InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Gratis op vakantie dankzij de vakantiebank

Gratis op vakantie dankzij de vakantiebank

Gratis op vakantie dankzij de vakantiebank Op initiatief van “De Vrijbuiter” (winkelketen), is er een stichting in het leven geroepen die vakanties aanbiedt aan gezinnen die dat zelf niet kunnen betalen, maar die dat wel verdienen. Dankzij vrijwilligers, donateurs en steun van hulporganisaties kunnen zij deze vakanties gratis krijgen of tegen een laag bedrag inkopen. Gezinnen met een laag inkomen hebben vaak niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Gezinnen met een laag inkomen en die een vakantie om een bepaalde reden verdienen, kunnen zich via de Vakantiebank aanmelden voor een gratis vakantie. De stichting probeert zoveel mogelijk gezinnen die het verdienen, gratis vakanties aan te bieden. U kunt de vakantiebank vergelijken met de voedselbank.

Samenwerking tussen vrijwilligers, donateurs en maatschappelijk betrokken organisaties

De stichting kan dit doen door medewerking van vrijwilligers, donateurs en door samen te werken met Leger des Heils, Humanitas en de sociale dienst. Daarnaast zijn er nog een aantal bedrijven, die financieel bijdragen of die vakanties goedkoop of gratis aanbieden. Dit zijn bijvoorbeeld bedrijven als: Ardoer.com, Transavia en Ferio Vakanties.

Doel van Vakantiebank

Het doel is om vakanties aan te bieden aan gezinnen die dat nodig hebben om even op adem te komen. Het gaat vaak om gezinnen die in een moeilijke periode zitten en die een verzetje kunnen gebruiken. Als voorwaarde geldt dat ze de afgelopen jaren niet op vakantie zijn geweest en dat ze ook niet op vakantie kunnen in verband met de kosten.

Waar gaat de gratis vakantie naar toe?

Dat is zeer divers en kunnen de ingeschrevenen ook geen invloed op uitoefenen. Het kan gaan om een weekje op een camping ergens in Nederland, maar een buitenlandse vakantie in een hotel is ook mogelijk. De stichting is volledig afhankelijk van donaties en van vakanties die zij aangeboden krijgen.

Inschrijven voor een gratis vakantie

Gezinnen die aanspraak willen maken op een gratis vakantie, kunnen zich inschrijven bij de Vakantiebank. Het is ook mogelijk dat iemand anders zorgt voor de inschrijving. Uit de inschrijving moet blijken waarom zij het verdienen om een keer op vakantie te gaan. Ze moeten ook aantonen dat ze het financieel zeer zwaar hebben. Vervolgens maakt een commissie een keuze uit de inschrijvingen en zorgt voor de controle van de gegevens. Niet iedereen krijgt een vakantie aangeboden. Er zijn meer inschrijvingen dan weg te geven vakanties.

Vergelijking met de voedselbank

Het systeem is vergelijkbaar met de voedselbank. Gezinnen die financieel in zwaar weer zitten, kunnen gratis een pakketje krijgen met voedingsmiddelen. Bij de Vakantiebank krijgen ze een vakantie aangeboden.

Armoede in Nederland

Gezinnen met een laag gezinsinkomen komen steeds vaker in de problemen door de stijging van de kosten van het levensonderhoud en door toenemende werkloosheid. Vaak worden de problemen veroorzaakt door echtscheidingen. Met een gezin rond moeten komen van een minimaal inkomen is zeer lastig.

Toch is het vooral voor kinderen belangrijk om er ook een keer tussenuit te kunnen. Een vakantie is niet alleen plezier voor de periode dat ze op vakantie zijn, ook vooraf en achteraf kunnen ze veel plezier beleven aan het vooruitzicht op een vakantie, of de herinnering aan een vakantie.
Gerelateerde artikelen
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Waar kan je gratis op vakantie?Waar kan je gratis op vakantie?Wil je gratis op vakantie? Dat is mogelijk. Er zijn verschillende manieren om gratis op vakantie te kunnen. Een gratis v…
Geen geld voor vakantie, maar wel op vakantieGeen geld voor vakantie, maar wel op vakantieIn de zomervakantie een paar weken op vakantie, kost u eenvoudig een paar duizend euro. Met enige moeite kunt u geld bes…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Bronnen en referenties
  • Devakantiebank.nl

Reageer op het artikel "Gratis op vakantie dankzij de vakantiebank"

Reacties

Willeke de Kruyf, 29-06-2017 11:14 #4
Hoe kan ik een gratis vakantie aanvragen?

Nanc❤winny, 07-11-2015 23:41 #3
Wij willen graag op vakantie we zijn al 10 jaar niet op vakantie geweest we hebben er ook geen geld voor wij zouden graag ff willen ondspanen na ales wat we mee gemaakt hebben het is ons ff te veel geworden nu we moeten echt ff bij komem

Ronny V. Buren, 11-10-2015 20:11 #2
Ik heb een collega die door een overspelige echtgenote in de schuldsanering is gekomen en daardoor met zijn huidige vriendin + kind met 20 euro in de week rond moeten komen.
Plus daarbij heeft hij om het weekeinde zijn 2 eigen kinderen.
Zij zijn al 3 jaar niet meer op vakantie geweest dus ik zou het fijn vinden als jullie deze mensen zouden helpen.
Een goede vriend

Chef, 11-04-2012 20:06 #1
Ik mag hopen dat de overheid hier niks aan meebetaalt? Verder bestaat armoede niet Nederland, kijk eens in Afrika of Zuid-Amerika of Azië.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!