Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart

Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaart De voordeelurenkaart is veranderd. Tegenwoordig is de voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart waarmee niet alleen met de trein gereisd kan worden, maar ook met het overig openbaar vervoer in Nederland waar de OV-chipkaart is ingevoerd. Sinds 1 december 2009 is het mogelijk voor treinreizigers die in het bezit zijn van een OV-chipkaart waarop een NS voordeelurenabonnement is geladen deze te gebruiken als vervoersbewijs voor treinreizen van de NS.

Wijziging abonnement

Let op: het voordeelurenabonnement zoals in dit artikel wordt beschreven wordt niet meer aangeboden door de NS. Wel kunnen mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement gebruik blijven maken van dit voordeelurenabonnement geladen op een OV-chipkaart. Ook kunnen mensen die al in het bezit waren van dit voordeelurenabonnement dit abonnement per jaar verlengen. Per 1 januari 2012 is er een prijsverhoging ingevoerd van 5 euro waardoor er in plaats van 55 euro nu 60 euro per jaar voor het voordeelurenabonnement betaald dient te worden. Onderstaande informatie is dus vooral van toepassing op mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement en daar nog steeds gebruik van blijven maken. De NS biedt tegenwoordig verschillende andere abonnementsvormen aan voor mensen die met korting willen reizen met de trein.

Voordeelurenkaart=OV-chipkaart

De voordeelurenkaart is geen losse kaart meer. Tegenwoordig wordt gesproken over een voordeelurenabonnement dat geladen is op een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kaart wordt verstrekt door de NS als dit abonnement wordt aangevraagd. Op de persoonlijke OV-chipkaart staan een pasfoto, naam en geboortedatum van de abonnementhouder en de datum waarop de OV-chipkaart niet meer geldig is. Let hierbij op dat deze datum niet gelijk is aan de datum waarop het voordeelurenabonnement afloopt! Wel blijft de abonnementhouder 40% korting houden op treinreizen na 9 uur 's ochtends op doordeweekse dagen, in weekenden en op feestdagen. Voor overige dagen kan het best de NS geraadpleegd worden.

Reizen met het voordeelurenabonnement op OV-chipkaart

Sinds 1 december 2009 kunnen mensen die in het bezit zijn van een persoonlijke OV-chipkaart waarop een voordeelurenabonnement van de NS geladen is, treinreizen met deze kaart. Voorheen moest er nog een papieren treinkaartje met 40% korting bijgekocht worden. Het was al mogelijk om met een anonieme OV-chipkaart te reizen met de NS.

De OV-chipkaart gereed maken voor treinreizen

Voordat iemand kan reizen met de NS voordeeluren OV-chipkaart moet deze eerst geactiveerd worden via de NS. Allereerst moet een abonnementhouder eenmalig "reizen per saldo" aanvragen bij de NS. Hiervoor is onder andere het kaartnummer nodig. Dit kan via een servicebalie van de NS of via de website van de NS waar de abonnementhouder kan inloggen via "Mijn NS". Daar kan de abonnementhouder aangeven of hij/zij eerste of tweede klas gaat reizen.
Vervolgens kan een reiziger zijn of haar persoonlijke OV-chipkaart bij een NS-kaartenautomaat activeren. De kaart moet voor de kaartlezer gehouden worden waarna gekozen moet worden voor "Ophalen Bestelling". Na enkele stappen wordt de kaart op deze manier geschikt gemaakt voor treinreizen op saldo.

Saldo laden

Bij dezelfde NS Kaartenautomaat kan de OV-chipkaart opgeladen worden door een bepaald bedrag (saldo) op de kaart te laten zetten. Dit kan met muntgeld of een pinpas. Het is ook mogelijk de kaart automatisch te laten opladen als de kaart een minimum saldo bereikt. Hiervoor moet iemand zich aanmelden bij de website van de ov-chipkaart. Alleen als er voldoende saldo op de OV-chipkaart geladen is, kan iemand deze kaart gebruiken als vervoersbewijs. Zorg dat er minimaal 10 euro aan saldo op de kaart geladen is. De NS rekent namelijk een instaptarief van 10 euro voor abonnementhouders. Inchecken is anders niet mogelijk met de kaart. De kosten van de uiteindelijke treinreis worden met dit instaptarief verrekend bij het uitchecken.

Hoe reis ik met de OV-chipkaart? Inchecken en uitchecken

Voordat iemand begint aan een treinreis moet er worden ingecheckt met de OV-chipkaart bij kaartlezers. Dit kunnen poorten of losse palen zijn. Het is erg belangrijk om aan het einde van de reis uit te checken bij een kaartlezer op de eindbestemming! Vooral omdat er bij het inchecken een instaptarief wordt betaald van 10 euro. Checkt iemand niet uit dan is die sowieso 10 euro kwijt, ook al was de oorspronkelijk reis maar bijvoorbeeld 5 euro. Na het uitchecken op de eindbestemming worden de kosten van de treinreis afgeschreven van het saldo op de OV-chipkaart en verrekend met het instaptarief.
Als een treinreiziger tijdens de reis moet overstappen op een andere trein van de NS dan is het niet nodig om tussendoor weer in- en uit te checken. Uitzondering is als er wordt overgestapt op een andere treinvervoerder dan de NS. Ook als er wordt overgestapt op een metro, bus of tram moet er ook opnieuw in- en uitgecheckt worden!

Hoe wordt mijn kaart gecontroleerd?

Conducteurs controleren het vervoerbewijs met behulp van een speciaal apparaat waarmee de persoonlijke OV-chipkaart gelezen kan worden. Daarop kan de conducteur zien dat er een voordeelurenabonnement geladen is op de persoonlijke OV-chipkaart en waar iemand is opgestapt op de trein.

Kunnen er nog steeds maximaal drie mensen met mij samenreizen met korting?

De samenreiskorting geldt nog steeds voor maximaal 3 medereizigers. De abonnementhouder kan voor zichzelf het saldo op zijn of haar persoonlijke OV-chipkaart gebruiken. Maar de abonnementhouder kan zijn persoonlijke OV-chipkaart niet gebruiken voor de maximaal drie andere medereizigers. Elke medereiziger moet voor het inchecken op zijn of haar eigen OV-chipkaart samenreiskorting laden. Dit kan bij de NS automaat. Reist men ook samen terug, zorg dat er voooraf tweemaal samenreiskorting op de kaart geladen is of zet voor het inchecken bij aanvang van terugreis opnieuw samenreiskorting op de kaart bij een NS automaat. Tegenwoordig geldt de samenreiskorting doordeweeks alleen tijdens de daluren (09.00 uur-16.00 uur en 18.30 - 06.30 uur). In het weekend en op feestdagen is de samenreiskorting wel de hele dag geldig.

ontwikkelingen

Het is de moeite waard om van te voren te informeren via de website van de NS of bij de servicebalie wat voordeliger of praktischer is. Ook voor toekomstige veranderingen, aanpassingen en ontwikkelingen is het raadzaam te informeren bij de NS of te kijken op de website van de OV-chipkaart.
© 2009 - 2021 Rinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
NS: Een treinkaartje kopen bij de automaatNS: Een treinkaartje kopen bij de automaatSinds 1 juni 2004 moet de NS-reiziger extra betalen om een kaartje aan het loket te kopen: 50 cent voor één kaartje en e…
NS Flex: treinreis achteraf betalen via je rekeningNS Flex: treinreis achteraf betalen via je rekeningNS Flex biedt de mogelijkheid om de kosten voor je treinreis achteraf via een automatische incasso te betalen. In plaats…
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…

Amsterdam bezoeken vanuit het Centraal StationAmsterdam bezoeken vanuit het Centraal StationAls men Amsterdam wil bezoeken, kan dat op vele manieren. De gemakkelijkste en de goedkoopste manier is een reis per tre…
Hotel Albert II te OostendeHotel Albert II is een stijlvol en aantrekkelijke hotel, gelegen aan een vier sterren locatie, ongeveer 20 meter van de…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.ov-chipkaart.nl
  • Spoor magazine van de NS winter 2009
  • Spoor magazine van de NS nr.2. 2012
Rinfo (8 artikelen)
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.