InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vliegen van Borkum naar Ameland

Vliegen van Borkum naar Ameland

Vliegen van Borkum naar Ameland De Ostfriesischer Flugdienst (OFD) vliegt boven Borkum, boven de andere Duitse Waddeneilanden, heen en weer naar Helgoland en naar Ameland heen en terug. De dagvluchten worden drie keer per week als een lijndienst aangeboden. De vlucht van Ballum naar Ostland is een prachtige tocht over het werelderfgoed Waddenzee. Je vliegt over Ameland, Schiermonnikoog naar het eerste Duitse eiland ten oosten van Schier.

Borkum

Ameland

De start van de dagtocht gaat vanaf Ameland via vliegveld Ballum. De vlucht van Borkum naar Ameland vervoert dan op de heenreis al Borkumer gasten die Ameland wel eens willen verkennen. Zij worden in de namiddag opgehaald, waarna het toestel daarna de Amelander vliegers weer naar Ameland brengt.
Het is bij uitstek een uitstap voor eilanders en gasten die op het eiland verblijven om de Wadden eens van boven te aanschouwen en om eens vergelijkend warenonderzoek te doen op een ander Waddeneiland. Je bent na een vlucht van 25 tot 30 minuten, afhankelijk van de wind, op het andere eiland.

Ostland

Het vliegveld ligt op Ostland, een locatie op het oostelijk deel van Borkum. Bij het vliegveld staat een restaurant, maar wie meer van het eiland wil zien kan een fiets huren of een taxi nemen. Met een paar minuten ben je dan in de stad Borkum, dat op de westkant van het eiland ligt, op 3,5 kilomter afstand. Op de fiets kun je door de duinen en langs het strand gaan. Borkum is een eiland om te zonnebaden. Op het strand vind je er de beroemde strandstoelen die je op vele Duitse stranden tegenkomt. Stad Borkum heeft een boulevard, waar je kunt flaneren, souvenirs kopen en dineren met zicht op zee.

Euro’s

Een retourtje per vliegtuig is duurder dan het kaartje per boot, maar de reis biedt een heel andere blik op de zee en de eilanden dan vanaf de reling. En dat is al mooi. Vanuit de lucht zie je het vanuit vogelvlucht perspectief. Een ticket kost (2015) volwassenen 222 euro en kinderen tot 11 jaar betalen 179. Het is misschien wat veel geld om zomaar even te doen, maar het is een prachtig cadeau voor een bijzondere gelegenheid. Wie de Waddenzee en de eilanden Ameland, Schiermonnikoog, Rottumerplaat, Rottumeroog en Borkum van boven wil zien, zal ervaren dat het elke euro waard is.

Helgoland

De vliegmaatschappij heeft zeven toestellen tot zijn beschikking die twee, vijf of acht personen kunnen vervoeren. De OFD vliegt regulier op Helgoland, het Duitse eiland dat in de Noordzee ligt en dat beroemd is om zijn kliffen, zeehonden en vogels. OFD vliegt met toeristen en brengt er mensen die er voor hun werk moeten zijn. De OFD heeft ook een luchttaxidienst tussen Borkum en Emden op het vasteland.
Met hun aktetassen onder de arm stappen de mannen en vrouwen die hun werkdag erop hebben zitten in het vliegtuig dat hen naar Emden op het Duitse vasteland brengt. En omgekeerd, Borkumers die op het vasteland werken keren met de OFD huiswaarts. Zij kunnen elke vlucht genieten van de geulen en slufters, de verschillende kleuren water, het blauw, groen en bruin. Zij zien de wadplaten en de witte stipjes die vogels blijken te zijn. Zij ontwaren ook de kleine kotters die op vis en garnalen vissen en ze zien de bootjes door de Waddenzee naar de haven varen. Zelfs voor wie het regelmatig ziet blijft het werelderfgoed Wadenzee een schoonheid.

Rondvluchten

OFD is gespecialiseerd in rondvluchten, dagvluchten en lijndiensten. Ze vliegen naar Helgoland en Emden en maken rondvluchten over verschillende Duitse eilanden of over alleen Borkum. De dagvluchten naar Ameland starten in het voorjaar van 2015 en de tickets zijn te boeken via www.fliegofd.de of via VVV Ameland.

Vliegveld Ballum / Bron: Persbureau AmelandVliegveld Ballum / Bron: Persbureau Ameland
Borkum / Bron: Persbureau AmelandBorkum / Bron: Persbureau Ameland
Vliegveld Ostland / Bron: Persbureau AmelandVliegveld Ostland / Bron: Persbureau Ameland

Dagvluchten Ameland - Borkum

  • Elke dinsdag, donderdag en zaterdag
  • Vanaf Ameland: 09:15 uur en 17:10 uur.
  • Vanaf Borkum: 08:30 uur en 16:30 uur.
Wie niet wil vliegen kan het eiland met een veerboot vanuit Emden of Delfzijl bereiken.

Vluchten stoppen ook weer

In januari 2016 besluit de OFD de taxivluchten tussen Ameland en Borkum te stoppen. Te weinig mensen maakten gebruik van de eilandhopper. De prijs van het kaartje bleek toch een struikelblok.

Borkum

Legenda
A. Borkum
B. Vliegveld Ostland
C. Schiermonnikoog
D. Rottumerplaat
E. Simonszand
F. Rottumeroog
G. Het Rif
H. Ameland
I. Vliegveld Ballum
J. Werelderfgoed Waddenzee
K. Noordzee

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
Waddentoernooi op de WaddeneilandenWaddentoernooi op de WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
Plastic Soup Surfer - Merijn TingaPlastic Soup Surfer - Merijn TingaMerijn Tinga, de Plastic Soup Surfer, surfte langs de Noordzeekust om aandacht te vragen voor het plastic afval in de No…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jens Bludau / Wikimedia Commons
  • Persbureau Ameland
  • Fliegofd.de
  • http://www.persbureau-ameland.nl/ofd-taxivluchten-ameland---borkum-stoppen geraadpleegd op 5 maart 2016
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Vliegen van Borkum naar Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vliegen
Schrijf mee!