InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tenerife - Het noordoosten & La Laguna, de universiteitsstad

Tenerife - Het noordoosten & La Laguna, de universiteitsstad

Het noordoosten van Tenerife wordt relatief weinig bezocht. Het heeft echter veel te bieden. In het Anaga gebergte kunt u volop wandelen, surfen in het noorden, wijn proeven op diverse locaties en een bezoek brengen aan La Laguna, de universiteitsstad.

Het noordoosten

Richting het noorden en het oosten strekt zich het Anaga gebergte. Een ruw gebergte waar mooie wandelingen gemaakt kunnen worden. De moeite waard om te bezoeken zijn het kuststadje Taganana en de rotshuizen van Chinamada. Verschillende strandjes en dorpen vindt u langs de kust van het noorden. Dit deel van het eiland wordt dan ook druk bezocht door surfers.
Ten westen van La Laguna ligt het wijngebied, waar u meer over te weten komt in het wijnmuseum. Gaat u richting Puerto de la Cruz, neem de oude weg en ontdek een aantal stadjes. Tevens is het mogelijk naar Bosque de la Esperanza te gaan, ten zuiden van La Laguna. Deze weg leidt u ook naar de berg Teide.

La Laguna

La Laguna, ook wel San Cristóbal de la Laguna genoemd, is de vroegere hoofdstad van Tenerife. Op ongeveer tien kilometer van Santa Cruz ligt de oude stad, wat tot in de 18e eeuw de hoofdstad was van de hele archipel. Het bezit kerken, kloosters en herenhuizen in diverse kleuren. Het hoofdkwartier van de Canarische Eilanden bevond zich ook hier en sinds 1819 is het de zetel van het Nivarische bisdom. Dit bisdom beslaat Tenerife, La Gomera, El Hierro en La Palma. Nivaria was de oude Latijnse naam van Tenerife. Buiten de bezienswaardigheden heeft La Laguna een goed studentennachtleven.

In de stad
Wilt u La Laguna ontdekken, begint u het beste bij het stadhuis (ayuntamiento). Hier bevindt zich een drukke markt op het Plaza del Adelantado, midden in La Laguna. Het oorspronkelijke huis van de militaire leiders van het land, Casa de los Capitanes, ligt achter het stadhuis. Dit is een gebouw uit de 17e eeuw en wordt nu gebruikt voor exposities.

Kathedraal, kerken en Canarische landhuizen
De katedraal herkent u aan de neoklassieke façade en is in 1913 herbouwd in neogotische stijl. Martin de Vos, een leerling van één van de Grote Meesters Tintoretto, heeft het Retablo de los Remedios gemaakt en deze schildering vindt u in de kathedraal.
De klokkentoren van Iglesia de la Concepción staat bekend als La Torre (de toren). U herkent het religieuze van La Laguna aan deze kerk. Niet alles van de kerk uit de 16e eeuw is bewaard gebleven, maar een aantal elementen in de façade en de ingangen herinneren aan de oorsprong. Hernández de Quintana en Juan de Miranda waren twee belangrijke kunstenaars van de Canarische Eilanden en in deze kerk vindt u hun schilderijen.

Buiten kerken vindt u ook kloosters in La Laguna. Een belangrijk klooster is Convento de Santa Clara, een kloosterkerk met een houten plafond.

Landhuizen
Veel mensen vinden de Canarische landhuizen de moeite waard om te bezoeken. Deze landhuizen zijn nooit hoger dan drie verdiepingen en herkenbaar aan het houtwerk wat gebruikt werd voor de versierde deuren en ramen en kozijnen. Deze huizen bezitten schitterende binnenpatio's met op de eerste verdieping houten galerijen.

Tip

Bezoek de Calle San Augustin en ontdek deze huizen.
  • Het huis van de bisschop, nummer 28 - Casa Salazar, is op werktijden normaal gezien geopend en kunt u de patio bewonderen.
  • Casa Montanés, nummer 16, werd in de 17e eeuw gebouwd met houtwerk op de deuren, ramen en binnenplaatsen.
  • Casa Lercaro, hierin is het Museo de Historia de Tenerife in gevestigd. Let hier op het gepolijste hout, van plafonds tot vloer.
Gerelateerde artikelen
Wandelen in het Anagagebergte, Noord TenerifeWandelen in het Anagagebergte, Noord TenerifeIn het noordoosten van Tenerife ligt het Anagagebergte. Heerlijk wandelen in het natuurpark Anaga met het unieke bosgede…
Informatie Canarische Eilanden, deel IDe Canarische Eilanden bestaat uit 7 eilanden, ook wel de Canarische Archipel genoemd. In dit artikel vindt u diverse in…
De botanische tuin in Puerto de la Cruz, TenerifeOok vandaag de dag is de botanische tuin in Puerto de la Cruz één van de meest bezochte bezienswaardigheden op Tenerife.…
Het bergdorp Chinamada, TenerifeHet verstopte bergdorp Chinamada, gelegen in het midden van de rotsformaties van het Anagage gebergte, is een absolute r…
Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord TenerifeHet beroemde groene, vruchtbare, met z´n unieke flora, is de vallei van Orotava. Het ligt in het noorden van Tenerife en…
Bronnen en referenties
  • Wat&Hoe reisgids

Reageer op het artikel "Tenerife - Het noordoosten & La Laguna, de universiteitsstad"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 15-11-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!