InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Vijf goede en sneeuwzekere skigebieden in Zweden

Vijf goede en sneeuwzekere skigebieden in Zweden

Vijf goede en sneeuwzekere skigebieden in Zweden Wintersport in Zweden gaat er relaxed aan toe. Hier geen wachtrijen voor de lift of overvolle pistes maar ruime skigebieden en schitterende afdalingen. Bij een wintersport denken veel mensen aan de landen rondom de Alpen en niet aan Scandinavië. Wintersport in Zweden is minder bekend maar net zo afwisselend en zelfs meer sneeuwzeker. De beste skigebieden van het land geven sneeuwzekerheid en volop winterplezier voor een geslaagde wintersport.

De beste skigebieden van Zweden

Zweden heeft meerdere skigebieden verspreid over het hele land. Verschillende websites testen skigebieden uit op onderdelen zoals sneeuwzekerheid, aantal pistes en bereikbaarheid. De websites swedentips en tripsavvy hebben verschillende skigebieden in Zweden getest en vergeleken. De volgende skigebieden zijn een selectie van welke goede resultaten hebben gehaald in testen van de websites swedentips en tripsavvy maar ook het meest beschreven zijn.

Åre Populair en veelzijdig skigebied in Zweden

Bron: MrFast, PixabayBron: MrFast, Pixabay
Het skigebied van Åre is het populairste en grootste skigebied van Zweden. Hier vind je meer dan 89 verschillende afdalingen. De skigebieden worden ontsloten door 41 liften en de pistes zijn er in verschillende moeilijkheidsgraden. Het skiseizoen is geopend van november tot en met mei. Het maximale verval van het skigebied is ruim 800 meter. Het totale aantal kilometer aan pistes is 101 kilometer en de langste afdaling is 6500 meter. Er zijn funparken en ook nacht skiën behoort tot de mogelijkheden. Het skigebied van Åre is een zeer sneeuwzekere bestemming voor een wintersport in Zweden. Åre ligt op ruim 1800 kilometer van Utrecht en is prima te bereiken met het vliegtuig. De dichtsbijzijnde luchthaven is Östersund en licht op 90 minuten rijden vanaf Åre.

Branäs Wintersport voor families in Värmland

Het skigebied van Bränas is een klein maar veelzijdig skigebied met meer dan 16 afdalingen en een totaal van 12 kilometer aan pistes. Het gebied is al een aantal jaar achter elkaar uitgeroepen tot meest kindvriendelijke skigebied van Zweden. De langste afdaling is drie kilometer en het maximale hoogteverval is 450 meter. Het skiseizoen is geopend van midden december tot en met medio april. Het gebied ligt op ongeveer 1460 kilometer rijden vanaf Utrecht. Bränas ligt op vijf uur rijden van de veerboothaven Gotenburg.

Bron: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)

Sälen - Populaire bestemming met verschillende skigebieden

In Zweden is het skigebied van Sälen een populaire wintersportbestemming. De wintersportmogelijkheden in het Zweedse Sälen zijn divers. Er zijn 87 liften en meer dan 100 afdalingen in het gebied. Sälen bestaat uit verschillende deelgebieden en skiresorts in totaal is er 82 kilometer aan pistes. Het grootste hoogteverval is 303 meter en langste afdaling is 1800 meter. Het skiseizoen is geopend van november tot en met april. Sälen geeft sneeuwgarantie van 18 december tot en met 23 april 2017 en daarmee is het gebied sneeuwzeker. Het skigebied ligt op ongeveer 1500 kilometer van Utrecht en op vier uur rijden vanaf Oslo.

Idre Fjäll - Wintersport in Dalarna

Het skigebied van Idre Fjäll heeft meer dan 40 verschillende afdalingen en 26 liften brengen je naar de start van de pistes. In totaal heeft het gebied 28 kilometer aan pistes en de langste afdaling is 2800 meter. Daarnaast is er een half-pipe en een funpark aanwezig in het gebied. Naast skiën zijn er ook voldoende mogelijkheden om te langlaufen. Vanaf 25 november tot en met 14 april is het skiseizoen geopend. Het grootste hoogteverval is 307 meter. Het skigebied ligt op ongeveer 1600 kilometer vanaf Utrecht en op vier uur rijden vanaf Oslo.

Vemdalen - Skigebied open vanaf oktober

Vemdalen heeft een skigebied met meer dan 58 afdalingen, 35 liften en 52 kilometer aan pistes. Het maximale hoogteverval is 470 meter. Het hoogste punt van het gebied ligt op 946 meter. Mocht er te weinig sneeuw liggen dan zorgen de sneeuwkanonnen voor voldoende sneeuw. De langste afdaling is 2200 meter en pistes zijn er in de moeilijkheidsgraden blauw, rood en zwart. Rondom de pistes zijn voldoende plekken voor een BBQ of om in een restaurant wat te eten en drinken. Sneeuwgarantie is er vanaf 18 december tot en met 23 april. Daarnaast is 80 procent van het gebied voorzien van sneeuwkanonnen. Het skigebied ligt op ongeveer 1700 kilometer van Utrecht en op vijf uur rijden vanaf de luchthaven van Stockholm.
© 2017 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hsvall, Pixabay
  • http://www.onthesnow.com/sweden/reviews.html
  • https://www.tripsavvy.com/best-ski-resorts-in-sweden-1626882
  • https://www.ski-sweden.co.uk/
  • Afbeelding bron 1: MrFast, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Giåm, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Vijf goede en sneeuwzekere skigebieden in Zweden"

Infoteur: Marinos
Gepubliceerd: 11-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!