InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Grotten van Nerja, Kathedraal van de Costa del Sol

Grotten van Nerja, Kathedraal van de Costa del Sol

Grotten van Nerja, Kathedraal van de Costa del Sol In de uitlopers van de Sierra de Almijara, aan de rand van de Axarquia, bevinden zich de grotten van Nerja. De prachtige druipsteengrot met zijn wonderlijk gevormde stalagmieten en stalactieten wordt ook wel “De kathedraal van de Costa del Sol” genoemd. Vanwege de prachtige akoestiek wordt hier jaarlijks een groot dans- en muziekfestival georganiseerd.

Ontdekking

Op 12 januari 1959 ontdekten vijf jongens op de plek la Mina, vlakbij het dorpje Maro, bij toeval de grotten. Op jacht naar vleermuizen kwamen ze via een smalle doorgang in de huidige Sala de la Cascada o del Ballet terecht.

Prehistorie

Archeologen, geologen en andere specialismen kwamen al snel om hun professionele licht over deze wonderbaarlijke grotten te laten schijnen. Uit hun onderzoeken bleek dat de grot al vanaf de prehistorie gebruikt werd als bewoning, schuilplaats en begraafplaats. Zo zijn er rotstekeningen van vissen en paarden aangetroffen maar ook werktuigen en skeletten.

Toeristisch belang

Een jaar na ontdekking zijn de grotten al opengesteld voor publiek en ze zijn, naast onder andere het Alhambra in Granada en het Prado Museum in Madrid, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Spanje. De ontdekking ervan luidde voor Nerja het begin van belangrijke toeristische ontwikkelingen in.

Festival

Sinds 1960 vindt jaarlijks in de maand juli een groot dans- en muziekfestival plaats in de Sala de la Cascada. De bijnaam Sala de Ballet dankt de zaal aan de vele balletuitvoeringen die hier hebben plaatsgevonden. Daarnaast is de akoestiek in deze ruimte fantastisch. Grote namen als Yehudi Menuhin, José Carrera en Montserrat Caballé hebben hier hun opwachting al eens gemaakt.

Bezichtiging

Het openbare deel heeft een oppervlakte van 140.000 m² en een lengte van 700 meter. Via trappen daal je af naar beneden en je hebt ongeveer een uur nodig om de grot goed te kunnen bezichtigen. De te lopen route wijst zich vanzelf.

Eerst kom je in de Sala de Bélen (kerststal), met enige fantasie herken je de Drie Koningen in een aantal stalagmieten. Vervolgens kom je in de Sala de la Cascada (waterval). Daarna loop je via de Sala de los Fantasmas (spoken) naar de Sala del Cataclismo , zaal der rampen. Door de vele aardbevingen in het verleden zijn hier stalactieten naar beneden gestort. Het is de belangrijkste zaal vanwege een spectaculaire zuil van 60 meter hoog met een omtrek van 18 meter. De route loopt om de zuil en voert je vervolgens via de "Sala de los Fantasmas" weer naar het begin van de route en richting uitgang.

Praktische informatie

Op het terrein bevindt zich een:
    • Grote parkeerplaats
    • Informatiecentrum
    • Restaurant
    • Winkel
Openingstijden:
Dagelijks: 10.00 – 14.00 uur en van 16.00 – 18.30 uur
In juli en augustus: 10.00 - 19.30 uur

Toegang:
Volwassenen: € 8,50
6 - 12 jaar: € 4,50
tot 6 jaar: gratis
© 2009 - 2014 Zalomeya, gepubliceerd in Bezienswaardigheden (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grotten van Nerja, Kathedraal van de Costa del Sol"

Infoteur: Zalomeya
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!