InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie in Kroatië

Vakantie in Kroatië

Vakantie in Kroatië Kroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude, Middeleeuwse steden en andere bezienswaardigheden. Het schiereiland Istrië is het meest toeristische gedeelte.

Kroatië: zonvakantie

Als je op zoek bent naar een zonnige vakantiebestemming, zit je goed in Kroatië. De kust strekt zich 1800 kilometer uit. De Kroatische kust bestaat voornamelijk uit kiezelstranden en rotsen. Het is daarom aan te raden om waterschoenen te dragen, vanwege de scherpe rotsen.

Kroatië telt 120 eilanden. De grote eilanden zijn goed te bereiken per boot. Bij toeristische kustplaatsen is het mogelijk om kano’s en kajaks te huren. Ook kun je snorkelen of diepzeeduiken.

Klimaat

Kroatië heeft een mediterraan klimaat, met hete, droge zomers van meer dan 10 zonuren per dag. De gemiddelde temperatuur is 26 C in augustus. De Adriatische zee biedt verkoeling.

Istrië

Istrië is het meest toeristische gedeelte van Kroatië. Het is een schiereiland, dat wordt gedeeld door Kroatië, Slovenië en Italië. Kroatië heeft het grootste gedeelte van het eiland in handen. Istrië heeft veel populaire bezienswaardigheden, zoals de grotten van Beredine, het Limski-kanaal en het beschermde natuurgebied Kamenjak.

Natuur

In de nationale parken van Kroatië vind je prachtige natuur. Een bekend park is Plivice. Het is gelegen tussen Zagreb en Zadar. Andere nationale parken zijn Krka en Miljet. Op Miljet vind je baaien met hoge kliffen. Krka nationaal park is een park met watervallen en kalkafzettingen. Het is minder toeristisch dan bijvoorbeeld Plivice.

Kroatië: bezienswaardigheden

Als je de Dalmatische kust volgt richting het zuiden, vind je oude, Romeinse steden. De eilanden die in het noorden van de Adriatische zee liggen, zijn ook de moeite waard om te bezoeken. Het gaat om Cres, Losinj, Rab en Krk. Ze zijn te bereiken met de veerboot.

Andere bezienswaardigheden in Kroatië zijn de volgende:
  • Het kasteel Trakošcan
  • Het amfitheater van Pula, waar gevechten tussen gladiatoren en wilde dieren plaatsvonden in de Romeinse tijd
  • Paleis van Diocletianus, met overblijfselen uit de Romeinse tijd
  • Stadsmuren van Dubrovnik
  • Klooster van Blaca: klooster uit de 16e eeuw, op het eiland Brac

Kroatië: eten en drinken

Kroatië heeft een aantal gerechten op de menukaart staan die typerend zijn voor de Balkan. Bijvoorbeeld gegrilde vleesgerechten, die namen dragen zoals cevapcici en pljeskavica. Maar je vindt er ook de bekende pizza en andere Italiaanse specialiteiten. Ook invloeden uit Oostenrijk en Hongarije vindt je terug op de menukaart.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vakantie in Kroatië"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 05-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!