InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Camden Town, een van de hipste wijken van Londen

Camden Town, een van de hipste wijken van Londen

Camden is een wijk in Londen, die vandaag de dag tot de hipste van Londen gezien kan worden. Met de gigantische markten in Camden Market en de vele uitgaansgelegenheden is het een geliefde wijk bij de Londenaren en ver daarbuiten Er zijn talloze mensen die naar deze wijk in London komen alleen al om de sfeer te proeven. Het district Camden heeft 198.020 inwoners en is een onderdeel van Groot Londen. Camden heeft een oppervlakte van 21,8km².

De wijk in het kort

Door de wijk loopt een kanaal, Regent's Canal, en moet in Camden een hoogteverschil overbruggen, waardoor er een sluizencomplex ligt. Vroeger was Camden een arbeidersbuurt met veel industrie, maar die is na de tweede wereldoorlog verdwenen. Het bestuur van Camden kwam toen op het idee om in de buurt van de sluizen op grond die braak lag markten aan te leggen. Dit was een schot in de roos.

Camden market

De markten gingen open in 1974. Dit was een verstandig besluit van het bestuur, omdat het publiek nu Camden town interessant begon te vinden. Inmiddels is het een geduchte concurrent geworden voor de oudere markten van Petticoat Lane en Portobello Road. Camden market onderscheid zich positief omdat hun een veel diverser assortiment hebben. Een deel van de markt raakte tijdens de brand van 9 februari 2008 beschadigd.

Voor 1974 was er al een 'gewone' straatmarkt in Camden, gelegen aan de Inverness Street, en inmiddels maakt hij onderdeel uit van de markten. De markten zijn makkelijk te bereiken met de London Underground, de metrohalte Camden Town is bij het begin van de markten.
De volgende markten maken een onderdeel uit van Camden markets:
  • Camden Lock Market; Dit is een van de oorspronkelijke markten, hij is nu op kunst en handvaardigheid gerichte.
  • Stables Market; deze markt is de grootste, er word voornamelijk kleding en meubilair verhandeld, maar ook paddo's
  • Camden Canal Market; deze is vooral voor kleren
  • Buck Street Market; deze is ook voor kleren
  • Electric Ballroom; dit is een overdekte markt die alleen open is in het weekeind, en heeft een gevarieerd assortimen zondag
  • Inverness Street; met Camden Lock Market is dit een van de originele markten, hij is divers van assortiment

Los van de markten zijn er vele winkels in de straten die ook de sfeer van de markt uitdragen.

Uitgaan

Een echte grote discotheek, of een andere grote publiekstrekker is er niet, maar de hele sfeer is alleen al genoeg om duizenden mensen naar Camden town te laten trekken in de uitgaansuren.
Er zijn heel veel trendy bars, een aantal kleine dansgeledenheden, veel straatmuziekanten en andere optredens. Ook is het mogelijk om in stijl in een boot een drankje te drinken. De pub Hawley Arms verdient een vermelding, omdat dit de pub is waar de popartiest Amy Winehouse doorbrak.

Al dit alles maakt het dat Camden town nu voor jongeren de placé to be in geworden.

Lees verder

© 2007 - 2017 Da-peer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelen in LondenIn Londen kan je dagenlang rondlopen, niet alleen om de talrijke musea en bezienswaardigheden te bezoeken, maar ook om t…
Vintage Londen: de beste vintage winkels in LondenVintage Londen: de beste vintage winkels in LondenElke fashionista of vintage adept weet dat Londen een shopping paradijs is voor mooie, goede vintage,´the real thing´. H…
Londen voor beginnersLonden voor beginnersLonden is de hoofdstad van Engeland en tegelijkertijd ook het financiële centrum van Europa. Denk aan de Big Ben, de Tow…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
Bezienswaardigheden in LondenAls je voor een romantische weekend naar Londen gaat wil je graag zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd zien. Met b…

Reageer op het artikel "Camden Town, een van de hipste wijken van Londen"

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Londen
Schrijf mee!