InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013 What goes up must come down, maar als we het over een vliegtuig hebben dan moet die daling beheerst en gecontroleerd plaatsvinden, door ter zake kundige piloten. We willen immers gezond en wel van de vliegtuigtrap afdalen. Toch gebeuren er ongelukken met vliegtuigen. In 2013 stortten er diverse passagiersvliegtuigen neer. Over het algemeen waren het dit jaar kleinere toestellen.

Bwabwata National Park in Namibië.

Vliegen

We boeken graag een vliegreis, maar velen hebben vliegangst. Het scenario van een crash bezorgt ze angstdromen. Zonder problemen stappen we in een auto of klimmen we op motoren, maar van een vliegtuig krijgen we de kriebels. We weten dat vliegen veiliger is dan autorijden, maar de vliegongelukken die het Journaal halen en waarmee de dagbladen hun kranten openen, bezorgen ons meer angsten dan het verkeer op de weg. De meeste mensen staan het liefst met beide benen op de grond.

Vliegtuigongelukken met passagiersvliegtuigen in 2013

29 november 2013
Op vrijdag 29 november 2013 crashte een vliegtuig in Namibië. Een Embraer ERJ 190- passagiersvliegtuig, die vloog van Maputo in Mozambique naar Luando in Angola, stortte neer in het Bwabwata National Park in Namibië. De bemanning, 6 mensen, en alle 27 passagiers, vonden de dood.

Een paar minuten voor de crash verliet de co-piloot de cockpit voor het toilet. De piloot veranderde de hoogte van het toestel. De daling ging veel te snel. De cockpit voice recorder laat geluiden van iemand die op de cockpitdeur bonst. Hij werd niet binnengelaten. Het vermoeden is dat de piloot volledig van slag was door het overlijden van zijn zoon, een jaar eerder en door echtelijke onenigheid. De aanleiding van de crash lijkt als twee druppels water op die van Germanwings van 24 maart 2015.

17 oktober 2013
Op zondag 17 november 2013 crashte een Boeing 737-53A van Tatarstan Airlines. De 6 bemanningsleden en 50 passagiers kwamen allemaal om. Het toestel vertrok van luchthaven Moskou-Domodedovo en moest naar Airport Kazan Airport. Bij de landing was het toestel niet in goede positie en boorde het zich met de neus in de grond.

16 oktober 2013
Op woensdag 16 oktober 2013 stortte de ATR 72-212A van Lao Airlines neer en alle 5 bemanningsleden en 44 passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Vientiane Wattay Airport in Laos en was onderweg naar Pakse Airport in Laos. Het ongeluk gebeurde in de buurt van Pakse. Het weer was beroerd door een langsrazende tyfoon. De landing ging niet goed en werd een paar keer afgebroken en opnieuw ingezet. Het vliegtuig stortte uiteindelijk in de Mekong rivier. De romp brak en het toestel zonk in de rivier. De oorzaak lag waarschijnlijk in de plotselinge veranderingen van het weer.

14 oktober 2013
Op maandag 14 oktober 2013 crashte een Cessna 208B Grand Caravan van AereoServicio Guerrero. Het bemanningslid en de 13 passagiers kwamen om. De Cessna vertrok van Loreto Airport om naar Ciudad Constitución Airport te vliegen. Het contact met het toestel raakte verloren en het wrak werd twee dagen later gevonden in de bergen van Sierra de La Giganta.

3 oktober 2013
Op donderdag 3 oktober 2013 stortte een Embraer 120RT Brasilia van Associated Aviation neer en 16 van de 20 inzittenden kwamen om. Het toestel vertrok van luchthaven Lagos Murtala Muhammed International Airport in Nigeria om naar de luchthaven van Akure Airport in Nigeria te vliegen. Daar kwam het niet aan want het toestel crashte bij een startongeluk, waarbij het met de neus naar beneden stortte en in brand vloog.

7 juli 2013
Op zondag 7 juli 2013 verongelukte de Havilland Canada DHC-3T Texas Turbine Otter van Rediske Air. Het bemanningslid en de 9 passagiers kwamen allemaal om. Het toestel vertrok van Soldotna Airport in Amerika en had Bear Mountain Lodge Airstrip in Amerika als bestemming. Het toestel stortte tijdens het opstijgen neer in een grasveld aan het einde van de landingsbaan.

6 maart 2013
Op woensdag 6 maart 2013 crashte de Beechcraft King Air B200 van Aero Transporte SA – ATSA. De 2 bemanningsleden en 7 passagiers kwamen allen om. Het toestel vertrok van Lima Jorge Chavez International Airport in Peru en had als bestemming het Pias Airport in Peru. Het ongeval gebeurde in de buurt van Matibamba. Het vliegtuig was gecharterd door Minera Aurífera Retamas SA (MARSA) om 7 mijnarbeiders naar een mijn te brengen. Het stortte neer op een beboste heuvel.

29 januari 2013
Op dinsdag 29 januari 2013 stortte een Canadair CL-600-2B19 Regional Jet van SCAT neer en sleepte 5 bemanningsleden en 16 passagiers mee in de dood. Het toestel vertrok van luchthaven Kökşetaw Airport in Kazachstan en wilde naar Almaty Airport in Kazachstan. Het ongeluk gebeurde niet ver van de eindbestemming in de buurt van het dorpje Kyzyltu.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliegangst leer je onbewust aanVoor vliegangst zijn er psychische en medische verklaringen voorhanden, maar wist je dat je jezelf deze angst ook onbewu…
Wat doen tegen vliegangst? Tips en middelen tegen vliegangstWat doen tegen vliegangst? Tips en middelen tegen vliegangstVliegangst is een probleem dat heel wat mensen stress bezorgt als ze op een vliegtuig stappen. De angst om de controle u…
Vliegangst, vergeet hetVliegangst, vergeet hetDat mensen het eng vinden om te vliegen is niet zo raar, het is toch een wonder dat zo’n groot gevaarte met heel veel me…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Vliegramp Spanje een menselijke fout?Vliegramp Spanje een menselijke fout?De MD-82 van Spanair stortte vlak na de start neer. Een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van deze ramp, waarbij 153…
Bronnen en referenties
  • http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=2764 geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20000131-0 geraadpleegd op 27 maart 2015

Reageer op het artikel "Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-04-2016
Gepubliceerd: 30-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vliegrampen
Schrijf mee!