InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Amsterdam bezoeken vanuit het Centraal Station

Amsterdam bezoeken vanuit het Centraal Station

Amsterdam bezoeken vanuit het Centraal Station Als men Amsterdam wil bezoeken, kan dat op vele manieren. De gemakkelijkste en de goedkoopste manier is een reis per trein. Men komt dan midden in het centrum aan op het Centraal Station en kan lopend alle leuke bezienswaardigheden bekijken. Lopend over de Dam zal men zelfs uitnodigend de rondvaartboten zien liggen, die u Amsterdam vanaf het water laten ervaren. En dat is een hele leuke manier.

Parkeren in Amsterdam

Als u met de auto naar Amsterdam gaat, zult u moeten parkeren in de buitenwijken of op de door de gemeente aangewezen plaatsen zoals het Olympisch- of het Ajaxstadion. Op die plaatsen is het nog betaalbaar. In de stad zelf zult u zoveel geld kwijt zijn aan parkeergeld dat u voor hetzelfde geld een etentje zult kunnen betalen. Met een mooie fles wijn erbij ook nog! Amsterdam is de duurste parkeerstad in Europa en het parkeren kan alleen nog maar met creditkaart betaald worden.

Vanuit het Centraal Station de stad in

Om Amsterdam te bekijken kan men vanuit het Centraal Station vier richtingen kiezen:

Naar links
Kiest men voor linksaf, dan komt men terecht op de Zeedijk, waar het Amsterdamse Chinatown gevestigd is. En deze keuken moet u proeven! Ga eens een klein restaurantje binnen en bestel bijvoorbeeld dim sum of een ander gerecht. Hier maken ze het heerlijk klaar. U zult de originele elementen uit de Oosterse keuken in de meest mooie gerechten kunnen proeven. Sorry voor de Chinees op de hoek, maar hier eet men écht Chinees. Aan het einde van de Zeedijk ligt het plein met de Waag. Waar vroeger goederen gewogen werden, is nu een leuke horecagelegenheid gevestigd. Men kan er eten en drinken. Heel gezellig.
Vlakbij de Zeedijk ligt ook de rosse buurt van Amsterdam, het Red Light District. Op de Wallen, toch voor iedereen die nieuwsgierig is, zijn nog steeds de mooiste én lelijkste vrouwen te bewonderen, lonkend in de ramen. De gemeente is hard bezig de prostitutie en vooral de vrouwenhandel in te tomen, en gelukkig lukt ze dat door vele panden op te kopen. Maar toch hoort het bij Amsterdam. Op uw tocht door de stad vindt u in het verlengde van de Wallen de universiteitsgebouwen uit de 18de eeuw. En even verder, lopend door de Kloveniersburgwal, ziet u in de verte de Stopera. Nog niet zo lang geleden gebouwd: stadhuis en theater in één. Ook aan de Amstel, waar vele liederen over gezongen zijn, vindt u de Hermitage. Dit museum is een dependance van het beroemde museum in St. Petersburg. Het toont de glitter en glamour van het Rusland uit de Tsarentijd.

Rechtdoor
Loopt men vanuit het station rechtdoor, dan loopt men via het Damrak naar de Dam. Onderweg zult u de nodige rondvaartboten zien liggen. Daar kunt u voor kiezen om de stad op een heel andere manier te bekijken. Op de Dam staat het Koninklijk Paleis en daar tegenover het 5 sterren Krasnapolsky hotel. Onderweg kwam u dan al langs de beroemde Beurs van Berlage. Daar is meestal wel een interessante expositie te zien. Aan de Dam staat ook de grote Amsterdamse Bijenkorf, die toch net wat meer glamour heeft dan in de andere Nederlandse steden. Achter het Koninklijk Paleis vindt u de Magna Plaza. In het oude postkantoor van vroeger zijn nu hele leuke winkels gevestigd, waar het fantastisch toeven is. Vanaf de Dam kunt u ook de beroemde Kalverstraat in lopen. Schouder aan schouder kunt u hier heerlijk winkelen. Van kleding tot souvenir, hier is alles te koop. Aan het einde van de Kalverstraat staat de even beroemde Munttoren. In de straat daar tegenover, de straat die naar het Rembrandtplein loopt met zijn vele horecagelegenheden, staat het Tuchinsky theater. De Jugendstil is in dit gebouw volledig intact gebleven. Neemt u er eens een kijkje. Prachtig! Aan het eind van de Kalverstraat kunt u ook naar rechts gaan, de Heilige weg op. Na 200 meter wordt dat de Leidschestraat. Daar bevinden zich de betere winkels van Amsterdam. Hier krijgt u ook een indruk van de manier waarop Amsterdam is gebouwd. Op palen staan de huizen langs de prachtige grachtengordel. Vanuit het centrum ziet men eerst het Singel, dan de Herengracht en de Keizersgracht. Daarna volgen de Prinsengracht en de Lijnbaansgracht. Daarna ziet u de poorten van het Vondelpark. Hier startte in de jaren 60 de hippiebeweging. In het park kan men heerlijk wandelen en zal men zeker een of meerdere "freaky" Amsterdammers tegenkomen. Of door hun gedrag, of door hun uiterlijk. Aan de linkerkant van het park ligt het chique Amsterdam-Zuid. Daar roepen de statige huizen (bijna villa's) de herinnering op aan goede oude tijden, toen Nederland nog een handeldrijvende zeevarende natie was. Hier is ook het Museumkwartier. Men vindt hier het Rijksmuseum, het Van Goghmuseum, het Stedelijk- en het Cobramuseum. Het prachtige Concertgebouw is ook een opvallend gebouw in deze mooie buurt. Men vindt er ook het veilinghuis Christies en het om meer redenen beroemde Hiltonhotel.

Naar rechts
Vertrekt men vanaf het Centraal Station naar rechts, dan loopt men ook langs het water, waar vertrekplaatsen van verschillende rondvaartbootbedrijven u lokken Amsterdam vanaf het water te bezien. Bij de Prinsengracht gekomen, zult u de lange rijen aanschouwen die staan te wachten voor het Anne Frank huis. Uit heel de wereld komen mensen het tot een museum geworden Achterhuis bekijken, waar de familie Frank in de beginjaren van de oorlog heeft ondergedoken gezeten en waar het beroemde dagboek is gevonden. Over de gracht kijkt u op de befaamde Jordaan, de vroegere volkswijk. De naam komt van het Franse "jardin" . De straten en steegjes hebben allemaal bloemen-, bomen- en heesternamen. In de buurt, waar vroeger de voddenjoden vandaan kwamen, de messen- en scharensliep, de koperslager en waar de rijken slechts kwamen om hun was te brengen, hebben eerst de studenten en daarna de yuppen een heel ander beeld gegeven aan de nu aantrekkelijke buurt met heel veel uitgaansgelegenheden. De huizen zijn mooi verbouwd, er zijn leuke restaurants en gezellige kroegen (deels nog in handen van "Blonde Annie" en "Bolle Jan"). Vele kleine winkeltjes met vaak nog echte "hand" werkers, bieden u een heel gezellige sfeer.

Aan de achterkant
Komt men aan de achterkant het Centraal Station uit, dan stuit men op het IJ. Op enkele grote boten, die zowel stilliggen als varen, kan men heerlijk dineren of een drankje drinken. Over het IJ ziet men de nieuwe wijk "Noord" liggen. Varend of rijdend kan men er komen. Van grote pakhuizen en opslagloodsen uit de zeevaarderstijd zijn leuke moderne gebouwen gemaakt. Daarnaast zijn er duizenden nieuwe woningen gebouwd met hun eigen gezelligheidsfactor. Beter kunt u hier anders dan lopend een beeld krijgen van hoe Amsterdam een heel nieuw deel van de stad heeft aangelegd.

Amsterdam is en blijft de leukste "grote stad" van Nederland.

Lees verder

© 2009 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Artikelen en de plattegrond van Amsterdam

Reageer op het artikel "Amsterdam bezoeken vanuit het Centraal Station"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 23-03-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!