InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Checklist handbagage

Checklist handbagage

Checklist handbagage Sinds november 2006 gelden nieuwe regels voor de handbagage. Voor wie met het vliegtuig reist, is het niet gemakkelijk handbagage in te pakken volgens de EU-voorschriften. U leest het in de checklist. De regelgeving van de EU commissie is dat het verboden is vloeistoffen mee te nemen, achter het bereik van de veiligheidscontrole. Dat veel mensen dit nog niet weten, blijkt uit de dagelijkse bergen zakken met dranken, crèmes, parfum en waterflessen bij de douane op het vliegveld.

U leest hier antwoorden op vragen rond om het handbagage.

Voor welke vluchten geldt de nieuwe regelgeving?

De regelgeving dient op alle vluchten toegepast te worden, die van luchthavens binnen de EU vertrekken, onafhankelijk van de reisdoel en van de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij. Zij dekt ook passagiers die op een luchthaven binnen de Europese Unie op een andere vlucht overstappen.

Hoe groot mag mijn handbagage zijn?

IATA (International Air Transport Association) heeft de afmetingen van het handbagage vastgesteld op: 56cm x 45 cm x 25cm.
Deze grootte heeft de Europese Unie ook vastgesteld, die echter eerst vanaf mei 2008 ingevoerd wordt.
Uitzonderingen zijn er voor bepaalde voorwerpen, zoals muziekinstrumenten. Alleen kledingzakken worden in de toekomst niet meer accepteert. De luchtvaartmaatschappijen kunnen wel van de richtlijnen afwijken.

Hoe zwaar mag mijn handbagage zijn?

Het maximale gewicht wordt door de maatschappijen zelf vastgelegd. Ryanair legt het gewicht bijvoorbeeld bij 10 kilogram vast, Easyjet heeft geen grenzen, echter moet de passagier zelf in staat zijn de handbagage zeker en zonder hulp in de bagagevakken onder te brengen.

Wat kan ik extra meenemen?

Extra bij uw handbagage mag u een mantel, jas, camera of een verrekijker, boeken, draagtas voor baby en orthopedische hulp meenemen.

Wat wordt onder vloeistof verstaan?

Tot de vloeistoffen behoren:
  • Dranken
  • Parfum
  • Water
  • Gel
  • Crème
  • Tandpasta
  • Spray
  • Haargel
  • Gezichtscrème
  • Vloeibare zeep
  • Deodorant
  • Scheerschuim

De reden hiervan is, dat het met de ingezette controleapparaten niet mogelijk is, zo snel zoals op de luchthaven nodig is, verschillende vloeistoffen te onderscheiden en gevaren te erkennen.

Hoeveel mag ik meenemen?

De vloeistof moet in een volledige afgesloten zakje zitten, met een inhoud van maximaal 1 liter. Er zijn zakjes die 8 producten kunnen bevatten.

Hoe moet het vloeistof verpakt zijn?

Toegestaan zijn alleen tubes, flesjes en dozen die maximaal 100 milliliter bevatten. Zij moeten in een doorzichtige 1 liter plastic zak verpakt zijn die hersluitbaar is, en wel met een integreerde rits of iets vergelijkbaar. De zak moet bij de douane uit de handbagage genomen worden en gecontroleerd worden.

Kan men ook aangebroken parfumflesjes meenemen?

Dit gaat alleen, als de flesjes niet groter dan 100 milliliter zijn. Wie een flesje van 125 milliliter meeneemt, moet het afgeven. Ook al is het halfvol.

Waar kan ik die juiste flesjes en zakken vinden?

De zakken zijn ondertussen overal in drogisterijen verkrijgbaar, ook hersluitbare vrieszakjes van 1 liter zijn toegestaan. De kosten liggen bij ongeveer 10 eurocent. Flesjes en dozen zijn eveneens verkrijgbaar bij de drogisterijen.

Hoe zit het met medicijnen en speciale voedingsmiddelen?

Persoonlijke, voorgeschreven medicijnen, andere medicijnen waar geen voorschrift voor nodig is, zoals insuline voor diabetici en sap, die tijdens de vlucht nodig zijn, mogen in de handbagage meegenomen worden. Echter moet de passagier, welke medicijnen meeneemt, aantonen dat hij/ zij deze medicijnen nodig heeft. Bijvoorbeeld door een attest of door een bewijs. Dit geldt ook voor speciale voeding als diabetische levensmiddelen.

Mag ik extra babyvoeding inpakken?

Babyvoeding, melk en sap, voor baby’s of kleine kinderen tijdens de reis, zijn in beperkte mate toegestaan.

Mag ik een drankje aan boord meenemen?

Als het drankje na de douane gekocht is, gaat dat. In Duty Free Shops gekochte dranken en parfum worden zo verpakt, dat manipulatie of veranderingen na de koop uitgesloten zijn.

Welke problemen kunnen bij een overstap voorkomen?

Wie binnen de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland vliegt, heeft geen problemen. Koopt men daarentegen aan de andere kant van de oceaan een fles rum of parfum in een Duty Free Shop, komt deze bij het overstappen in Europa bij het afval. De verzegeling door de shops wordt namelijk alleen voor gekochte zaken in Europese Duty Free Shops erkend.
Wie over London naar Azië reist of over Altanta naar Floria, kan zijn/ haar gekochte vloeistoffen in een Duty Free Shop niet op de volgende vlucht meenemen. In Amerika en talrijke andere landen gelden vergelijkbare voorschriften als in de Europese Unie.

Zijn er nog verdere verboden voorwerpen?

Ja. Wapens, messen, maar ook nagelschaartjes, scheerapparaat, bepaalde lucifers, ski- en wandelstokken, skateboards, hengels en biljardstokken.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op de luchthaven en verderOp de luchthaven en verderTegenwoordig ontdekken steeds meer mensen het gemak van het vliegtuig. Verre bestemmingen die met de trein, bus of auto…
Wat neem je mee op vakantie?Wat neem je mee op vakantie?Het is altijd een heerljk vooruitzicht als je bijna op vakantie gaat. Maar wat mag je en kan je nou eigenlijk allemaal m…
Goedkoop vliegen: voor weinig geld de lucht inGoedkoop vliegen: voor weinig geld de lucht inVliegen duur? Nee, helemaal niet! Als je met de in het artikel genoemde dingen rekening houdt, dan kan je voor vrij wein…
IATA: International Air Transport AssociationIATA: International Air Transport AssociationDe IATA representeert, leid en dient de vliegindustrie. De IATA is zeer belangrijk als verstrekker van richtlijnen waar…
Goedkoop vliegen naar BazelVlieg goedkoop met easyJet naar Bazel, en verbaas je over zijn vliegveld, het op Frans grondgebied gelegen EuroAirport.
Bronnen en referenties
  • Salzburger Nachrichten

Reageer op het artikel "Checklist handbagage"

Reacties

Marjolein, 15-09-2014 14:42 #26
Mag ik een (goed verpakte) doos met stukjes glas (voor mozaík) meenemen in mijn handbagage naar Spanje?

Riny, 12-08-2014 13:18 #25
Mag een elektrische ladyshave in de handbagage?

Jos, 19-09-2013 13:56 #24
Mag ik rookworst, zuurkool en stroopwafels naar kreta meenemen in hand en ruimbagage?

Sjaak, 29-08-2013 09:11 #23
Mag je een scheerapparaat meenemen in je handbagage met een vlucht naar Amerika?

Marieke, 14-06-2013 23:09 #22
Ik heb rustgevende pilletjes voor mijn angstaanvallen. Kans is groot dat ik dat natuurlijk in het vliegtuig krijg. Ze zijn gewoon van de drogist dus niet voorgeschreven of op naam. mag dit? En telt mascara en eyeliner als een vloeistof? liefst z.s.m antwoord want ik vertrek vannacht al!

Loulou, 13-06-2013 15:49 #21
Mag ik een mini tandpasta in mijn handbagage meenemen. graag z.s.m. antwoord vertrek vannacht. Reactie infoteur, 13-06-2013
Nee, helaas mag dit niet.

Goede vlucht!

Linda Vercruyssen, 29-05-2013 15:50 #20
Mag je wijnglazen meenemen met de handbagage? Reactie infoteur, 31-05-2013
Nee, helaas mag dit niet.

Roes Ann, 16-05-2013 09:52 #19
De inhoud van het plastiek zakje zoals tandpasta en dergelijke, mag dat in totaal meer dan 100 ml zijn?

Rianne, 31-01-2013 14:43 #18
Moeten de originele verpakking van (voorgeschreven) medicijnen er ook om als je ze meeneemt in je ruimbagage? Reactie infoteur, 01-02-2013
Als de medicijnen in de koffer gaan (niet in de handbagage), hoeft niet per se de originele verpakking erom.
Toch kunt u het beste met de betreffende maatschappij contact opnemen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Mvg,
Jootje

Erik van Andel, 03-10-2012 18:53 #17
Geachte heer, mevrouw,

Moeten voorgeschreven medicijnen in de de originele verpakking zitten, of mogen ze verdeeld worden in pillendoosje?

Moeten mijn potjes gezichtscrème, á 50ml., nog onaangebroken, en in de originele verpakking zitten?

Ik vertrek zaterdag, 06-okt., om 04:30h. Hopelijk kunt u deze vragen nog voor vrijdagmiddag aanstaande, beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Erik van Andel Reactie infoteur, 05-10-2012
Geachte heer van Andel,

Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij vragen zij de originele verpakking. Sowieso zou ik de medicijnen in de verpakking laten zitten, zodat u hier geen problemen mee krijgt.
Gezichtscrème mag u niet meenemen in uw handbagage.

Een goede vlucht toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Jootje

Erik, 24-08-2012 15:34 #16
Kan / mag ik een emmertje saus (bv sate saus) meenemen in mijn handbagage?

Jolanda, 02-08-2012 21:39 #15
Moeten voorgeschreven medicijnen in de de origniele verpakking blijven, of mogen ze verdeeld worden in pillendoosje?

Bleeker, 25-06-2012 12:42 #14
Mag ik broodjes meenemen in mijn handbagage? Reactie infoteur, 27-06-2012
Beste Bleeker,

Ja, dit mag.

Maggie, 12-06-2012 21:03 #13
Mag mijn man een elektrisch scheerapparaat meenemen in zijn handbagage?

Jessie, 10-06-2012 17:39 #12
Mag ik 'vloeistof' (vooral créme) in het vliegtuig wel gebruiken?

Leon Vervoort, 25-05-2012 11:49 #11
Mag ik een zakje van 36 stuks koffiepads meenemen?

Jaap, 22-11-2011 15:24 #10
Mag je verpakte rookworst meenemen?

Esther, 09-06-2011 09:59 #9
Mag een scheermesje in houder mee in de handbagage?

Roxanne Biesheuvel, 19-04-2011 11:25 #8
Ook ik brei graag tijdens een lange reis. Ik hoop dat mijn bamboenaalden mee mogen. Als ik nou thuis al een deel gebreid heb, dan moet het voor de maatschappij toch duidelijk zijn dat ik er geen verdere bedoelingen mee heb? Reactie infoteur, 20-04-2011
Beste Roxanne,

U kunt het beste contact met de vliegmaatschappij opnemen en deze vraag stellen. Elke maatschappij bekijkt dit weer anders.

Succes!
Jootje

Dillen Ann, 15-04-2011 19:54 #7
Mag men brood, cracotten meenemen in de handbagage? Reactie infoteur, 20-04-2011
Beste Dillen Ann,
Brood kunt u meenemen in de handbagage.
Wat zijn cracotten?
Zolang u geen vloeibaar iets op uw brood heeft, is dit geen probleem.

Succes!
Jootje

Annemarie, 01-12-2010 20:05 #6
Volgens mij zijn alleen bamboe breinaalden toegestaan. Soms worden breinaalden wel doorgelaten, maar er bestaat dus een risico dat ze ingeleverd moeten worden.

Kees Slob, 16-10-2010 19:53 #5
Mijn vrouw wil tijdens een lange vlucht breien. Weet u iet over het verbieden van breinaalden?

De Greve Lydia, 07-09-2010 12:39 #4
Geachte

Kan ik een ruggesteun meenemen als handbagage? heb zware problemen met mijn rug na lang stil zitten
Ben sinds 3 jaar 3x per week in behandeling bij kinesist
Dank bij voorbaat
Lydia de greve Reactie infoteur, 08-09-2010
Beste mevrouw De Greve,

Dit kunt u het beste even navragen bij uw kinesist. Normaal gezien kunnen zij meer informatie hierover geven, aangezien hun meer ervaring hiermee hebben.

Alvast een goede vlucht!
Mvg, Jootje

Fiers Lucienne, 27-07-2010 16:54 #3
Geachte,
Mijn man heeft sedert een maand een knieprothese daardoor moet hij beroep doen op een kruk. Mag hij deze meenemen aan boord? Zijn medecijnen moogt dat in zijn handbagage? Deodorant en cremes van minder dan 100 ml.
moogt dat ook in de handbagage? Reactie infoteur, 28-07-2010
Beste Fiers,

Bedankt voor de reactie.
Een kruk kan normaal mee in het vliegtuig. Om zeker te zijn, kunt u het beste met de luchtvaartmaatschappij contact opnemen, daar elke maatschappij zijn eigen regels heeft. U kunt deodorant of cemes van 100ml per stuk meenemen, verpakt in een hersluitbare zak.

Met vriendelijke groet,
Jootje

Ria van Veen, 21-12-2008 13:03 #2
Wat ik nodig heb voor de vliegreis is reistabletten en oxazepam voor vliegangst. Mag ik dit gewoon meenemen?

Mario D´andolfi, 04-11-2008 17:51 #1
Mag ik luchtdichtverpakt zoute haring meenen vanaf Weeze (D) in mijn handbagage naar Rome Italie? Reactie infoteur, 05-11-2008
Beste Mario,

Dit is geen vloeistof, dus normaal gezien kan je dit meenemen.
Echter zijn ze met het meenemen van voedsel lastig.

Met vriendelijke groet,
Jootje

Infoteur: Jootje
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 26
Schrijf mee!