InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw 2012

Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw 2012

Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw  2012 Mist, stofstormen, onweer en windshear, het zijn verraderlijke weersomstandigheden voor vliegtuigen. Vogels kunnen dodelijk zijn. Regenwater kan een funest effect hebben als het in de brandstoftank terechtkomt terwijl het toestel gewoon geparkeerd op het vliegveld stond. En of het nu Nieuwjaarsdag is of Kerstmis, de ongelukken gebeuren op maakt niet uit welke dag. Gelukkig is de kans op een ongeluk erg klein.

Egelsbach Airport in Duitsland

Vliegtuigongelukken in het jaar 2012

Het jaar 2012 kent enkele bizarre ongelukken. Wat te denken van het gestolen toestel waarbij een paar dronken kerels een vlucht naar een sauna willen maken. En het komt vaker voor dat piloten met een glaasje op achter de stuurknuppel plaatsnemen. Het is absoluut tegen het protocol en als er daardoor een ongeluk plaatsvindt is er zelfs sprake van doodslag of moord. Toch gebeurt het, toch weten medewerkers tussen protocolvoorschriften en inspecties door dat te doen dat absoluut niet bij hun functie past. Vaak gaat dat goed, maar soms zijn de gevolgen fataal.

Dat een vliegtuig kan crashen door water in de brandstoftank, of door een botsing met vogels is al even bizar. Het gebeurde in het jaar 2012, het jaar waarin ook veel hooggeplaatste ambtenaren, regeringsleiders, directies van bedrijven en journalisten verongelukten. De kans dat een vliegtuig verongelukt is klein, maar hoe klein is de kans dat je op je motorfiets op vakantie bent en er een vliegtuig op je valt. Het ondenkbare gebeurde in dit jaar.

Kerstmis

25 december 2012
Op dinsdag 25 december 2012 krijgt een Fokker 100 van Air Bagan in dichte mist een ongeluk. De zes bemanningsleden overleven de crash, voor één van de 65 passagiers is de afloop dodelijk. Acht passagiers raakten gewond. Op de grond werd een motorrijder gedood.

Het toestel vloog voor een binnenlandse vlucht van luchthaven Mandalay-Annisaton Airport in Birma naar Heho Airport.
Vlucht 011 naderde de eindbestemming in dichte mist en raakte de stroomdraden langs de National Highway 4. Het vliegtuig kwam ruim voor de landingsbaan op de grond neer waardoor de romp in tweeën brak en in brand vloog.

Antigua

7 oktober 2012
Op zondag 7 oktober 2012 verongelukte de Britten-Norman BN-2A-26 Islander van FlyMontserrat. Het bemanningslid en 2 van de 3 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van luchthaven Antigua-V.C op Antigua in het Caribische gebied.

Bij de take-off raakte de Britten-Norman BN-2A Islander ernstig beschadigd en werden de piloot en twee van de 3driepassagiers gedood.
Het kleine toestel onderhield een lijndienst van Antigua naar Montserrat. Het weer leek goed op het tijdstip van vertrek, al was er wel net een zeer zware regenbui geweest toen het vliegtuig nog aan de grond stond. Er is daarna geen waterafvoer check geweest. Tijdens de take-off ging het fout. Het bleek dat de rechtermotor niet goed functioneerde en na onderzoek vond men water in brandstofsysteem. De rechter tankdop paste niet goed zodat er tijdens de hevige regenbui water in de brandstoftank was gelopen.

Nepal

28 september 2012
Op vrijdag 28 september 2012 crashte een Dornier 228-202 van Sita Air kort na het opstijgen. Alle bemanning (3) en passagiers (16) vonden de dood. Het toestel vertrok voor een binnenlandse vlucht van Kathmandu-Tribhuvan in Nepal naar Lukla Airport. Het vliegtuig kwam kort na het opstijging in botsing met een vlucht vogels, al is die versie niet officieel bevestigd. Een verhaal is dat er een gier in de rechter motor vloog, terwijl het toestel net los van de grond was. De piloot probeerde nog om te keren, maar de motoren waren te zeer beschadigd. Het toestel klapte op de grond en vloog in brand.

Schiereiland Kamchatka

22 september 2012
Op woensdag 12 september 2012 stortte het passagiersvliegtuig Antonov 28 van Petropavlovsk-Kamchatsky Air Enterprise neer.
De twee bemanningsleden vonden de dood en tien van de veertien passagiers overleefden het ongeluk niet.

Het toestel vertrok voor een binnenlandse vlucht van Petropavlovsk-Kamchatsky Airport in Rusland en wilde naar Palana Airport.
In de buurt van de eindbestemming, op het schiereiland Kamchatka, stortte het neer. Het was bewolkt en tijdens de landing ging het mis. Het toestel raakte bomen van de beboste helling van de berg Pyatibratka. De crew had zich niet aan de landingsprocedure gehouden en had zich niet aan de minimale veilige vlieghoogte gehouden. Het slechte zicht en het bergachtige gebied werden hen fataal. Na onderzoek bleek dat de bemanning alcohol had gedronken.

Ngerende Airstrip in Kenia

22 augustus 2012
Op woensdag 22 augustus 2012 crashte een Laat L-410UVP-E9 van Mombasa Air Safari met twee bemanningsleden en elf passagiers aan boord. De bemanningsleden en twee passagiers overleefden de crash niet. Het toestel vertrok van Ngerende Airstrip in Kenia voor een binnenlandse vlucht. Bij het opstijgen verloren de twee piloten de macht over het roer waardoor het vliegtuig naar links zwenkte en op de startbaan neerstortte. Drie passagiers raakten ernstig gewond, de overige 6 hadden lichte verwondingen.

Soedan

19 augustus 2012
Op zondag 19 augustus 2012 kwam een Antonov 26-100 van Alfa Airlines naar beneden. Alle zes bemanningsleden en 32 passagiers werden gedood. Het toestel vertrok van luchthaven Khartoem-Civil Airport in Soedan en wilde naar Talodi, ook in Soedan. In het vliegtuig zaten Soedanese regeringsambtenaren die een islamitische Suikerfeest wilden bijwonen. Er was die dag een stofstorm waardoor het zich beperkt was. Het vliegtuig boorde zich in een berg.

Brazilië

28 juli 2012
Op zaterdag 28 juli 2012 stortte de Beechcraft B200 Super King Air van Vilma Alimentos neer in Brazilië. De twee bemanningsleden en zes passagiers vonden de dood bij een binnenlandse vlucht.

Het toestel vertrok van Belo Horizonte-Pampulha Luchthaven in Brazilië en wilde vliegen naar Juiz de Fora-Francisco de Assis Airport. Er was een dichte mist. Vlak voor de landing maakte de Beechcraft B200 Super King Air contact met bomen en elektrische leidingen. De inzittenden raakten fataal verwond. Onder hen president, vice-president en andere leidinggevenden van Vilma Alimentos, een Braziliaans bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie.

Illegale vlucht

11 juni 2012
Op maandag 11 juni 2012 stijgt een Antonov 2R van Avia Zov op voor een illegale vlucht. Het bemanningslid en twaalf passagiers komen om. Het ongeluk gebeurde in de buurt van Serov, regio Sverdlovsk in Rusland. De groep had een drinkgelag gehad op het vliegveld in de buurt van de stad Serov. Ze stalen een An-2 die daar geparkeerd stond en wilden naar elders vliegen voor een vispartij of een sauna.

Hoofd van de politie van de stad Seroy, drie politie-inspecteurs, de bewaker van de luchthaven, nog een bewaker van een particulier bedrijf, een oudere man, een jonge werkloze jongen en een plaatselijke winkelier gingen mee op deze trip. Het toestel werd vermist en pas begin 2013 bij toeval door jagers gevonden. Het wrak lag in een moeilijk begaanbaar gebied. Waarschijnlijk heeft het toestel de boomtoppen geraakt en is het naar beneden gestort en in brand gevlogen.

Nigeria

3 juni 2012
Op zondag 3 juni 2012 verongelukte een McDonnell Douglas MD-83 van Dana Air. Alle zes bemanning en alle 147 passagiers verongelukten. De binnenlandse vlucht ging van de internationale luchthaven van Abuja in Nigeria naar Lagos-Murtala Muhammed International Airport. Hij stortte neer in een woonwijk van Lagos. Op de grond vonden 10 mensen de dood. Er was een motorstoring en vlak voor de landing vielen beide motoren uit. Het vliegtuig kon de landingsbaan niet meer bereiken en stortte op een woonwijk neer, waarna er brand uitbrak.

Binnenlandse vlucht

14 mei 2012
Op maandag 14 mei 2012 verongelukt een Dornier 228-212 van Agni Air, waarbij zes mensen omkomen. Het toestel vertrok voor een binnenlandse vlucht van Pokhara Airport in Nepal naar Jomsom Airport. Het toestel vloog in een berg in de buurt van Jomsom in Nepal, bij Marpha. Dertien passagiers en 2 piloten werden gedood, de stewardess en vijf passagiers overleefden het ongeluk.
Het toestel wilde naar Jomsom, maar veranderde op het laatste moment van koers.

Jakarta
9 mei 2012
Op woensdag 9 mei 2012 verongelukte Sukhoi Superjet 100-95B van Sukhoi Civil Aircraft. De vier bemanningsleden en 41 passagiers vonden de dood.

Het toestel vertrok van Jakarta-Halim Perdana Kusuma Airport in Indonesië om daar ook weer naar terug te keren. De Sukhoi Superjet maakte een demonstratievlucht en vloog tegen een berg. De Superjet voerde demonstratievluchten uit voor potentiële klanten in verschillende landen. Er stonden twee demonstraties gepland. De eerste vlucht was saai. Op de tweede vlogen 37 journalisten en vertegenwoordigers van diverse Indonesische luchtvaartmaatschappijen mee. De bemanning was niet bekend met de bergachtige omgeving en ze zouden zijn afgeleid door langdurige gesprekken met de potentiële klanten en journalisten. Die combinatie liep fataal af.

Boeing

20 april 2012
Op vrijdag 20 april 2012 crashte de Boeing 737-236A van Bhoja Airlines. Alle zeven bemanning en 121 passagiers vonden de dood.
De Boeing vertrok van de internationale luchthaven van Karachi-Jinnah in Pakistan en wilde naar Islamabad-Benazir Bhutto International Airport in Pakistan. Het ongeluk gebeurt in de buurt van Islamabad. Onderweg was er onweer en waren er rukwinden. Het toestel had last van windshear. In hoge snelheid stevende het toestel op de grond af. De cockpitbemanning had in moeilijke omstandigheden de verkeerde beslissingen genomen. Het liep fataal af.

Sneeuwveld

2 april 2012
Op maandag 2 april 2012 crashte ATR-72-201 van UTAir in Rusland. Alle 4 bemanningsleden kwamen om en 29 van de 39 passagiers vonden de dood. Het toestel kwam van Tyumen-Roschino in Rusland met als bestemming Surgut Airport in Rusland. Het ATR-72 passagiersvliegtuig verongelukte kort na het opstijgen. Het raakte een sneeuwveld, net na de start, brak in stukken en vloog in brand. Het bleek dat het vliegtuig voor vertrek niet was ontdooit en dat de bemanning daar ook niet op had aangedrongen.

Cessna

1 maart 2012
Op donderdag 1 maart 2012 crashte een Cessna 750 Citation X van Asia Today Ltd. De twee bemanningsleden en drie passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Linz Blue Danube Airport in Oostenrijk en was op weg naar luchthaven Egelsbach Airport in Duitsland. De Cessna verongelukte vlakbij de eindbestemming. Het vliegtuig sloeg bij de landing tegen bomen, stortte in een bos neer en vloog in brand.

Gulfstream

12 februari 2012
Op zondag 12 februari 2012 crashte een Gulfstream G-IV van Katanga Express, die gehuurd was van Trident Aviation Services. Twee bemanningsleden kwamen om en twee van de tien passagiers verloren hun leven. Op de grond waren ook twee slachtoffers te betreuren. Het vliegtuig vertrok van luchthaven Goma Airport in Congo en had Bukavu-Kavumu Airport in Congo als bestemming. Bij de landing ging het mis en behalve vier inzittenden vonden twee boeren op het land de dood.

De passagiers die werden gedood waren gouverneur van Katanga, Katumba Mwanke en Oscar Gema di Mageko, de nationale afgevaardigde van de Lukunga District. De minister van Financiën Matata Ponyo en de gouverneur van Zuid-Kivu, Marcelin Cishambo raakten ernstig gewond. Het vliegtuig wilde in Goma een tussenstop maken om bij te tanken en twee passagiers op te pikken. De snelheid van het toestel was te hoog voor de lengte van de landingsbaan, het toestel schoot voorbij de baan en brak in twee stukken. Er brak geen brand uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afrika Cup 2008 te GhanaOp zondag 20 januari startte de Afrika Cup 2008 in Ghana. We geven hierbij een overzicht van het speelschema en de resul…
Landcodes: Een wereldwijd overzichtHet gebeurt wel eens dat je naar het buitenland moet bellen. Daarbij moet je, voor het telefoonnummer, de landcode draai…
Kwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaKwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaOok in Afrika wordt er flink gevoetbald. Hier is namelijk ook de kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika in vol…
Zuid-Soedan werd in 2011 onafhankelijkIn juli 2011 werd Zuid-Soedan onafhankelijk. Het werd daarmee het 54e land dat Afrika kent. De christelijke bevolking va…
Nepal: een introductieNepal: een introductieNepal is het enige Hindoe koninkrijk ter wereld en het ligt aan de voet van de hoogste bergen ter wereld, de Himalaya. D…
Bronnen en referenties
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20120301-0 geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://www.airsafe.com/events/models/dornier.htm geraadpleegd op 27 maart 2015

Reageer op het artikel "Vliegtuigongelukken in 21ste eeuw 2012"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-06-2016
Gepubliceerd: 30-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vliegrampen
Schrijf mee!