InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Veilig op de latten

Veilig op de latten

Ongeoefend het kantoor voor de skipiste inruilen, zorgt voor overbelasting van de spieren of in het ergste geval voor een ongeluk. Bouw voor je skivakantie geleidelijk je conditie op. Besteed vooral aandacht aan de voorbereiding van je beenspieren. Die zullen het zwaarst belast worden tijdens het skiën. Ga joggen, fietsen of zwemmen en drijf je inspanningen vooral niet te snel op. Oefen indien mogelijk op een kunstpiste. Telkens je begint te skiën is het nodig om de spieren op te warmen.

Wees niet overmoedig!

Steeds meer mensen kiezen ervoor om 'off piste' te gaan skiën, door overvolle pistes of gewoon voor de kick. Er worden trektochten georganiseerd buiten de gecontroleerde gebieden, hoger de bergen in. Het is van groot belang dat je een aantal voorzorgsmaatregelen in acht neemt:
  • schaduwzijden hebben vaak een slechtere sneeuwopbouw dan hellingen in de zon.
  • door zware sneeuwval en wind neemt het lawinegevaar toe.
  • aan het einde van de winter kan er bij een dik pak verse sneeuw extra gevaar ontstaan door stuiflawines.

Hou ook rekening met volgende tips:

  • het is belangrijk om niet alleen te gaan skiën.
  • vermijd steile hellingen met een grote hoeveelheid verse sneeuw.
  • kies een route langs de bomen in plaats van in het midden van de helling, vermijd bolvormige hellingen.
  • spring ter plaatse wat heen en weer alvorens een helling af te gaan om de stevigheid van het sneeuwdek te testen.
  • lees de borden met waarschuwingen aandachtig.

Bescherming tegen zonnebrand

Sneeuw reflecteert de zonnestralen net als een zandstrand en een wateroppervlak. Hoe hoger je de bergen ingaat, hoe meer schadelijke ultraviolette straling (UV-straling) er is door de zon. Bescherm je huid en lippen tegen de schadelijke zonnestralen. Vraag je apotheker om advies over de te gebruiken zonnebeschermingsproducten en een passende lippenbalsem of -crème.

Sneeuwblindheid

Sneeuwblindheid treedt op als de ogen te lang worden blootgesteld aan door de zon gereflecteerd UV-licht. Er ontstaat een ontsteking van de buitenste oogvliezen: het hoornvlies en het bindvlies. Het hoornvlies beschermt het gekleurde gedeelte van het oog terwijl het bindvlies de rest van de ogen omgeeft (het bindvlies komt overeen met het oogwit). Draag tijdens een wintersportvakantie een goede zonnebril (met bescherming van de zijkant van de ogen) met volledige UV-bescherming.

Draag beschermende kleding

Houd tijdens een wintersportvakantie je lichaamswarmte binnen en de koude buiten. Het beste doe je dit door kleding in lagen te dragen of gebruik te maken van thermische onderkledij. De buitenste laag moet wind, vocht en koude buiten houden, maar wel transpiratievocht doorlaten. Vergeet je handschoenen, skibril, muts of hoofdband niet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veilig op de latten"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 17-12-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!