InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014 In het jaar 2014 vonden een paar crashes plaats die weken lang het nieuws beheersten. Malaysian Airlines verloor twee toestellen in dat jaar, met honderden slachtoffers tot gevolg. De MH17 van Malaysian Airlines staat in ons aller geheugen gegrift, omdat er bijna tweehonderd Nederlanders aan boord waren, op weg naar een conferentie, vol vrolijke spanning over de vakantie die ging komen of onderweg naar familie in Maleisië. MH17 werd een begrip.

Javazee bij Borneo

MH17

Het vluchtnummer van de Boeing die van Amsterdam naar Kuala Lumpur zou vliegen is een begrip op zichzelf geworden. Het staat voor een misdaad van rebellen die maar raak hebben geschoten, het staat voor speelgoedbeertjes op de rampplek, voor diefstal van de spullen van de slachtoffers en voor de bloemenzee en de indrukwekkende ceremonie bij de repatriëring van de kisten met de stoffelijke overschotten. Een colonne zwarte auto's met elk een kist reed van vliegveld Eindhoven naar Hilversum. Later in het jaar reed een colonne vrachtwagens naar de luchtmachtbasis Gilze-Rijen, die de resten van het toestel naar Nederland brachten. De stoffelijke resten werden onderzocht om de passagiers te kunnen identificeren en de nabestaanden hun geliefden te kunnen laten begraven. De restanten van het vliegtuig werden onderzocht om de oorzaak van de ramp te achterhalen.

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen in de burgerluchtvaart 2014

De ramp met de MH17 was niet de enige vliegramp van dat jaar, het was wel een met een enorme impact op de Nederlandse bevolking.

Airbus

28 december 2014

Op zondag 28 december 2014 verongelukte de Airbus A320-216 van Indonesia AirAsia. Alle 7 bemanningsleden en 155 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Surabaya Juanda Airport in Indonesië met als bestemming de internationale luchthaven van Singapore-Changi in Singapore.

De Airbus raakte vermist boven de Javazee. De vlucht vertrok van baan 10 van Surabaya Juanda Airport, sloeg linksaf en vloog over de Javazee. Na tien minuten week het toestel af van zijn route en na twintig minuten verdween het van de radar. Het toestel was in korte tijd naar abnormale hoogte geklommen en toen gedaald tot het de zee raakte, in de buurt van Borneo. Twee dagen later werden er brokstukken gezien en lichamen geborgen. Op 12 en 13 januari 2015 werden de Flight Data Recorder en de Cockpit Voice Recorder gevonden en op 14 januari 2015 werd een belangrijk deel van de romp door een marineschip uit Singapore uit zee gevist. Lang niet alle lichamen werden gevonden.

10 augustus 2014

Op zondag 10 augustus 2014 crasht een HESA Iran-140-100 van Sepahan Airlines. Alle 8 bemanningsleden kwamen om en van de 40 passagiers vinden 31 de dood. Het toestel stortte op 3 km NNW van Teheran Mehrabad Airport neer. Opgestegen van Teheran Mehrabad Airport had het de bestemming van Tabas Airport in Iran. Het toestel crashte kort na de start. Het nam na het opstijgen een bocht naar links in plaats van naar rechts, verloor hoogte, raakte de grond, brak in stukken en vloog in brand.

24 juli 2014

Vlucht AH5017 van de tweemotorige McDonnell Douglas MD-83 van Air Algerie stort neer in Mali. De vlucht ging van Ouagadougou naar Algiers, maar bij de grens met Burkina Faso stort het toestel neer. Alle 116 inzittenden komen om.

23 juli 2014

Tijdens een binnenlandse vlucht crasht een Taiwanees propellervliegtuig van TransAsia Airways. De tweede poging om het toestel aan de grond te zetten mislukt. Van de 58 inzittenden overleven 48 de crash niet.

MH17 van Malaysia Airlines

17 juli 2014

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines wordt op de weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur in Oekraïne uit de lucht geschoten. De Boeing vloog op tien kilometer hoogte, toen het door een luchtdoelraket werd geraakt. De brokstukken storten neer in de buurt van het dorp Hrabove. Alle inzittenden - 283 passagiers en 15 bemanningsleden – vinden de dood. Er waren 196 Nederlanders aan boord.

Op de rampplek is gewerkt door medewerkers van het Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) en de Koninklijke Marechaussee (KM), maar de werkzaamheden werden bemoeilijkt door de onrust in het gebied. De LTFO en KM hebben naar zoveel mogelijk lichamen en persoonlijke bezittingen van slachtoffers gezocht om die naar Nederland terug te brengen. De eerste repatriëringsvlucht kwam aan op 23 juli 2014 op vliegbasis Eindhoven. Er volgde was een indrukwekkende ceremonie in aanwezigheid van nabestaanden, ministers en de koning. Het was een dag van nationale rouw. Er volgde nog 7 repatriëringsvluchten. De stoffelijke resten zijn daarna door een forensisch team onderzocht voor identificatie. Bijna alle inzittenden konden worden geïdentificeerd.

Op 6 augustus 2014 werden de repatriëringsmissie tijdelijk gestaakt vanwege verslechterde veiligheidsomstandigheden. De brokstukken lagen in een conflictgebied waar het Oekraïense leger en pro-Russische separatisten gewapend actief waren. Het onderzoek werd later in dat jaar voortgezet.

Boeing 777-2H6ER van Malaysia Airline

8 maart 2014

Vlucht MH370 met de Boeing 777-2H6ER van Malaysia Airlines verdween van de radar. Het toestel vloog van Kuala Lumpur in Maleisië naar Beijing. Het blijft onduidelijk wat er is gebeurd, want het wrak met de zwarte dozen werd niet gevonden. Alle 239 mensen verdwenen met het toestel. Experts denken dat de gezagvoerder moedwillig de druk in de cabine heeft laten wegvallen, waarna hij zelf overleed door gebrek aan zuurstof. Het toestel heeft vermoedelijk nog uren doorgevlogen.

Een jaar na het ongeluk wordt bekend dat bewoners van het afgelegen eiland Kudahuvadhoo in de Malediven op de ochtend van 8 maart 2014 een laagvliegend vliegtuig hebben gezien. In dat gebied is nog niet actief gezocht. De eilandbewoners hebben de rood-blauwe streep van Malaysia Airlines herkend en een harde knal gehoord. Onderzoekers hebben geen aandacht besteed aan de verklaringen van de eilanders. Zij zoeken voor de Australische kust, in het zuiden van de Indische Oceaan. Dat gebied is zo’n 4000 kilometer ten zuidoosten van Kudahuvadhoo.

Eind juli 2015 wordt er een wrakstuk gevonden in de Indische Oceaan, voor de kust van Réunion, een Frans eiland ten oosten van Madagascar. Het gaat om een stuk van een Boeing 777, het type vliegtuig van vlucht MH370. Het wrakstuk blijkt inderdaad van de Boeing van vlucht MH370 te zijn. De zoektocht naar meer overblijfselen verlegt zich anderhalf jaar na de verdwijning van het toestel van de Australische wateren naar de Franse rondom Réunion.

16 februari 2014

Op zondag 16 februari smakt een Twin Otter van Nepal Airlines tijdens slecht weer tegen een berg in Nepal. Alle 18 inzittenden, 3 bemanningsleden en 15 passagiers, komen om.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosteloos vlucht Malaysia Airlines annulerenKosteloos vlucht Malaysia Airlines annulerenIn het licht van de vliegramp met Malaysia Airlines vlucht MH17 heeft de luchtvaartmaatschappij bekend gemaakt dat ieder…
Vliegen met Malaysia AirlinesVliegen met Malaysia AirlinesMalaysia Airlines is een populaire luchtvaartmaatschappij als het gaat om vluchten naar Azië. Bekende vakantiebestemming…
Vliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitVliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitOp 27 maart 1977 vond de grootste ramp in de luchtvaartgeschiedenis plaats. Twee Boeings botsten op Tenerife op elkaar e…
MH370: Een tijdlijn van alle gebeurtenissenMH370: Een tijdlijn van alle gebeurtenissenOp 8 maart 2014 verdween Malaysia Airlines van de radar. Tot op heden is er nog geen wrak gevonden. Ook zijn er geen lic…
Vliegramp Malaysia Airlines (17 juli 2014): alle detailsVliegramp Malaysia Airlines (17 juli 2014): alle detailsOp 17 juli 2014 rond 17:00 werd door het Russische persbureau Interfax het nieuws wereldkundig gemaakt dat nabij de Oekr…
Bronnen en referenties
  • http://nos.nl/op3/artikel/2027068-deze-man-zag-vliegramp-germanwings-aankomen.html geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/25/eerste-lichamen-vliegramp-zuid-frankrijk-geborgen/ geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vliegramp-mh17 geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines-vlucht_17 geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20000131-0 geraadpleegd op 27 maart 2015
  • Leeuwarder Courant van 27 maart 2015
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/transport-mh17-op-weg-naar-gilze-rijen geraadpleegd op 27 maart 2015
  • http://nieuws.thepostonline.nl/kort-nieuws/2015/04/04/eilandbewoners-zagen-vliegtuig-mh370/ geraadpleegd op 5 april 2015
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20150729_01796574 geraadpleegd op 8 september 2015

Reageer op het artikel "Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vliegrampen
Bronnen en referenties: 9
Schrijf mee!