InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Trödelmarkt, de Duitse rommelmarkt

Trödelmarkt, de Duitse rommelmarkt

Trödelmarkt, de Duitse rommelmarkt Trödelmarkt, de Duitse tegenhanger van de Nederlandse rommelmarkt maar dan vaak vele malen groter. Wie van lekker rondstruinen houdt, Nederlandse rommelmarkten te duur vindt, het geen probleem vindt om vroeg op te staan, goed zijn mannetje staat in het onderhandelen en ook nog eens een aardig woordje Duits spreekt kan deze rommelmarkt zeker waarderen.

Wat is een Trödelmarkt?

Een Trödelmarkt, ook wel Flohmarkt genoemd, is de rommelmarkt c.q. vlooienmarkt zoals we die hier in Nederland kennen. Op een Duitse Trödelmarkt wordt allerhande producten aangeboden. Van kitsch tot antieke sieraden van oma. Alles is vaak georganiseerd rondom of bij een groot winkelcentrum. Het leeuwendeel bestaat uit standhouders die met hun kraampjes het beeld rijkelijk versieren. Een kleiner deel van de Trödelmarkt bestaat uit kraampjes waar u worst, snoepgoed en in de wintermaanden warme gerechten kunt nuttigen.

Trödelmarkt vs. Rommelmarkt

In Duitsland is bijna alles groter, zo ook de Trödelmarkt. Bij de juiste markt bent u dus ook niet snel uitgekeken. Het verschil is verder merkbaar tijdens het onderhandelen. Duitse standhouders zijn vaak toegeeflijker, schappelijker en u betaalt doorgaans minder voor het product waar u belangstelling voor heeft.

Tips bij het onderhandelen

Tijdens het struinen over de Trödelmarkt komt het geheid voor dat u een goed ziet liggen dat u perse wilt bemachtigen. Een slimme, doordachte aanpak tijdens het onderhandelen kan uw kans om het goed te bemachtigen aanzienlijk vergroten. Hier een aantal tips die u op weg kunt helpen:

  • Begin met een lager bedrag dan u er eigenlijk voor over zou hebben
  • Als koper houdt u voet bij stuk
  • Aarzel niet
  • Wees vriendelijk
  • Trek geen portemonnee open waar zichtbaar veel geld in zit.
  • Betaal direct na overeenkomst. Andere geïnteresseerden kunnen hoger bieden en het product voor uw neus wegkapen
  • Houd een maximum bedrag in gedachte en overschrijd dit niet

Trödelmarkt bezoeken

Wees er vroeg bij! Duitse Trödelmarkten starten doorgaans vroeger en voor de mooiste spullen moet u er dus ook vroeg bij zijn. In de zomermaanden vindt u elk weekend Trödelmarkten in de verschillende Duitse plaatsen. Op internet zijn er websites die een helder overzicht geven van alle markten in de Duitse deelstaten. U kunt natuurlijk ook de lokale krant raadplegen Tevens worden een aantal dagen voorafgaand op de markt borden langs de kant van de weg geplaatst die aangeven waar en wanneer de Trödelmarkt wordt gehouden. In de wintermaanden vindt u de Trödelmarkten vooral overdekt in grote hallen.

Viel Trödelspass!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trödelmarkt, de Duitse rommelmarkt"

Reacties

Ineke Heemskerk, 24-10-2015 20:16 #3
Heeft u een lijst of de naam van een site waar ik rommelmarkten kan vinden in de omgeving van winterberg. Ik hoop dat u mij kan helpen, wij zijn daar de tweede week van november.
Alvast bedankt!
Mvg Ineke Heemskerk

Cvdijk, 01-09-2013 14:18 #2
Waar zijn de plaatsen van de markt?

Anne Mie & Eddy, 31-10-2011 09:11 #1
Wij zijn een koppel uit België en zouden graag naar een rommelmarkt in Duitsland gaan. Graag zouden wij een site weten waar de rommelmarkten op staan, met het aantal standen vermeld, zodat we niet helemaal naar daar gaan voor een kleine markt. Is er zo een site? Of kan iemand ons zeggen welke de beste en grote rommelmarkten in Duitsland zijn, liefst met minimum 1000 standen.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 3
Schrijf mee!