admiraliteitsdagen, het waterstadevenement van Dokkum, laat de relatie met de scheepvaart goed zien. De oudste historische havenstad van het noorden viert elk jaar in het eerste weekend van september de Dokkumer Admiraliteitsdagen met tal van evenementen er omheen. Regelmatig leggen de oude reddingboten in de stad aan, wat een geweldig gezicht is en vele toeschouwers trekt.
Dokkum heeft een geschiedenis als havenstad. Via het Kleindiep had het een verbinding met de zee en kon de nederzetting in de Middeleeuwen uitgroeien tot een stad. Sluizen beschermden het land tegen de vloed. Door alle lossende schepen was het een levendige handel op de kades. Het Grootdiep en Kleindiep zijn nog altijd wonderschone plekken om met je boot te liggen.

Mooie plekjes

Er zijn vele mooie plekken in Dokkum die je bij een bezoek aan de stad niet mag missen:
Bron: Schoemaker Atlas 1710 - 1735Bron: Schoemaker Atlas 1710 - 1735
  • De Zijl met historisch zeventiende-eeuws stadhuis
  • De bolwerken uit de zestiende eeuw met de twee statige molens
  • Bonifatiuspark met kapel, bron en kruiswegstatie
  • Museum het Admiraliteitshuis
  • De Waegh, waaggebouw met koepel
  • Winkelboulevard Grote Breedstraat
  • Vijftiende-eeuwse Grote of St. Martinuskerk
  • Weeshuis 'de Abdij' aan de markt, tegenwoordig stadlogement
  • Elke woensdag de oudste weekmarkt van Nederland
  • Elfsteden keerpunt

Dockumer Courant

Dokkum heeft een krant die naar de eigen stad is genoemd. De Nieuwe Dockumer Courant had een eigen redactiekantoor in de stad, maar die is inmiddels verhuisd naar Leeuwarden. Het is een weekblad onder de paraplu van de Noordelijke Dagblad Combinatie.

Burgemeester

Marga Waanders is burgemeester van Dongeradeel (2016). Het gemeentehuis staat in Dokkum.
Koningstraat 13
9101 LP Dokkum
Postbus 1
9100 AA Dokkum

Bezienswaardigheden in Dokkum

Legenda
A. Stadhuis
B. Bolwerk
C. Admiraliteitshuis
D. De Waegh
E. Grote Breedstraat
F. Sint Martinuskerk
G. De Abdij
H. Weekmarkt
I. Bontebrug
J. Kleindiep
K. Grootdiep
L. Bonifatiuskapel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Komt er een Elfstedentocht in 2017?De Elfstedentocht. Wanneer komt ie weer? Wanneer gaat het door en zeggen de Friezen: It giet oan! Wat moet de ijsdikte z…
Elfstedentocht 1986 en 1985 integraal, 30 jaar na datoElfstedentocht 1986 en 1985 integraal, 30 jaar na datoOp zaterdag 21 februari 2015 werd de uitzending die NOS Studio Sport in 1985 maakte van de Elfstedentocht, integraal uit…
Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelfVanaf 2010 zal de Elfstedentocht andere regels kennen. Wie mee gaat doen aan de Tocht der Tochten in Friesland zal moete…
Weersvoorspelling 2013 -2014: De kans op een ElfstedentochtWeersvoorspelling 2013 -2014: De kans op een ElfstedentochtEen van de belangrijkste vragen die heel Nederland elk jaar weer bezig houdt is: Komt er een Elfstedentocht. Ook in de w…
Alles over de ElfstedentochtAlles over de ElfstedentochtElk jaar is het weer de vraag: zal er dit jaar een Elfstedentocht komen? De laatste tocht was echter in 1997 en lijkt la…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JosvanE / Wikimedia Commons
  • www.dokkum.nl
  • www.beleefdokkum.nl
  • www.dokkumtoer.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.dongeradeel.nl
  • www.stadswandelingdokkum.nl
  • www.elfstedentocht.nl
  • www.dokkum.startpagina.nl
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Schoemaker Atlas 1710 - 1735

Reageer op het artikel "Dokkum – Elfstedenstad in Dongeradeel"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Friesland
Schrijf mee!