InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stavelot, een typisch Ardens stadje

Stavelot, een typisch Ardens stadje

Stavelot is een klein stadje in de Belgische Ardennen gelegen in de provincie luik. Het is vooral bekend van de jaarlijkse doorrit van de Waalse wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik en de carnavalsvereniging “Blanc Moussis”.

Geschiedenis

Stavelot is een klein stadje in de Ardennen met ongeveer 6.000 inwoners. Het is gelegen in de provincie Luik naast Malmedy en is hier vanuit historisch oogpunt altijd nauw aan verbonden geweest. In de 7de eeuw stichtte de abt Remaclus zowel in Stavelot als in Malmedy een klooster. Hij verkoos te verblijven in Stavelot waardoor deze streek een kerkelijk prinsdom werd met als hoofdplaats Stavelot. De oude delen van de stad zijn grotendeels restanten uit de 18de eeuw. Tijdens de tweede wereldoorlog is er aan de brug over de Amblève ook hevig gevochten tussen Duitse tankdivisies en Amerikanen. Hiervan zijn nog gedenkstenen terug te vinden die naar het bloedbad verwijzen. Stavelot lag in het hard van het Ardennenoffensief, eigenlijk is het verwonderlijk dat er nog delen van de stad in originele toestand zijn terug te vinden.

Het stadje

Belangrijk voor de stad is de rivier de Amblève die aan de zijkant van het centrum stroomt. Hierdoor konden zich in de 19de eeuw ook leerlooierijen vestigen. In het stadscentrum bevindt zich een prachtig aangelegd park met hierin de gerestaureerde abdij. Hierin zijn 3 musea gevestigd die toegankelijk zijn voor het publiek. Met als bekendste het museum van Spa-Francorchamps met vele oude racevoertuigen. De andere twee zijn gewijd aan een bekende Franse dichter Guillaume Apollinaire en aan de geschiedenis van het voormalige prinsdom. Het is rustig kuieren doorheen het stadje met zijn typische stenen Ardeense vakwerkhuizen.

Carnaval

In Stavelot en omstreken wordt het carnaval hevig gevierd. Er zijn meerdere carnavalsverenigingen terug te vinden in de streek, maar de bekendste is toch de “Blanc Moussis” van Stavelot. Kort na de tweede wereldoorlog zijn een aantal jongeren gestart met deze verenging die ondertussen is uitgegroeid tot een van de belangrijkste in België. De kledij bestaat uit een witte kapmantel en een typisch masker met lange rode neus. Dit zou verwijzen naar de monniken die het carnaval in de 15de eeuw hebben verboden.

In de buurt

Stavelot is gelegen in een prachtig groen stuk natuur. Hier kan je vele wandelingen of mountainbike tochten maken in de bossen die zich ver rondom de stad uitstrekken.
  • De bekendste toeristische trekpleister in de buurt is natuurlijk Coo. Met zijn watervallen en Plopsa Coo voor de kleinsten. Hier kan je ook kajakken op de Amblève, fietsen of mountainbikes huren en achteraf lekker tafelen in een van de vele eetgelegenheden.
  • De grotten van Remouchamps waar je een onderaardse boottocht van 600 meter kan maken. Dit is de langste ondergrondse boottocht van Europa.
  • Het circuit van Francorchamps zeer bekend van het formule1. Het is niet toegankelijk voor het publiek maar een stuk van het parcours wordt wel gebruikt als openbare weg.
  • In Trois-Ponts is er een sneeuwpiste gelegen waar in de winter geskied of gelanglauft kan worden.
  • Malmedy is de grootste stad en gelegen op enkele 10 tallen minuten. Hier kan naar hartelust gewinkeld worden.

Extra info

Dienst voor Toerisme van Stavelot
Place Saint-Remade 32
4970 Stavelot
Tel 32 (0)80 86 27 06
Fax 32(0)80686509
Open iedere dag van 10 tot 13u en van 13u30 tot17u

VVV Kantoor Coo
Pavillon d’accueil
4970 Coo-Stavelot
Tel 32 (0)80 68 46 39

VVV kantoor van Francorchamps
Rua Emile Goedert
4970 Francorchamps
Tel 32 (0)87 27 04 74
© 2012 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trois-Ponts, een typisch Ardens dorpjeTrois-Ponts is een klein dorp in de Belgische provincie Luik. Door zijn ligging in het hart van de echte Ardennen is het…
Goudzoeken in de ArdennenJe kan erom lachen maar er wordt door sommige mensen echt goud gezocht én gevonden in de Belgische Ardennen. Het gaat hi…
Vielsalm: een mooie stad in de Belgische ArdennenVielsalm: een mooie stad in de Belgische ArdennenJe wilt graag op vakantie, maar niet te ver weg en toch in een totaal andere omgeving zijn. Dan zijn de Belgische Ardenn…
Watervallen van CooWatervallen van CooHet dorpje Coo had nooit enige bekendheid gehad als de monniken er in de 18de eeuw geen watervallen hadden uitgegraven.…
Vakantieparken: Landal GreenParksVakantieparken: Landal GreenParksLandal GreenParks is een onderneming voor bungalowparken. Het hoofdkantoor bevindt zich in Nederland en wel in Leidschen…
Bronnen en referenties
  • http://www.stavelot.be/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stavelot

Reageer op het artikel "Stavelot, een typisch Ardens stadje"

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 13-06-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!