InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Lourdes, bedevaartsplaats en toeristisch centrum

Lourdes, bedevaartsplaats en toeristisch centrum

Lourdes, bedevaartsplaats en toeristisch centrum Lourdes is gelegen aan de voet van de Hautes Pyrénées in Zuid Frankrijk. Het is een bedevaartsoord voor Rooms Katholieken uit de gehele wereld. Door haar ligging heeft deze plaats niet alleen als bedevaartsoord maar ook als toeristisch centrum veel te bieden. Vanuit Nederland vertrekken regelmatig treinen met pelgrims naar Lourdes. Zieke mensen kunnen hier een week samen met anderen hun geloof beleven en genieten van de mooie omgeving.

Beknopte geschiedenis

De bekendheid heeft de stad te danken aan het feit dat in het jaar 1858, Bernadette Soubirous verklaarde dat ze verschijningen had gezien van de Heilige Maagd Maria. Deze zouden hebben plaatsgevonden aan de oever van de rivier de Gave, in de grot van Massabielle (betekent oude rotspartij).

Bernadette Soubirous

Bernadette werd geboren in 1844 te Lourdes. Ze woonde met haar ouders in de molen van Boly. Toen het economisch slechter ging moest het gezin weg uit de molen en men verhuisde naar het Cachot. Dit was een afgekeurde gevangenis. Bernadette, die aan astma leed werd grotendeels opgevoed bij haar familie. In de periode tussen februari en juli 1858 heeft Bernadette verklaard dat ze 17 maal een visioen heeft gehad. Bernadette heeft verteld dat Maria haar heeft gevraagd bij de grot een kerk te bouwen en processies te houden.

In 1862 heeft de bisschop van Tarbes geconcludeerd dat de verschijningen inderdaad een bovennatuurlijk karakter hadden. Vanaf dat moment is Lourdes een bedevaartsplaats. Bernadette is op latere leeftijd in het klooster gegaan en zij is gestorven in het klooster te Nevers in 1866. Op 8 december 1933 werd zij door Paus Pius XI heilig verklaard. Door het Vaticaan zijn diverse malen wonderbaarlijke genezingen erkend.

De Burcht

De Burcht was in de elfde en twaalfde eeuw de residentie van de graaf van Bigorre. In de middeleeuwen werd het een kasteel met een aula, een kapel en versterkte romaanse poorten, een vestingtoren, een platvorm met kanonnen, een ophaalbrug, etc. Na de aardbevingen van de 17e eeuw hebben diverse restauraties plaatsgevonden en thans is het kasteel in gebruik als museum. Het Musée Pyrénéen stelt de kunst en traditie van de bergketen voor. Er zijn 18 zalen, een keuken ingericht in de stijl van Béarn, maquettes van typische huizen enz. Openingstijden: dagelijks tussen 1-4 en 1-10.

Het Heiligdom van Onze Lieve Vrouw van Lourdes

In de loop der jaren is Lourdes uitgegroeid tot een bedevaartsplaats waar jaarlijks tussen maart en oktober rond 5 miljoen bezoekers komen. De meeste bezoekers komen uit Europa maar Lourdes wordt ook bezocht door pelgrims uit de gehele wereld. Wanneer je bij het Heiligdom komt is het eerste wat opvalt het grote plein.Dit plein heeft de vorm heeft van uitgestrekte armen en er kunnen 80.000 mensen samenkomen. In het midden op het plein staat het standbeeld van Onze Lieve Vrouw van Lourdes.

Op het Heiligdom bevinden zich 3 Basilieken;
  • Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis Bovenste basiliek
  • Rozenkransbasiliek Onderste Basiliek
  • Basiliek van Pius X ondergrondse basiliek

Vooral de ondergrondse basiliek is gigantisch groot en iedere namiddag verzamelen zich hier vele pelgrims voor een kerkdienst.
Dagelijks worden hier ook processies gehouden en diensten waarbij de pelgrims in alle talen worden toegesproken. De kerkdienst wordt geheel in de Latijnse taal gevierd. De grot waar de verschijningen zouden hebben plaatsgevonden is 24 uur per dag geopend en er zijn ook op alle uren van de dag mensen aanwezig die er bidden en kaarsen aansteken. Achter in de grot bevindt zich de bron waar dagelijks 100.000 liter water uit stroomt. Vastgesteld is dat dit water geen geneeskrachtige werking heeft. Er is tevens een badcentrum waar de pelgrims kunnen baden in het bronwater. Aan de linkerzijde van het plein bevinden zich kranen waar je water kunt tappen. Tevens is er een informatiecentrum waar alle informatie inzake Lourdes en omgeving te verkrijgen is. Deze is beschikbaar is diverse talen. Ook de tijden van kerkdiensten en processies worden hier aangegeven.

De Lichtprocessie

Een belangrijk en dagelijks terugkerend evenement is de lichtprocessie welke 's avonds de stad in een bijzondere en spirituele sfeer brengt. Alle pelgrims met hun begeleiders gaan in de processie mee met een brandende kaars in de hand. De zieken en gehandicapten zitten in rolstoelen of liggen op brancards en bidden en zingen in hun eigen taal. Vaandels vanuit het land van herkomst worden meegedragen. Het carillon speelt religieuze muziek.

Lourdes als toeristische bestemming

Door de ligging aan de voet van de Pyreneeën heeft Lourdes ook veel te bieden als toeristische bestemming. De ligging op een hoogte tussen de 380 en 430 meter is uniek. De stad telt rond de 17000 inwoners. Er zijn meer dan 200 hotels in alle prijsklassen en met alle mogelijke voorzieningen. Aan de rand van de stad liggen diverse campings. Deze bieden ook excursies in de omgeving.Tevens zijn er prachtige fietsroutes te verkrijgen om het gebied in de mooie omgeving te verkennen. Het centrum van de benedenstad bestaat hoofdzakelijk uit restaurants, terrassen en souvenirwinkels. Naast Mariabeeldjes, Kruisbeelden en rozenkransen zijn er echter ook zakmessen en wandelstokken te koop. Kleding en streekproducten zijn volop verkrijgbaar. Door de stad rijdt een toeristentrein. Deze gaat langs het geboortehuis van Bernadette, langs de molen Boly, langs het cachot, via de bovenstad naar het Heiligdom. Het geboortehuis van Bernadette is thans een museum en bevat o.a. diverse foto's uit het leven van de familie Soubirous.

Wat kun je nog meer doen in Lourdes?

  • Je kunt wandelen of fietsen naar het dorpje Bartrès. Afstand 4 kilometer. Dit is de route van Bernadette.
  • Ronde van het meer van Lourdes. De afstand bedraagt 6 kilometer.
  • Tocht met de kabelbaan naar de Pic du Jer. Vertrek vanaf het station van de kabelbaan. (Funicular). De hoogte van de Pic is 1000 meter waar je van een fantastisch uitzicht kunt genieten.

Een korte greep uit de excursies te maken vanuit Lourdes

  • Cirque de Gavarnie
  • Grotten van Médous
  • Col d'aspin en Col du Tourmalet
  • De Pic du Midi van Bigorre

Cirque de Gavarnie

Cirque de Gavarnie is gelegen op ongeveer 50 kilometer van Lourdes. We vinden hier een mooie rotsformatie die wel het keteldal wordt genoemd. Vanaf de hoge rotsen komen diverse watervallen naar beneden. Men kan te voet naar deze watervallen maar het is een stevige wandeling vanaf de parkeerplaats van ongeveer één uur. Het plaatsje Gavarnie biedt alles wat toeristen zich wensen. Van kleine restaurantjes, winkeltjes en hotels. Wie niet graag wil lopen kan zich laten vervoeren op een ezel. Tevens is het mogelijk om per paard de watervallen te bezoeken.
Gerelateerde artikelen
Bedevaartsoord voor Maria in Turkije: Meryemana in EfezeBedevaartsoord voor Maria in Turkije: Meryemana in EfezeIn Turkije, bij de stad Efeze ligt Meryemana. Dit is voor zowel christenen en moslims een bedevaartsoord. Men gelooft da…
Caravaca de La Cruz telt ieder jaar veel pelgrimsCaravaca de La Cruz telt ieder jaar veel pelgrimsCaravaca de La Cruz is een bijzondere plaats gelegen in de Sierra de Segura in de provincie Murcia. Ze behoort tot de vi…
Basiliek San ClementeBasiliek San ClementeIn hartje Rome is de basiliek San Clemente te vinden. Het is een relatief onbekendere basiliek, maar zeker de moeite waa…
Das: marterachtigeDas: marterachtigeDassen leven in groepen. Overdag blijven ze in de burcht, in de avond komen ze naar buiten, op zoek naar voedsel. De bur…
Maria verschijning aan Bernadette Soubirous te LourdesAls Bernadette Soubirous, haar zusje Toinette en een vriendinnetje Jeanne Abadie op 11 februari 1858 hout sprokkelen lan…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lourdes
  • http://www.lourdes-france.org/index.php?goto_centre=ru&contexte=nl&id=910&id_rubrique=910
  • http://www.lourdes-infotourisme.com/nl/

Reageer op het artikel "Lourdes, bedevaartsplaats en toeristisch centrum"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!