Huren van een boot: waar u rekening mee moet houden
Hebt u ook al vol verlangen staan kijken wanneer u ze weer eens voorbij zag komen varen? Die mooie witte bootjes met daarop vrolijke en lachende mensen? Geen spek voor uw bek dacht u? Niets is minder waar! Ook u kan zo'n bootje huren! Meestal is er zelfs geen vaarbewijs voor vereist. Wil u ook genieten van de rust die u ervaart wanneer uw bootje door de kanalen over het water glijdt? Volg de gids!
Keuze van maatschappij
Wanneer je op Google "botenverhuur" intikt, krijg je een hele waslijst van firma's die boten verhuren in alle mogelijke landen. Is het je eerste keer, en heb je geen ervaring met boten, wees dan voorzichtig en kies voor een degelijke maatschappij. Je bent immers één of twee weken weg met een boot en wil je er leuke vakantieherinneringen aan overhouden, dan kan je maar best op stap met een exemplaar dat helemaal in orde is en met een maatschappij die ook technische bijstand onderweg verleent.
De meeste maatschappijen verhuren verschillende soorten witte yachtjes. Maar er zijn ook maatschappijen die echte binnenschipjes verhuren. Deze zijn misschien iets authentieker, maar daarom niet minder comfortabel. Voorbeelden van een dergelijke verhuurder vind je wanneer je onder Google "péniche à louer" intikt. De keuze van de maatschappij zal ook mee bepaald worden door het land dat u wil bevaren. Sommige maatschappijen zijn vooral gespecialiseerd in één land, anderen hebben verschillende basissen doorheen heel Europa, nog anderen gaan het zelfs veel verder zoeken. Zeker hier is de boodschap: ga in zee met een betrouwbare maatschappij!
Prijs
Echt goedkoop kan je een vaarvakantie niet noemen, maar er zijn wel een aantal dingen waar u op kan letten om de prijs ietwat te drukken. Boek buiten seizoen, en dat hoeft daarom niet altijd buiten de schoolvakanties te zijn. Gaat u bvb. naar Frankrijk, doe dit dan wanneer de Franse schoolvakanties niet samenvallen met die van uw eigen land. Het scheelt vaak de helft van de prijs. Een andere mogelijkheid: boek een grotere boot en deel de kostprijs met andere mensen. Let op vroegboekkortingen of op last minutes. De prijzen zijn over het algemeen bijna dezelfde bij alle maatschappijen, of u nu een yachtje of een binnenschip huurt. De duurste periode is natuurlijk de zomervakantie. De prijs is dan dikwijls het dubbele van die van bvb. de paasvakantie.
Bij de boeking betaalt men meestal 40% van de totale prijs en een zestal weken voor vertrek het saldo. In de prijs is inbegrepen: huur van de boot met inboedel, technische bijstand bij panne. Apart te betalen: de annulatieverzekering, verzekering voor schade, standplaats van de auto, vervoer van de auto naar een andere plaats, huur fietsen, opleg voor huisdieren, aankoop vaarkaarten, eventuele huur klein motorbootje (vooral in Schotland en Ierland). Wat de opkuis betreft kan je kiezen, je kan het zelf doen en dan kost het niets of je kan het laten doen en dan moet je er voor betalen. Het bedrag is afhankelijk van het soort boot. Bij vertrek moet je meestal ook een waarborg betalen. Die krijg je (meestal) terug bij aankomst. Vergeet ook niet wat extra mee te nemen voor: liggeld in de havens (tussen 20 en 30 € per nacht, afhankelijk van de grootte van de boot en het aantal passagiers), eventuele aankoop brandstof, onvoorziene omstandigheden.
Keuze van het parcours
Nu moet u een land en een streek uitkiezen. Natuurlijk kan u gewoon gaan voor het land en de streek die u het meest bevalt. Maar ook hier moet u op een aantal dingen letten. Kiest u bvb. voor Engeland, Schotland of Ierland, dan moet u bedenken dat u de boot of het vliegtuig zal moeten nemen. Dat betekent extra kosten en bovendien, u kan niet zo veel meenemen. Kiest u voor een ver land waar u met de auto naar toe rijdt, dan moet u natuurlijk ook de reistijd naar de bestemming mee in uw vakantie calculeren.
U kan zich ook laten leiden door het aantal af te leggen kilometer per boot. Wil u veel varen en genieten van de natuur of wil u liever minder varen en veel bezienswaardigheden bezoeken? Landschap of bezienswaardigheden in de buurt kunnen dus ook een criterium zijn. Niet vergeten dat u met een boot onderweg bent, dat u geen auto heeft en dat u dus alle verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer zal moeten doen. Een uitstapje naar een dorp of stad 50 kilometer verder kost u al gauw een hele dag.
Nog een factor die uw keuze mee kan bepalen is het aantal sluizen waar u door moet. Op sommige trajecten zijn dat er best wel een boel. Leuk, maar tijdrovend. Bij elke sluis moet de boot worden vastgelegd en moet men even wachten. In de zomerperiode kan de wachttijd soms best lang zijn, omdat er dan zoveel plezieryachtjes op pad zijn en wanneer de sluis vol is, moet men op de volgende schudding wachten.
De prijs is soms ook verschillend naargelang het land of de streek. Soms kan het ook hier een paar 100 eurootjes verschil uitmaken. Zuid-Frankrijk, en met name de Canal du Midi, is bvb. een pak duurder dan de Bourgogne-streek, omdat die streek nu eenmaal minder bekend en dus minder geliefd is.
Nog iets waar u op moet letten is het wel of niet vereist zijn van het vaarbrevet. Heel wat circuits zijn zo uitgewerkt dat je er geen brevet voor nodig hebt. Toch zijn er een paar waar je voor sommige delen een brevet nodig hebt of waar je een schipper aan boord moet laten om te mogen verder varen. Toch wel belangrijk dat u hier ook rekening mee houdt.
Keuze van de boot
De keuze van de boot wordt vooral bepaald door het aantal personen dat meereist en door het comfort dat u wenst. U heeft nl. een verschil tussen aantal personen en aantal kajuiten. Op sommige boten staat bvb. voor zes personen, maar er zijn maar twee kajuiten. Dit betekent dus dat er twee personen in de leefruimte moeten slapen, op de banken en de salontafel die dan tot bed worden omgetoverd. Scheelt op de prijs, goedkoper dus. Maar bedenk dat een boot niet al te groot is en dat het erg onhandig kan zijn wanneer je telkens alles moet versleuren. Misschien toch maar beter voor die kajuit meer gaan.
Het aantal badkamers is ook een criteria. De meeste badkamers zijn erg klein, het is juist een douche, een toilet en een wastafel. Geen echte luxe dus (nu ja, tenzij je voor een luxeyacht gaat natuurlijk). Hoe meer badkamers hoe beter natuurlijk, want dan heb je wat meer privacy, vooral als je met andere mensen op de boot zit. Dat is wat comfort betreft. Daarnaast heb je natuurlijk ook het meer technische aspect dat een rol kan spelen bij de keuze. Het aantal afgelegde kilometer per uur, het verbruik, de lengte en de breedte van het schip. En een leuk aspect: heeft het schip een roer op het dek? Sommige modellen hebben slechts een roer binnenin het schip. Andere modellen, die wel iets duurder zijn, hebben twee roeren, eentje binnen en eentje buiten. Door eenvoudig een sleutel om te draaien of een hefboompje naar beneden te doen, kan je veranderen van roer. Super wanneer het plots goed weer wordt. Het hoeft daarom nog niet snikheet te zijn, ook met een dikke jas aan is het op het dek best gezellig. Sommige modellen zijn ook uitgerust met een schuifdak. Wanneer het goed weer is, kan je het openschuiven en dan zit je in openlucht aan je salontafel.
Op een boot met kinderen en oudere mensen
De angst van iedere ouder: mijn kind gaat overboord vallen! Nu, dat valt best mee! Wanneer je binnen bent, kan je alle deuren op slot doen. Gaan de kinderen naar buiten, onder begeleiding natuurlijk, dan trekken ze best een zwemvest aan. Op de meeste schepen zitten ze in het standaardpakket dat aan boord van het schip is. Voor echt kleine kinderen moet men het wel op voorhand melden, zodanig dat ze een aangepaste maat kunnen meegeven.
Een ander probleem is: mijn kind gaat zich vervelen aan boord van zo'n schip. Niets is minder waar. Het is een ideale manier om op vakantie te gaan met heel kleine kindjes. Het landschap glijdt voorbij, de volwassenen hebben steeds wat te doen en te zien en de kleine kinderen moeten niet uit hun ritme gehaald worden. Wanneer het tijd is voor een dutje, gaan ze gewoon hun bedje in. Voor oudere mensen is dit dus ook een ideale vakantie, er moet niet veel bewogen worden als men niet wil. Voor grotere kinderen is er ook geen tijd voor verveling. Neem een verrekijker mee en laat ze het landschap afturen. Naast het water zitten heel wat dieren, van vogels tot bevers.
Laat ze mee de sluizen open- en dichtdraaien, een hele belevenis! Geef ze de vaarroute en laat ze mee de weg uitstippelen. Op de vaarkaarten staan heel wat details. Laat ze een eindje zelf varen. Ook voor kleine kinderen is het mogelijk om mee het roer vast te houden op papa's of mama's schoot. Piet Piraat spelen op een echte boot, wat wil een mens nog meer! Neem gezelschapsspelletjes en boeken mee voor 's avonds. TV en computer zijn hier natuurlijk uit de boze. Je laptop kan je soms wel opladen, maar dat is toch wel erg beperkt. Laat dus maar even een weekje al die moderne spullen thuis. Aan boord is meestal wel een radio. En dan zijn er natuurlijk de uitstapjes. Je blijft niet constant aan boord. Je bezoekt al eens een lokaal museum, een park, een stad, een dorp. Dat breekt ook en dan kunnen de kleintjes zich eens even uitleven in een speeltuin. Voor de visliefhebbers kan je visgerief meenemen. Wanneer de boot stilligt kan je lekker vissen en heb je beet, dan heb je meteen ook een maaltijd. Wel even op voorhand checken, want op sommige plaatsen heb je een visvergunning nodig. De prijs voor die vergunning valt voor kinderen meestal erg mee en de vergunning kan aangekocht worden voor een dag, voor een week of voor een maand.
Het vertrek
En dan is de grote dag er eindelijk: het vertrek. Wat nemen we allemaal mee? Eerst en vooral kleren en toiletgerief natuurlijk. Boeken en spelletjes voor 's avonds en voor onderweg. Een verrekijker. Eventueel visgerief. Schrijf-en tekengerief. De keuken is uitgerust met een ijskast, een vuur met oven en een gootsteen. Borden, kopjes, messen, vorken, lepels, potten en pannen, ook dat is allemaal ruim voorhanden. Wat je voor de keuken best meeneemt zijn de basics, zoals zout, peper, suiker, enz. Ook afwasmiddel, sponsjes, lucifers en theedoeken. Verder de klassiekers als een pak spaghetti, rijst, koffie, thee. Je kan alles ter plaatse kopen, er zijn genoeg winkels onderweg, maar als je al die kleine prutsen die je thuis ook hebt staan opnieuw moet kopen, ben je al snel een pak geld kwijt. Wanneer je naar de basis gaat met het vliegtuig gaat dit natuurlijk niet. Heb je besloten om te boot zelf op te kuisen, vergeet dan ook niet om schoonmaakmiddelen mee te nemen. Ook lakens en (dons)dekens zijn op de boot aanwezig, evenals reddingsvesten.
Wanneer je aankomt op de basis, krijg je de papieren van de boot, het kaft met de uitleg en de sleutels. Meestal laat men je eerst rustig uitpakken en alles op z'n plaats zetten. Dan komt er iemand aan boord die je uitlegt hoe de boot werkt en waar je op moet letten. Soms gaan ze zelfs eens een klein toertje met je maken, meestal ook door de eerste sluis als er eentje in de buurt is. Je komt terug naar de basis, de man stapt terug van boord en dan ben je klaar voor vertrek! Het grote avontuur kan beginnen! Gooi de trossen maar los!
De aankomst
Let er op dat je op het aangegeven uur terug aan de basis bent op de dag van aankomst, anders wordt je een dag extra aangerekend. Je laadt de boot uit, kuist alles op en geeft de sleutel af. Ze controleren of de boot in orde is, of hij netjes is en dan wordt alles verrekend, o.a. het aantal afgelegde kilometers in bepaalde gevallen of de toegevoegde brandstof of de eventuele schade. Je krijgt je waarborg geheel of gedeeltelijk terug. En dat was het dan... nog een beetje nazwalpend (je krijgt er echt zeemansbenen van!) kan je terug naar huis.