InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De voordeelurenkaart van de NS

De voordeelurenkaart van de NS

De voordeelurenkaart van de NS De voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonnement geeft onder bepaalde voorwaarden 40% korting op treinreizen binnen Nederland. Wie regelmatig met de trein reist, haalt er zeker zijn of haar voordeel uit! Let op: dit abonnement is niet meer verkrijgbaar. Alleen voor mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement is dit abonnement nog geldig en verlengbaar voor 60 euro per jaar.

Aanschaf van een voordeelurenkaart

Een voordeelurenabonnement zoals het hieronder wordt beschreven is niet meer verkrijgbaar. Alleen mensen die al in het bezit waren van een voordeelurenabonnement kunnen gebruik blijven maken van dit abonnement. Ook kunnen zij dit abonnement blijven verlengen. Op dit moment zijn de kosten 60 euro per jaar. Met dit voordeelurenabonnement biedt de Nederlandse Spoorwegen (NS) 40% korting aan op treinreizen binnen Nederland aan reizigers die regelmatig met de trein reizen. Voor andere mensen die geïnteresseerd zijn in treinreizen met korting zijn er tegenwoordig andere abonnementsvormen beschikbaar.

Voordeelurenkaart en de OV-chipkaart

Op dit moment is in fases de OV-chipkaart ingevoerd. Het is een nieuw elektronisch pasjessysteem waarmee met het openbaar vervoer in Nederland gereisd wordt. In de metro van Rotterdam en Amsterdam was de OV-chipkaart als eerst ingevoerd. Ook op andere lokale openbaar vervoersmiddelen in Nederland, zoals bus- en tramlijnen, is het ondertussen mogelijk om met een OV-chipkaart te reizen. Sinds 1 oktober 2009 kan de OV-chipkaart ook als een vervoersbewijs gebruikt worden bij treinreizen. Dit zal in fases gebeuren. Hoe de invoering precies gaat verlopen moet nog worden verduidelijkt. De voordeelurenkaart is daarom uitgebreid met een OV-chipkaart. Eigenlijk is de voordeelurenkaart een OV-chipkaart waarop een voordeelurenabonnement is geladen. Iemand die al in het bezit is van een nieuwe voordeelurenkaart van de NS heeft automatisch ook een OV-chipkaart. De voordeelurenkaart is nu dus ook te gebruiken als OV-chipkaart in bijvoorbeeld de metro van Rotterdam en Amsterdam mits er voldoende saldo op de kaart geladen is. Sinds 1 december 2009 is het voor voordeelurenabonnementhouders mogelijk om met hun kaart op saldo te reizen met de trein. De abonnementhouder moet er wel voor zorgen dat er minimaal 10 euro aan saldo op de kaart geladen is voor treinreizen. Inchecken met de kaart is anders niet mogelijk. De NS rekent namelijk een instaptarief van 10 euro voor abonnementhouders. De uiteindelijke kosten van de treinreis worden verrekend met het instaptarief bij het uitchecken.

Wanneer korting

De voordeelurenkaart geeft 40 % korting op treinkaarten voor reizen op doordeweekse dagen (maandag tot en met vrijdag) na 09.00 uur 's ochtends. In het weekend mag zowel op zaterdag als op zondag de hele dag, dus ook voor 09.00 uur, met korting gereisd worden. Dit geldt ook voor nationale feestdagen, de dagen vanaf kerst tot en met 1 januari en alle dagen in de maanden juli en augustus.
De abonnementhouder hoeft niet alleen met korting te reizen. Op één kaart mogen maximaal drie medereizigers mee die allen 40% korting krijgen op hun eigen treinkaartje. Zo wordt een dagje weg met meerdere personen een stuk aantrekkelijker. Zeker als er een lange afstand wordt afgelegd. Het is echter niet mogelijk om met 1 OV-chipkaart met voordeelurenabonnement voor meerdere mensen in- en uit te checken voor en na de treinreis. De pashouder gebruikt zijn of haar OV-chipjkaart met voordeelurenabonnement voor zichzelf. De overige medereizigers die met korting mee willen reizen, dienen elk een papieren treinkaartje met korting aan te schaffen en moeten meereizen met de pashouder. Per 9 juli 2014 wordt het papieren kaartje afgeschaft. Hou de ontwikkelingen in de gaten om te kijken hoe er vanaf dan met samenreiskorting gereisd moet worden.

Voor en na 09.00 uur reizen

Als een abonnementhouder op een doordeweekse dag (maandag tot en met vrijdag) voor 09.00 uur 's ochtends begint aan een treinreis, dient er een treinkaartje gekocht te worden tegen het volle tarief. Dit geldt als men voor 09.00uur op de eindbestemming aankomt. Iemand die na 09.00 uur aankomt op de eindbestemming kan er voor kiezen een deel van het traject met 40 % korting te reizen. Stel dat iemand om 08.30 uur de trein neemt van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal. Die reis duurt ongeveer een uur met de intercity waardoor de trein ongeveer om 09.30 uur in Amsterdam aankomt. Om 9 uur is de voordeelurenkaart weer geldig. De trein is dan halverwege bij Leiden. Een abonnementhouder kan er voor kiezen om met twee treinkaarten te reizen. De reiziger koopt een kaartje van Rotterdam naar Leiden tegen vol tarief en een kaartje die geldig is na 09.00uur met 40 % korting van Leiden naar Amsterdam. Zo is men toch goedkoper uit. Natuurlijk is dit meer rendabel op grotere afstanden.
© 2009 - 2014 Rinfo, gepubliceerd in Binnenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartVoordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartDe voordeelurenkaart is veranderd. Tegenwoordig is de voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart waarmee niet alleen met de…
Kortingskaart NS voor afgestudeerdenKortingskaart NS voor afgestudeerdenNa je afstuderen is het wel even wennen, normaal pak je elke vorm van openbaar vervoer en kost het helemaal niets, maar…
Keuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementenKeuzedagen voor 60 plussers bij NS voordeelabonnementenAbonnementhouders van 60 jaar en ouder met een dal voordeel- , altijd voordeel- of voordeelurenabonnement kunnen bovenop…
Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Als je recht hebt op studiefinanciering, kun je gratis of met korting reizen met de studenten ov-chipkaart. De studenten…
6 voordeelabonnementen NS6 voordeelabonnementen NSDe Nederlandse Spoorwegen hebben in 2011 orde geschapen in het aantal abonnementen en voordeelkaarten. Men heeft een zes…
Bronnen en referenties
  • http://www.treinreiziger.nl/reizen/ov-chipkaart/vanaf_1_oktober_ov-chipkaart_bij_ns
  • www.ns.nl

Reageer op het artikel "De voordeelurenkaart van de NS"

Reacties

Heutz, 31-08-2014 09:53 #108
Ik ben in het bezit van een 40 procent korting kaart.Ik kan na 9 uur iemand meenemen die ook korting krijgt.Nu is het zo dat deze korting voor 35 minuten is en dat je dan weer opnieuw moet inchecken.Als ik naar Amsterdam ga kan ik slecht uitstappen naar kaartautomaat gaan metaal gevolg dat mijn trein weg is.Hoe gaat dit in zijn werk

Maria Luers, 15-08-2014 07:45 #107
Mag ik voor negen uur reizen met mijn ov jaarkaart in de vakantie periode?

Kersting, 25-05-2014 11:47 #106
Ik heb een voordeelurenkaart en ik ben sinds kort 65 jaar. Kan ik nog voordeliger reizen?

Marianne, 18-05-2014 21:06 #105
Kan het gratis meereiskaartje ook gebruikt worden i.c.m. een OVvoordeelurenkaart?

J. H. Klous, 09-05-2014 11:03 #104
Geachte medewerker,
sinds wanneer mag er met een voordeelurenabonnement op maandag en ook op vrijdag na 0.900 uur gereisd worden?
m.vr.gr. j.klous

T. Schouten, 18-02-2014 09:54 #103
Hoe kan ik bijbetalen voor een eerste klas kaartje bij gebruik keuzekaart? Moet ik hiervoor ook in- en uitchecken of een extra kaartje afstempelen?

Gerrit H., 01-01-2014 19:42 #102
Ik ben in het bezit van een persoonlijk OV chipkaart, inmiddels ben ik 65 geworden en zou graag gebruik maken van de 65+ korting, hoe werkt dit? Moet ik nu een nieuwe kaart aanvragen?

Thea van Heumen, 15-12-2013 18:11 #101
Goede avond,

Kan ik in de Kerstvakantie met mijn voordeel urenkaart op de werkdagen voor 9 uur weg?
Vast bedankt.
Gr.
Thea van Heumen

P. C. van Hoffen, 26-11-2013 10:16 #100
Ik heb de nieuwe OV-chipkaart ontvangen. Daar zit in het boekje een laatste papierenkaartje keuzedag in. Mag ik dat kaartje gewoon gebruiken zoals ik gewend ben met alle vorige kaartjes? Of mag je die alleen gebruiken om naar een station te reizen om je eerste vrije reis op te laden?
Vraag 2 Als je een vrije reis op je chipkaart wil zetten hoe kies je dan voor het kaartje dat een jaar lang geldig is, als je er nog maar 1 hebt gereisd? Kun je tijdens het ophalen die keus ook maken? er staat niets over in het boekje.

Edith Sjoerdsma, 21-11-2013 16:57 #99
Ik heb al jaren een voordeeluren kaart, maar die is nu gestolen, samen met mijn portemonnee. Is het mogelijk een nieuwe kaart aan te vragen? De kaart is net verlengd tot volgend jaar november!

E. R. van Kampen, 31-10-2013 10:07 #98
LS
Waarom krijgen wij niet zo'n couponboekje met verschillende voordelen?

G. J. van den Berg, 23-10-2013 09:36 #97
Krijg ik met het nieuwe pasje nog bericht van in welke periode ik een vrij reizen dag mag opnemen?

Wanneer ik zo, n dag wil opnemen wat zijn dan mijn handelingen met het pasje?

Nel Snoep, 19-10-2013 12:05 #96
Mag ik in de herfstvakantie voor 9.00 uur reizen?

W. P. P. Versteeg-Van Asten, 17-10-2013 15:36 #95
Ik heb een voordeelurenabonnement… mag ik op 21 oktober a.s. (herfstvakantie) mijn keuzedag gebruiken?
met vriendelijke groet,
M. Versteeg-van Asten

Schoonebeek-Piron, 09-10-2013 12:26 #94
Mogen we in de maand oktober ook voor 9 uur reizen?

Jack Docters, 25-09-2013 12:17 #93
Als ik een vrije reis opneem moet ik dan die dag bij elk station waar ik uit en in ga, in en uitchecken?

Jonkerma, 05-09-2013 08:22 #92
Het is dan toch wel vervelend als de trein om 8.57 verstrekten je moet dan nog een kaartje kopen.

J. G. Verlare, 12-07-2013 20:33 #91
Mag ik in juli en augustus voor 9.00 reizen met voordeelurenabonnement of met mijn gratis reizen kaartje?

M. F. J. Verstappen, 04-07-2013 10:58 #90
Is de voordeeluren kaart met drie mede reizigers, in juli ook geldig voor vertrek voor negen uur?

Leijtens, 26-05-2013 15:41 #89
Hallo
hoe kan ik mijn voordelenkaart weer activeren of verlengen dat ik weer voor 40 % kan reizen.want nu kan het niet omdat de kaart waarschynelijk is opgeheven door bewindvoering.want by het loket zeggen ze dat het echt via de site moet.waar moet ik dan kaart nummer invoegen.en via de tf begrypen ze mij niet, als ik uitleg wat ik bedoel.kunnen jullie mijn kaart weer activeren, en mijn een acceptgiro kunnen toezenden van 55 euro.dat hy weer in gebruik is

J. Richter, 08-05-2013 12:18 #88
Op onze OV-chipkaart worden nu de 7 vrije reisdagen gezet. Hoe en waar kan ik zien hoelang deze geldig zijn en tot wanneer ik een vrije reisdag kan opnemen?
Volgens de email van NS moet het product worden opgehaald en geactiveerd. Dit op 7 mei gedaan en toen bleek ook gelijk een vrije reisdag al geactiveerd te zijn terwijl ik bij de automaat op nee had gedrukt. Allemaal erg onduidelijk!

Theo Stofmeel, 18-04-2013 16:21 #87
Ik heb een OV-chipkaart van NS met 40% korting in de dal uren. Ik wil deze kaart automatisch op laten waarderen waardoor ik altijd voldoende geld op de kaart staat. Kunt u mij aangeven hoe dit het makkelijkste te realiseren is.

Marion E. P. de Ras, 15-04-2013 10:48 #86
Ik reisde vandaag van Raalte naar Duivendrecht met de ov kortingskaart. Instappen: 08.55. De kaart berekende de volle prijs en niet de kortingsprijs vanaf 0.900. Hoe kan dat?
M.E.P. de Ras

M. Gorter, 26-03-2013 14:45 #85
Wanneer mag je met een voordeelurenkaart vóór negen uur reizen?

Walter Ansems, 15-01-2013 12:58 #84
Dag Heer Mevr. Mijn broer en zijn vrouw willen een voordeelurenabonnement.

Hoe kunnen deze mensen dat aanvragen want die hebben geen pc. Zijn daar formulieren voor die je in kunt vullen? Of kan dat alleen maar via de p.c.?

Walter

M. Verkerk, 20-12-2012 13:01 #83
Voordeelabonnment.
Vraag: wat mij niet duidelijk is, wanneer ik buiten de daluren reis, moet ik het volle tarief betalen. geldt dan het 65+ zijn niet?
Het busvervoer berekent wel automatisch een 65+ korting! Zonder abonnement…
Wie weet hoe het zit?
Martijntje.

Anna, 08-11-2012 11:35 #82
Als ik van Amsterdam naar Mechelen in Belgie reis met een daluren kortingskaart, hoe kan ik dan uitchecken bij de grens zonder de trein uit te moeten?

Snijders, 14-10-2012 20:54 #81
Mag ik maandag reizen met de voodeelurenkaart vanwege de herfst vakantie?

Frits de Groot, 20-09-2012 12:49 #80
Is een voordeelkaart alleen interessant voor mensen die nog geen 65 jaar zijn. Heeft een 65 jarige altijd al een voordeel van 40%?

Kristien, 18-09-2012 10:08 #79
Ik wil graag een dalurenkortingskaart/ov chipkaart of hoe de NS deze kaart ook noemt bestellen. De site die aangeeft waarop dat kan werkt niet. Waar moet ik zijn?

M. Kok, 27-08-2012 16:13 #78
Hoe krijg ik mijn vrije keuzedag op mijn chipkaart? Ik heb het vandaag geprobeerd maar de automaat geeft aan dat er geen bestelling is. Er is van mijn rekening wel het hele abonnementsgeld afgehaald. HELP

Burgers, 15-08-2012 19:37 #77
Ik wil enkel maar een formelier voor een treinkaart 65plus waar ik mijn foto in kan leveren en niet via internet want dat gaat niet met de betaling. Kan dat o p een station.BV Dank

J. Gotz V. D. Vet, 06-08-2012 09:28 #76
Kan ik in augustus op maandag reizen met de keuzedag?

Prenger, 01-08-2012 22:35 #75
Als ik op saldo reis met mijn voordeelurenkaart wordt het hele bedrag afgeschreven, krijg ik geen korting. Volgens de conducteur moet ik bij de automaat naar het kopje bestelling ophalen gaan, daar krijg ik te zien er is geen bestelling voor u, hoe los ik dit op?

Tiny Schuring, 13-07-2012 11:19 #74
Mijn ov chipkaart is bijna verlopen, hoe kan ik die verlengen?

Azalaia, 12-06-2012 18:59 #73
Het zou ook prettig zijn om de keuzedagen dat je 'gratis' mag reizen, ook voor 7 dagen per week te laten gelden, dus ook de maandag en vrijdag. Waarom al die beperkingen, je betaalt er tenslotte voor en volgend jaar wordt dit ook weer duurder per jaar. Kan de NS mij uitleggen waarom de reiziger zo beperkt wordt in reisdagen en tijdstippen zodra het om een voordeel gaat. Jaren terug betaalde ik helemaal niets extra's om 5 vrije reisdagen te krijgen, nu inmiddels betaal ik 69 euro per jaar. Maar dan mag ik NIET op maandag en vrijdag mijn vrije keuzedagen opmaken, behalve in juli en augustus, dan ineens weer wel. Raar toch?

Azalaia, 12-06-2012 14:54 #72
Wat een ingewikkeld gedoe als je een reis maakt die vóór 9 uur begint en de rest van de reis doorloopt tot nà 9 uur, de kortings uren dus. Laat de NS dit toch veranderen in ALLE tijden zodat de reiziger kan profiteren van altijd 40% korting.Tenslotte wordt er voor deze korting betaald door de reiziger, en dan vind ik dat de NS het niet moeilijk moet gaan zitten maken met vóór en nà 9 uur kortingstijden. Je betaalt eerst om voor een voordeel in aanmerking te komen, maar dan zijn er natuurlijk weer beperkingen voor de klant van NS. Wat een betutteling eerste klas! Behoorlijk bekrompen gedachte zit hier achter, dat kan ook alleen maar in Nederland. Ik hoop dat dit vreemde gedoe eens een keer zal veranderen en dat die korting 24 uur geldig is, 7 dagen per week.

M. M. J. Vollenberg, 15-05-2012 12:05 #71
Ik ben 74 jaar en heb een persoonlijke ov chipkaart, dus geen abonnement, wel geactiveerd
en 50 euro saldo opgezet. Krijg ik ook korting op ns reizen?

Angeline, 08-05-2012 22:52 #70
Hoe kan ik via internet een voordeelurenkaart aanschaffen van NS? Het lijkt me niet zo duidelijk NS website. Wie zou dat weten?

Donald de Leest, 26-04-2012 20:43 #69
Hoe ka ik via internet een 60+ een voordeelurenkaart met RailPlus en 7 reductie reizen kopen?

Andrea Gulden, 23-04-2012 16:01 #68
Reizen voor en na 9.00 uur! Er moet dan wel een station met loket zijn waar je instapt. Ik ga vanuit Dalen naar Tilburg altijd om 8.48 weg. Koop dan een kaartje naar Gramsbergen voor vol tarief en meteen een kaartje tot en met Tilburg voor kortingstarief. Eigenlijk betaal je dan te veel. In dit geval niet zo heel erg omdat het maar klein stukje is, maar als je b.v. al om 7.48 wilt vertrekken kan het niet op deze manier.

N. M. Segers, 19-04-2012 08:30 #67
Mijn trein vertrekt om 9.02 uur. Toch betaal ik vol tarief omdat ik het niet haal in Eindhoven om in te checken na 9 uur en naar perron 5 te rennen daarna. Kan ik toch met korting reizen met OV chipkaart/kortingskaart om 9.02 uur? Wat moet ik daarvoor doen?

E. J. Bos, 16-04-2012 15:10 #66
Ik wil mijn (dal uren) OV-Chipkaart graag automatisch opladen met € 50,00. Hoe moet ik dat doen?

M. van Tricht, 04-04-2012 10:07 #65
Mag ik op goede vrijdag ook met mijn voordeelurenkaart voor negen uur reizen?

W. Brussel-Petri, 31-03-2012 14:38 #64
Ik wil graag een abonnement voor de dal uren en 7 vrije dagen.Hoekom iik daar aan
en wat kost dat. Bij voorbaat dank voor Uw antwoord.

P. Sontag, 03-03-2012 12:05 #63
Mijn vrouw en ik hebben ons voordeelabonnement 60+ verlengd via de automaat op het station, maar we hebben geen vrije keuzedagen meer.
Hoe komen wij weer aan keuzedagen?
Bij voorbaat dank.

Bansi, 29-02-2012 21:13 #62
Hallo kan ik voordeelurenkaart alleen online kopen of is ook ander mannier.
Ik kan geen foto op sturen ik ben niet zo handig met computer.Kunnen jullie niet aan vraag vulmelier opsturen.Groeten.

F. Palla Lorden, 06-02-2012 11:33 #61
Waar kan ik een adreswijziging doorgeven?
Kan niet inloggen en op een andere manier krijg ik het niet gevonden.
Bellen met 0900 nummer is vrij kostbaar.

Gijsbertse, 31-01-2012 11:57 #60
Als ik reis met een voordelenabonnement op een keuzedagkaart van Eindhoven naar Harlingen kan ik dat kaartje gehele reis gebruiken?

M. A. Berends van der Linden, 27-01-2012 14:03 #59
Tot mijn schrik zag ik dat mijn keuzedag(extra) kaartje 1 Februari verloopt, heb wel geregeld met de trein gereisd op maandag en vrijdag kon helaas kaartje dan niet gebruiken. Nu ga ik vanavond de nachtdienst in voor 5 dagen en verloopt mijn kaartje is hier nog iets aan te doen?

P. H. Kruijs, 26-01-2012 13:31 #58
Ik krijg bericht via de PC dat mijn ov-chipkaart verlengd moet worden. Geldt dit ook voor mijn kortingkaart ov chipkaart en krijg ik daarover nog schriftelijk bericht?

M. Verkroost, 25-12-2011 16:25 #57
L.S.
Zou het mogelijk zijn om op stations of bij kaartverkooppunten iemand neer te zetten die antwoord geeft op vragen. Men denkt dat het zo is maar weet het niet zeker.
Niemand beantwoord mijn vraag of mijn (bejaarden) voordeel kaartjes ook in de kerstvakantie voor negen uur geldig zijn. Denken en stotteren kan ik zelf wel. Daar hoef ik niet voor naar het station.

De Haan, 01-12-2011 15:23 #56
Ik was vanmorgen op het NS station in Leeuwarden om nogmaals te vragen hoe een voordeelurenabonnement met keuzedagen werkt. Er is geen één conducteur die hetzelfde antwoord geeft wat betreft in- en uitchecken met een vrije keuzedag. Tot mijn verbazing werd mij verteld dat op dit abonnement minimaal 10,00 euro moet staan, zoniet dan kon ik ook niet vrij reizen. Bij de aanschaf in september werd mij hierop niet geattendeerd. Hoe zit dit nu precies?

H. Walravens, 30-11-2011 16:05 #55
Ik ben mijn voordeeluren kaart van ns 26 november verloren.ik hoop dat ik hem nog terug krijg via ns of hermes groep Eindhoven.
Moet volgende week weer met de trein reizen, kan ik dan toch met korting reizen?

M. Boxman, 15-11-2011 13:07 #54
Mag ik met mijn keuzedagkaartje van mijn voordeeluren-abonnement wel voor 9 uur reizen van maandag t/m vrijdag?
Waarom staat niet uw antwoord bij de al eerder gestelde vragen? Dat zou u reacties, dus tijd besparen

B. Combé Eenhoorn, 05-10-2011 14:35 #53
In dit bericht staat dat het voordeelurenabonnement voor € 55 kan worden verlengd. Ik betaal al jaren € 69 voor mijn abonnement en ook vandaag is er weer € 69 van mijn rekening afgeschreven.

P. M. Hofland, 03-10-2011 15:55 #52
Als ik zelf met een keuzendag kaartje reis en ik wil iemand meenemen, kan ik dan voor die persoon op mijn voordeelurenkaart een kaartje met 40% koring voor hem of haar kopen?

Els de Jager, 22-09-2011 22:33 #51
Als ik met mijn Voordeelurenkaart iemand meeneem krijgt die persoon 40 pr. korting op
het kaartje. Hoe gaat dat nu alleen de OV kaart nog bestaat en er geen losse kaartjes
meer te koop zijn?

Suzan Brouwer, 17-09-2011 12:34 #50
Bij deze heb ik 3 vragen over mijn voordeelurenabonnement.
1.Hoe kan ik zien wat er is afgeboekt en wanneer, ook als ik de pas gebruik voor bus of metro,
2.Kan ik mijn vrij reizen voor het komende jaar, m.i.v. niovember opzeggen en wel de gewone voordeelurenkaart behouden?
gaag info hoe dat dan in zijn werk gaat.
3. hoe kan iemand meereizen op mijn voordeeluren kaart als ik perchip kaart reis en zonder treinkaartje?
vriendelijke groet Suzan Brouwer

Louise Hermans, 06-09-2011 12:46 #49
Ben 17,heb dus nog geen studiefinanciering, moet op zondag van Roermond naar Utrecht en op woensdag van Utrecht naar Roermond. In Utrecht reis ik dagelijks met de bus.
Vraag: Wat is voor mij de voordeligste manier van reizen?
Louise Hermans

A. van Delden, 25-08-2011 10:37 #48
Mijn vrouw en ik hadden/hebben ov-chipkaarten.( beiden 65-plus).Vraag: er bestaan OV-begeleiderskaarten, Wat zijn hiervoor de voorwaarden om in aanmerking te komen voor zo, n kaart?

M. Tamboer, 22-08-2011 11:52 #47
Mag ik in aug. ook op maandag en vrijdag reizen met de keuzedag van mijn voordeelurenkaart?

Riet van de Berk, 15-08-2011 19:35 #46

Hanna, 08-08-2011 23:26 #45
Mag ik in augustus ook op maandag en vrijdag reizen met de keuzedag van de voordeelurenkaart?

Gerda Croonenberg, 04-08-2011 12:41 #44
Vraag; kan ik bij alle vervoersbedrijven in Nederland reizen met mijn ns voordeelurenkaart? zoniet welke wel.
Kan ik het gratis meereiskaartje ook gebruiken bij de voordeelurenkaart?

Theaa Kres, 02-08-2011 12:23 #43
Graag wil ik een voordeel kaart voor een jaar aan vragen 65+ hoe doe ik dat?

Carla Goezinnen, 16-07-2011 14:49 #42
Goedenmiddag, hoe en waar koop ik eenëigen"kaartje voor iemand uit Nieuw-Zeeland, die met mij mee wil reizen op mijn voordeelurenabonnement?
Vriendelijke groet Carla

Van der Hoek, 28-06-2011 11:25 #41
meer te koop zijn?

Ad Couwenberg, 25-06-2011 10:21 #40
Mijn vrouw is in het bezit van een voordeelurenabonnement en een OV chipkaart. Hoe moet ik een kaartje kopen om als begeleider ook met 40% korting te kunnen reizen.

Roel van Dijk, 12-06-2011 13:25 #39
Kan ik op mijn vrij reizen kaartje ook met de Thalys reizen? Tot aan Roozendaal uiteraard en dan met korting naar Antwerpen.?

Gerhard Winters, 06-06-2011 16:52 #38
Interessant artikel. In het vervolg hier op heb ik een paar vragen. Als we straks alleen nog maar chipkaarten hebben, hoe krijg ik dan korting op de treinreis? Als ik mijn persoonlijke chipkaart gebruik weet ie niet dat ik ook een voordeelurenkaart heb?
En als er mensen meereizen met een persoonlijke ov chipkaart krijgen die dan nog wle korting, want ook hun kaart weet niet dat ze via mij recht op korting hebben?

Sietske Beugels, 18-05-2011 23:03 #37
Ik heb een nieuwe ov-chipkaart gekregen, die nu geldig is tot 2016; mijn oude kaart was nog geldig tot 2012. Ik had een kaart die automatisch opgeladen werd tot 20 euro.
Gebeurt dat nu ook met mijn nieuwe kaart of moet ik weer allerlei formulieren gaan invullen.

R. Le Noble, 17-05-2011 09:07 #36
Bij deze wil ik u berichten dat ik met ingang van het volgende jaar 2012 het abonnement van NS opzeg. De rede is dat ik per 15-06-2011voor onbepaalde tijd naar het buitenland vertrek.
Normaal wordt het abonnement ieder jaar automatisch verlengt, maar door de omstandigheid van reizen met een zeiljacht heb ik niets aan een abonnement.
Hopende dat u begrip hebt voor deze situatie en het abonnement stop wil zetten na 15-06-2011. Met vriendelijke groet R. le Noble- Bennebroekerdijk 36-2136LT Zwaanshoek.

Ella Schinkel, 12-05-2011 17:05 #35
Vandaag heb ik een nieuwe voordeelurenkaart (65+)annex OV chipkaart ontvangen, terwijl mijn oude kaart nog tot volgend jaar geldig zou zijn. Op mijn oude kaart staat nog een behoorlijk saldo dat ik door omstandigheden niet op kan maken. Hoe krijg ik dat saldo overgezet op mijn nieuwe kaart? Moet de nieuwe kaart ook opnieuw geactiveerd worden?

Marijke Raspoort, 08-04-2011 19:33 #34
Goedenavond, ik wil graag weten of ik met mijn OV Chipkaart ook korting krijg bij het reizen met de trein. Ik heb mijn kaart om laten zetten van HTM naar spoorwegen, maar ik betaal nu wel het volle tarief wanneer ik met de trein reis. Kunt u mij hier een duidelijk antwoord op geven, bij het loket weet men het niet.

Jh Dresselhuizen, 08-04-2011 16:08 #33
Gebruik mijn voordeelurenkaart voor de trein, alleen wordt er vol tarief gerekend, hoe los ik dat op?

Johanna D. Posno, 15-01-2011 14:35 #32
Johanna Posno Sinds een paar maanden ben ik 65+. Ik reis met een voordeelurenkaart waarop een tegoed staat. Wordt mijn 65+ korting automatisch berekend? Men is immers bekend met mijn geboortedatum of moet ik dat nog ergens melden?

Joke Benoit, 08-01-2011 12:05 #31
Ik wil een ovchipkaart aanvragen met voordeeluren, kan ikdeze kaart dan ook voor het busvervoer gebruiken?
Welke stappen moet ik ondernemen. Vriendelijke groet Joke

Mevr Noothout, 17-12-2010 16:24 #30
Ik heb al een OVchipkaart aangeschaft en reis op saldo met de trein. Nu wil ik graag op deze kaart een voordeelurenabonnement van de NS zetten. Wat moet ik doen om dit voor elkaar te krijgen?
Graag uw reactie.
Vriendelijk dank, Mevr. Noothout

C. P. Hoogstraaten, 08-12-2010 10:57 #29
Waar kan ik terecht om me af te melden voor de 65+ kaart. Door omstandigheden kan ik niet meer reizen.

Van der Linden, 01-12-2010 15:19 #28
Ik zou graag willen weten of je op 31december (vrijdag dus) vrij reizen mag.
Met vr. gr. Jeanne

Thea, 24-11-2010 00:17 #27
Ik ben gisteren mijn voordeelurenkaart/ov-chipkaart verloren en nu lees ik dat ik mijn chipkaart kan laten blokkeren om diefstal tegen te gaan? Er zat nog ongeveer een saldo op van 20 euro. Maar als eenmaal het saldo eraf is kan niemand hem toch niet meer gebruiken? Is blokkeren dan nog nodig, of is dit alleen handig bij automatisch opwaarderen?

Harrie van Dalen, 13-10-2010 11:27 #26
Ik heb sind kort een OV kaart en wil iedere dag met de trein van alkmaar noord naar de vink (omgeving leiden). Ik zou de reis gedeeltelijk met 40% korting willen reizen. Als ik om ca. 8:40 van alkmaar noord vertrek ben ik om 9:00 in Uitgeest. Ik dacht dan eerst snel te kunnen uitchecken en dan weer inchecken maar dat schijnt tgv een beveiliging niet binnen een minuut te gaan. Wat is hier een goede oplossing voor? Ik heb mogelijk ook nog een vouw fiets bij me.

J. A. M. Stavenuiter, 07-10-2010 21:44 #25
Ik heb een NS-voordeelurenabonnement. Deze kaart is opgeladen als OV-chipkaart, dus geldig voor bus, tram, metro, trein. Ik reis dagelijks v.a. 7.30 uur naar mijn bestemming, achtereenvolgens via: de bus, de trein, en de metro. Het probleem is de trein: ik mag immers van de NS-voordeelurenkaart geen gebruik maken vóór 9.00 uur. Als ik toch reis met de trein voor 9.00 uur zal de conducteur mij berispen! Het is toch te gek dat ik na de busreis eerst een treinkaartje moet kopen voordat ik de weg naar mijn bestemming kan vervolgen! Hoe los ik dit op? Ik hoef helemaal geen korting van NS vóór 9.00 uur. Ik wil alleen een stukje van mijn traject met de trein en ik wil mijn reis niet onderbreken om een NS-kaartautomaat (voor een kaartje) te zoeken. Graag uw reactie.

Lex Ancher, 28-07-2010 17:11 #24
Op deze wijze krijgt de NS zeker de 65 plussers niet uit de auto. A) vanwege de KM prijs en combinatie met het openbaar vervoer die niet aansluiten of geheel niet rijden. B) de reistijden zijn normaliter abnormaal hoog te noemen als van A naar B gereisd wordt.

Priyanka, 22-07-2010 18:35 #23
Ik woon en studeer in Brussel en kom ieder weekend terug naar NL om mn ouders te zien. Ik heb niet lang geleden mijn OV-jaarkaar op stop gezet dus wou ik weten hoe dat zit met een voordeelurenkaart want Binnen Belgie geld een kortingsregel voor jongeren onder de 26, dus zou ik die korting krijgen bovenop NS-korting?:-p

C. Willems, 18-06-2010 14:54 #22
Ik wordt in oktober 60 jaar, kan ik nu al een voordeelurenkaart kopen incl. de vrij-reizen tickets?

S. Dop, 20-05-2010 12:57 #21
Mijn voordeelurenkaart is geldig tot 18-06-2012. Dat ik mijn voordeelurenkaart ging activeren vanwege de ovchipkaart, werd er op het scherm aangegeven dat mijn kaart nog maar geldig is tot 10-07-2010. Vraag wat moet ik hiermee doen? Is het nu de bedoeling dat ik een nieuwe voordeelurenkaart bestel?

A. J. Sneep, 22-04-2010 18:41 #20
Mijn voordeelurenkaart is geldig tot 1 1ugustus 2012. Is deze dan ook al uitegbreid met een ov-chip kaart? En hoe zit het dan met de medereizigers. Geldt de 40% korting ook voor hen? Als er aan mijn voordeelurenkaart geen ov-chip is toegevoegd, wat dan?

Hilly Vink, 20-04-2010 23:12 #19
Mag ik koninginnedag met mijn voordeel-urenkaart/vrijereisdag/reizen?

Opdenakker Shj, 10-04-2010 17:31 #18
Wil gaarne mijn voordeelurenabonnement z.s.m. beeindigen. Hoe moet ik dat doen?

W. Peppelman, 24-03-2010 21:00 #17
Ik heb gepoogd om op het NS station Arnhem een voordeelurenabonnement voor mij en mijn vrouw te krijgen. De aanbieding was van 55 voor 45 euro. Ik wil het abonnement voor beiden laten ingaan per 1 juni 2010, maar dat kon niet volgens de baliemedewerkster… want dan moesten we in mei terugkomen om het in orde te maken… Ik kan toch voor mij en mijn vrouw ook een voordeelabonnement aanvragen voor diezelfde prijs…? De aanbieding van NS moet ik voor 5 april hebben aangevraagd wat is nu de gang van zaken? Ik ben niet in het bezit van electronische pasfoto's en daarom zijn we persoonlijk naar het loket gegaan, maar het blijkt te moeilijk voor NS… Hoe kan ik nu nog reageren?

Linda, 04-03-2010 22:04 #16
Het Voordeelurenabonnement is alleen nog maar op doorlopend contract te krijgen. De NS stelt:" Betalen van uw Voordeelurenabonnement gebeurt ieder jaar automatisch. Na het eerste jaar kunt u elke maand uw abonnement eenvoudig opzeggen." Het jaarabonnement bestaat niet meer. Daarbij is de NS nog van mening dat alle 60-plussers een streepje voor hebben. De NS zegt hiermee indirect dat je voor minimaal 2 jaar aan een voordeelurenabonnement vastzit. Dus komt het er op neer dat bijvoorbeeld ouderen die zich, gezien hun leeftijd niet meer voor 2 jaar willen binden, of minima's van dit "voordeel" buiten gesloten worden?

J. Mirrer, 26-02-2010 17:45 #15
Stel: mijn trein vertrekt om 9.01 u. Ik ben in het bezit van een voordeeluren/chipkaart. Noodzakelijkerwijs check ik in voor 9.00u want de paal staat niet naast de trein. Maak ik nu geen gebruik van de voordeelurenkaartkorting hoewel ik daar recht op heb?

Ludo Peek, 12-02-2010 17:57 #14
Ik reis al geruime tijd met de trein mbv de voordeelurenkaart. Mijn voordeelurenkaart heeft het OV-logo maar geen chip.
Gaat hier voor mij iets in veranderen?
Binnenkort zal ik gevraagd worden of ik het abonnement weer wil verlengen.
Krijg ik dan automatisch, na betaling, een voordeelurenabonnement cfm de nieuwe regelgeving?

C. M. Zijp-Schipper, 12-02-2010 17:25 #13
Met een voordeelurenkaart kun je met 3 personen reizen met 40% korting. Een OV chipkaart is persoons gebonden.
Hoe gaat dit opgelost worden?

Patricia, 08-02-2010 10:22 #12
Heb even een vraagje kun je dan nu ook met de ov kaart toch met meerde mensen op reizen en hoe gaat dat in zijn werk?
Kan hier niets van terug vinden op de side.

Timmerman Engelman M., 27-01-2010 16:04 #11
Is het mogelijk om met de voordeelurenkaart NS met ov kaart, ook met korting te reizen voor een 65plusser in het andere openbaar vervoer. Of moet er dan een andere persoonlijke kaart worden aangevraagd?

Marian de Haan, 22-01-2010 23:37 #10
Wat kan ik met een railpluskaartje doen? Wat is er anders dan een vrij-reizenkaartje?
Als ik een vrij-reizen kaartje gebruik, kan mijn vriend dan toch met korting op mijn kortingskaart als we gelijk reizen?

Annemiek Dekkers, 21-01-2010 16:13 #9
Ik wil binnenkort een voordeelurenkaart kopen komt er binnenkort misschien nog een actie of reclame?

Arie, 05-01-2010 13:58 #8
Ik ben in bezit van voordeelurenabonnement met OV-chipkaart. Wanneer ik nu met dit abon.wil reizen moet je in en uitloggen.
maar hoe werkt dat dan met de 40% korting? moet je dat dan aangeven of hoe werkt dat?
graag reactie,
dank voor de hulp.
Arie Reactie infoteur, 20-01-2010
Als het goed is, staat het abonnement na activering op de kaart geladen. Dit wordt automatisch herkend door de in- en uitcheck-automaten zodra je je kaart daar gebruikt. Op het scherm verschijnt dat er met korting wordt gereisd.

Engelhard, 22-12-2009 15:49 #7
LS
Ik ben in oktober mijn ns voordelenurenkaart in het buitenland verloren. Hij is nog geldig. Kan ik een vervanging krijgen? Zo ja, hoe? Of wordt voor 2010 sowieso een nieuwe opgestuurd?
Marens Engelhard Reactie infoteur, 25-12-2009
Voor zover ik weet, wordt er niet automatisch een nieuwe kaart opgestuurd per jaar. Het voordeelurenabonnement loopt per jaar, maar de (OV)chipkaart waarop het voordeelurenabonnement is geladen, is meerdere jaren geldig. Misschien is het handig om contact op te nemen met de NS om een vervangende kaart aan te vragen.

Harry Bollinger, 20-12-2009 22:39 #6
Een goede avond,

Ik ben in het bezit van een voordelen urenkaart met het OV teken.
kunt u me vertellen hoe ik de voordelen urenkaart moet opwaarderen, en waar.
vriendelijk bedankt Harry Bollinger Reactie infoteur, 25-12-2009
Opladen kan bij de verschillende oplaadpunten. Deze automaten zijn bijvoorbeeld te vinden bij metrostations. Ook bij vernieuwde NS-kaartautomaten is het mogelijk om je kaart te laden. Bij bijvoorbeeld metroreizen zijn er verschillende mogelijkheden om je kaart op te waarderen. Je kunt bijvoorbeeld 2 metroreizen op je kaart laden. Of je kunt een bepaald saldo op je kaart laden door bijvoorbeeld 10 euro op je kaart te zetten (met pin en bij sommige automaten ook met muntgeld). Bij elke reis wordt er door het in- en uitchecken met de kaart de kosten van de reis van het saldo afgeboekt. Ook is het mogelijk om via de website van de OV-chipkaart automatisch een bepaald saldo op de kaart laten zetten als het saldo een minimum heeft bereikt.

E. J. Schinkel, 16-12-2009 12:34 #5
L.s. het is me nog steeds niet duidelijk of ik mijn voordeel-urenkaart nu wel of niet voor b.v. een treinreis rotterdam/amsterdam op dit moment kan gebruiken. De kaart is geaktiveerd maar de berichten over de datum van inbgebruikname zijn nogal tegenstrijdig./ Graag een reactie.
E>J>SCHINKEL Reactie infoteur, 25-12-2009
Het is mogelijk om je kaart te gebruiken voor de treinreis tussen Rotterdam en Amsterdam. Je reist dan per saldo. Dit is mogelijk sinds 1 december 2009.

A. P. van der Wel, 21-11-2009 18:14 #4
Als ik mijn voordeelurenabonnement wil beeidigen, wat doe ik dan? Reactie infoteur, 02-12-2009
Als je een doorlopend voordeelurenabonnement hebt, is het abonnement na een jaar maandelijks op te zeggen via de NS. Na dit jaar worden de abonnementskosten die je vooaf hebt betaald verrekend. Je krijgt dan geld terug over de maanden van het jaar dat je geen abonnement meer hebt. Als je het abonnement eindigt binnen het eerste jaar dan kgrijg je geen geld terug over de overige maanden van het abonnementsjaar.

Jeanetwesterhof, 26-10-2009 19:25 #3
Als ik mijn voordeelurenkaart kwijt raak/of gestolen wordt, wat moet ik dan doen? Reactie infoteur, 02-12-2009
Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met de NS. Op de website van de NS staat wat je kunt doen in zulke gevallen

T. Verbeek, 21-10-2009 10:40 #2
Hoe werkt de voordeelurenkaart als de bezitter en de medereiziger in bezit zijn van een OV chipkaart. Kan de medereiziger nog steeds gebruik maken van de 40% korting die de bezitter dmv de voordeelurenkaart heeft. Zo ja, hoe werkt dat dan? Reactie infoteur, 02-12-2009
Voorlopig kan de medereiziger meereizen door voor dezelfde reis een papieren treinkaartje aan te schaffen met 40 % korting.

A. van Roon, 15-10-2009 20:46 #1
Ik ben in het bezit van een ov voordeelurenkaart.
Hoe kunnen mijn medereizigers mee reizen met 40% korting Reactie infoteur, 19-10-2009
Al je in het bezit bent van een voordeelurenkaart mogen er maximaal 3 mensen met jou meereizen op hetzelfde traject dat jij af gaat leggen. Zij mogen dan een treinkaartje kopen met 40% korting mits het voldoet aan de geldende voorwaarden. Belangrijk daarbij is dat jij meereist. Daarnaast moet je natuurlijk je voordeelurenkaart kunnen tonen als er gecontroleerd wordt. Jijzelf en de medereizigers geven aan dat ze met jou meereizen als ze hun treinkaartje met korting tonen aan de conducteur.

Infoteur: Rinfo
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 108
Schrijf mee!