InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > La Baule en omgeving (Bretagne); vakantie in Frankrijk

La Baule en omgeving (Bretagne); vakantie in Frankrijk

La Baule en omgeving (Bretagne); vakantie in Frankrijk De kuststreek ten westen van Nantes heeft alles om een zomervakantie te laten slagen. Tussen La Baule en Le Croisic zijn schitterende, intieme strandjes. La Baule heeft alles wat een badplaats hebben moet. Bij Guérande vinden we de zoutpannen. Iets ten noorden van La Baule ligt La Grande Brière, een gebied dat aan de Hollandse polders doet denken. Vanuit La Baule zijn St. Nazaire en Nantes snel te bereiken; voor een dagje winkelen.

La Baule

Een mooie, ietwat mondaine badplaats met een uitgestrekt strand aan de zuidkant. Langs het strand loopt een tien kilometer lange boulevard. La Baule, met een populatie van ongeveer 14.000, heeft een uitgebreide winkelstand, veel hotels, pensions en appartementen en tientallen campings in de directe omgeving. Het is een van de drukste, zo niet dé drukste, badplaats van Bretagne. Het kustgebied heet daar Côte d'Amour en wordt beschouwd als de mooiste kust van Bretagne. Het milde klimaat draagt niet weinig bij aan de populariteit van La Baule als badplaats.

Guérande

Van La Baule naar Guérande is maar enkele kilometers. En Guérande is uw bezoek zeker waard. Het stadje met nog geen zesduizend inwoners heeft zijn middeleeuwse karakter goed bewaard. De ommuring uit de vijftiende eeuw en de vier toegangspoorten tot de stad zijn nog volledig intact. Iets ten noorden van de stad staat een ronde molen met een kegeldak:le Moulin du diable, zo genoemd omdat de bouw er van door de duivel geschiedde, met als prijs de ziel van de molenaar. De stad dankte zijn vroegere rijkdom aan de zoutwinning. Ook nu zijn de zoutpannen nog aanwezig en er wordt nog altijd aan zoutwinning gedaan. Uw bezoek aan Guérande wordt natuurlijk bekroond met het kopen van een zakje zeezout. In de Port Saint-Michel is het Musée de vieux Guérande gevestigd, een streekmuseum. De 12-eeuwse kerk Saint-Aubin, tot en met de zestiende eeuw vaak verbouwd, is opgetrokken uit grote granietblokken. De kerk heeft een imposant interieur.

Le Croisic

Van La Baule voert een schitterende kustweg (D 45) naar Le Croisic, een drukbezocht vissersplaatsje op de punt van het schiereiland ten westen van La Baule. De jachthaven en de vissershaven liggen naast elkaar. Er langs loopt de lange kade, met veel winkels, restaurants en hotels. Le Croisic is een gezellig stadje, waar U best een dag kunt doorbrengen. Bij de Pointe du Croisic ligt het strand. Ook heeft Le Croisic een groot zeeaquarium.

Grande Brière

Een verrassend stukje Frankrijk. Af en toe waant U zich in een Hollands polderlandschap. Een rit om de Grande Brière heen is aan te raden. Gaat U dan af en toe uit de auto, zoals bij La Chaussée-Neuve en bij Ile de Fédrun, een voormalig eiland. Hier kunt U boottochtjes maken en, als U wilt, zelf roeien.

Saint Nazaire

Deze stad is tijdens de Tweede Wereldoorlog diverse keren zwaar gebombardeerd; de Duitsers hadden hier een onderzeebootbasis gebouwd die de geallieerden graag wilden uitschakelen. De basis staat er nog en is te bezichtigen. Een immens betonnen complex, met op sommige plaatsen metersdikke muren. In één van de bassins van het bunkerachtige gevaarte ligt een onderzeeboot uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog ter bezichtiging. Als U toch in Saint Nazaire bent, maakt U dan even een retourtje over de brug over de monding van de Loire. De imposante brug is ruim 2,5 kilometer lang en de pijlers hebben een hoogte van 61 meter. Verder is Saint Nazaire geen mooie stad. De oorlog heeft zijn sporen diep getrokken en de wederopbouw verdient stedebouwkundig gezien geen schoonheidsprijs.

Lees verder

© 2008 - 2014 Bvell, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Frankrijk, J.I. Woldring. Rotterdam 1985
  • Frankrijk, Jacques-Louis Delpal. Amsterdam 1990
  • Portret van Normandië en Bretagne, J. Dominicus. Haarlem 1975

Reageer op het artikel "La Baule en omgeving (Bretagne); vakantie in Frankrijk"

Infoteur: Bvell
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Normandië en Bretagne
Schrijf mee!