InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport in het Grossarltal

Wintersport in het Grossarltal

Wintersport in het Grossarltal Grossarltal is een skigebied in het Salzburgerland in Oostenrijk. Het wordt ook wel Skischaukel Dorfgastein-Grossarltal genoemd. Het gebied ligt rond de dorpen Grossarl en Dorfgastein en heeft zo'n 80 pistekilometers. Het skigebied bevindt zich op de bergen Fulseck en de Kreuzkogel. Grossarltal maakt deel uit van Ski Amadé, een van de grootste skigebieden van Europa met wel 760 kilometer aan piste.

Ski Amadé

Grossarltal hoort bij Ski Amadé, een enorm skigebied. Met één pas kan men in alle liften in Ski Amadé. De andere gebieden die bij Ski Amadé horen zijn Salzburger Sportwelt, Schladming-Dachstein, Gastein en Hochkönig.

Het gebied Grossarltal

Het Grossarltal is een relatief klein gebied. Je kunt hier geen lange tochten maken, maar het skigebied is overzichtelijk en is daarom vooral geschikt voor families. De regio heeft meerdere malen de prijs gewonnen 'Beste skigebied van het Salzburgerland'. Dichtbij het Grossarltal bevindt zich Bad Gastein. Daar kun je ook een dagje gaan skiën of de thermale baden bezoeken. De dorpen die deel uitmaken van het Grossarltal zijn Grossarl, Dorgastein en Hüttschlag. De pistekilometers zijn op de volgende manier verdeeld:
  • 25 km blauw
  • 54 km rood
  • 3 km zwart

Grossarl

Het dorp Grossarl heeft bijna 4000 inwoners en ligt op 920 meter hoogte. Het is een klein authentiek dorp, alle voorzieningen zijn altijd dichtbij. De hoogste berg van Grossarl is de Frauenkogel van 2424 meter, naar deze top gaan echter geen skiliften. Het dorp omvat 4 buurten: Mitterling, Ellmau (niet te verwarren met het gelijknamige skidorp in de regio Wilder Kaiser-Brixental), Niederland en Markt/Unterberg.

Dorfgastein

Dorfgastein ligt aan de andere kant van de berg van Grossarl. Vanuit Dorfgastein kun je naar Grossarl. Ook Dorfgastein is een authentiek, klein dorpje. Het ligt zo'n 100 meter lager dan Grossarl. In Dorfgastein zijn er ook veel langlaufloipes en een freestyle-park.

Hüttschlag

Om vanuit Hüttschlag naar Dorfgastein of Grossarl te komen, zul je met de bus of auto moeten gaan. Via skiliften is dat niet mogelijk. Hüttschlag ligt hoger dan de andere twee dorpen, op ruim 1000 meter. Het is een erg klein dorpje en telt nog geen duizend inwoners.

Andere activiteiten

Er zijn naast skiën en snowboarden nog genoeg andere activiteiten te ondernemen in het Grossarltal.

Skikeriki

Iedere woensdag om kwart over 7 in de ochtend is er de Skikeriki. Je gaat dan onder begeleiding skiën op compleet lege, geprepareerde pistes, naar een iglo en ontbijten. Er is slechts plek voor 25 personen en het is verplicht om een geldige skipas te hebben.

Snowpark

Sinds januari 2012 heeft het Grossarltal een snowpark. Het is 300 meter lang en bevat verschillende hindernissen en schansen.

Sneeuwschoenwandelen

Af en toe is het heerlijk om even de rust van de natuur op te zoeken en niet op de pistes te staan tussen de andere wintersporters. Sneeuwschoenwandelen biedt dan uitkomst. In Grossarl bevindt zich een organisatie die sneeuwschoenen verhuurt en georganiseerde wandelingen organiseert.

Langlaufen

Het Grossarltal heeft 25 kilometer aan langlaufloipes. Het is op sommige dagen zelfs mogelijk om van 18:00 tot 20:30 uur te langlaufen. Er zijn drie verschillende loipes:
  • Grossarl-Loipe
  • Hüttschlag-Loipe
  • Saukaralmer Höhenloipe

Schaatsen en curling

In de winter is in Grossarl dagelijks een ijsbaan geopend om op te schaatsen. In het Grossarltal bevinden zich daarnaast 4 curlingbanen.

Rodelen

Je kunt op 35 kilometer wandelpaden sleeën. Hotel Lammwirt biedt naast slee-verhuur ook een 3 km-lange nachtrodelbaan aan.

Paardenslee rijden

In het Grossarltal kan je zowel overdag als 's avonds met een paardenslee door de prachtige natuur gaan. In Hüttschlag bevinden zich twee bedrijfjes waar men kan paardenslee rijden.

Wellness

Er zijn 9 hotels die wellness aanbieden. Dit bestaat uit onder andere een overdekt zwembad, massages en sauna's.

Lees verder

© 2015 - 2019 Sasflu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Skivakantie in Oostenrijk met kinderen onder de vier jaarOp wintersportvakantie met kinderen onder de vier jaar kan heel goed. Sterker nog, meestal vinden ze het fantastisch om…
Kindvriendelijke wintersportgebieden in OostenrijkKindvriendelijke wintersportgebieden in OostenrijkVoor wintersportvakantie met kinderen is de juiste keuze van het skigebied erg belangrijk. Er zijn verschillende kindvri…
Uitstapjes SalzburgBen je in Salzburg op vakantie, is het ook zeker de moeite waard om te omgeving te bekennen. Hierbij een lijstje met een…
Oostenrijk - skigebied Zillertal ArenaOostenrijk - skigebied Zillertal ArenaHet skigebied Zillertal Arena is gelegen in Oostenrijk en verspreid over de provincies Tirol en Salzburgerland. Het wint…
WK voetbal 1954In 1954 werd alweer het 5e WK voetbal georganiseerd, en dit jaar met als gastland Zwitserland. En wederom waren er enige…
Bronnen en referenties
  • http://www.grossarltal.at/

Reageer op het artikel "Wintersport in het Grossarltal"

Infoteur: Sasflu
Gepubliceerd: 19-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!