Vakantie in Molyvos

Het sfeervolle Molyvos bevindt zich aan een prachtige, wijde baai aan de noordkust van het Griekse eiland Lesbos. Het is een schilderachtig, middeleeuws dorpje dat op een kleine berg is gebouwd en dat wordt bekroond door de Kastro burcht. Een woord van waarschuwing is op zijn plaats. Wie eenmaal in Molyvos is geweest, wil er gegarandeerd weerkeren. Molyvos kan je het best bekijken als een liefdesverhaal. Het is zoals het sprookje van de beeldschone prinses die haar magie uitoefent op iedereen die op haar pad komt. Het is niet gewoon de puurheid van haar ziel of haar overweldigende schoonheid die haar zo geliefd maken. Er is iets anders, iets sprookjesachtigs, dat we niet meteen kunnen verklaren.

Zoals de meest romantische van alle liefdesverhalen, begint ook het verhaal van Molyvos met liefde op het eerste zicht. Slechts weinigen zijn voorbereid op het eerste beeld dat ze van de stad krijgen. De bakstenen huisjes die langs de steile helling van de berg zijn opgebouwd en de imposante middeleeuwse burcht die hoog boven het dorpje uittorent laten op menigeen een diepe indruk na. Vanaf dat eerste moment, weet je dat je verliefd bent. Op de één of andere manier ben je thuis gekomen.

Eerste toeristen

Het succes van Molyvos begon in 1963 met een internationale kunstwedstrijd georganiseerd door het magazine Connaissance des Arts. Artiesten van over de hele wereld trokken naar het noordoosten van Lesbos, en het eerste hotel, Delphinia I, opende haar deuren. Het duurde niet lang voor Molyvos en de nabijgelegen stranden van Eftalou en Petra een toeristische trekpleister werd.

Vandaag trekt Molyvos meer toeristen aan dan de andere plekken van Lesbos, maar het blijft er relatief gezien rustig, zeker in vergelijking met andere Griekse bestemmingen zoals Kreta of Rhodos. Wie buiten juli en augustus komt heeft de bars, restaurants en hotels bijna voor zich alleen.

Molyvos en Mithymna

In de oudheid heette deze stad Mithymna. Volgens de mythologie was Mithymna de naam van één van de vier dochters van Makaras, de mythische koning van Lesbos. Het was pas tijdens de Middeleeuwen dat de naam veranderd werd in Molyvos.

De stad

Voor een wandeling doorheen de nauwe trapstraatjes van dit pittoreske dorpje is enige oefening vereist. De straten van Molyvos zijn voorzien van kinderkopjes en gaan bergopwaarts en leiden uiteindelijk naar het kasteel op de top van de berg.

De hoofdstraat van Molyvos is overdekt door wijnranken die voor een constante schaduw zorgen zodat het er zelfs op de warmste dagen aangenaam vertoeven is. Je vindt er talrijke winkeltjes (vooral juwelen, speelgoed en souvenirs) en zelfs een esoterische shop. Restaurants en bars zijn er in overvloed. Probeer zeker het restaurant Tropicana. Ze hebben het vriendelijkste personeel van heel Molyvos en hun lamskoteletjes behoren tot de beste van heel Europa.

Als je van kunst en geschiedenis houdt, kan je naar het stadhuis van Molyvos. Hierin is er een archeologisch museum ondergebracht met een kleine collectie van urnen, potten, beelden, munten, olielampjes en oude fotoís.

Wat je zeker moet doen voor je Molyvos verlaat, is het wandelen doorheen de eeuwenoude zijstraatjes van de stad. Hier leeft de plaatselijke bevolking in schattige bakstenen huizen die langs de steile muren van de berg werden opgebouwd. Het is er uiterst gezellig, vooral tijdens de laatste uurtjes van de dag. De inwoners zitten dan te luieren op een terrasje, tussen vrienden of familie, en praten luidruchtig over de gebeurtenissen van de dag.

Wist je trouwens dat het dorp in zijn geheel al enkele tientallen jaren onder de monumentenzorg valt?

Het kasteel Kastro

Als je de laatste huizen van Molyvos voorbij bent, komt de top van de berg en het begin van het kasteel in zicht. Er zijn nog verspreide restanten uit de oudheid, inclusief indrukwekkende muren en een paar grote gaten waar archeologen onderzoek verrichten. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad en op de baai van het nabijgelegen Petra.

De burcht werd gebouwd door de Byzantijnen door middel van het opus pseudoisodomum bouwsysteem. Het kasteel werd tijdens de Trojaanse oorlog veroverd door niemand minder dan Achilles.

In 1373 werd het kasteel gerenoveerd en versterkt door Francesco Gattilusi I. De Gattelusis kwamen uit Genoa en kregen het bezit over het eiland toen Francesco Gattelusi trouwde met de dochter van de Byzantijnse keizer John Paliologos.

Tegenwoordig wordt de burcht in de zomer gebruikt als openluchttheater en worden er ook klassieke concerten gehouden.

De haven

Eén van de beste attributen van Molyvos blijft echter de haven. Er zijn tal van restaurantjes waar je van een overheerlijke visschotel kan genieten terwijl je gadeslaat hoe een schilderachtig vissersbootje de nieuwe oogst sardines, tonijn en andere vissoorten binnenhaalt.

De vissersboten zelf komen in alle soorten en maten, sommigen groot, met bemanning uit andere landen, anderen dan weer klein. Vaak zijn er ook enkele zeilboten en er is een oude houten scheepsbouwwerf die nog altijd in gebruik is.

Houd je van dieren, dan zal je je hier zeker thuis voelen. De haven zit immers vol met zwerfkatten die allen hopen dat de toeristen hen zullen laten meegenieten van hun maaltijd. Vaak zitten ze zelfs met meerderen op de boten waar ze een dutje doen of de toeristen observeren.

Het gezelligste is om bij valavond één van de restaurantjes in de haven aan te doen. Elk restaurant heeft zo zijn kwaliteiten en eigenlijk kan je geen foute keuze maken. Eén van de besten is The Captainís Table. Het restaurant heeft een groot aantal mezes, copieuze visschotels, uitstekende wijn en vriendelijke obers. Wat je zeker moet proberen zijn hun pittige aubergines en de Captainís Platter (een assortiment van de vis van de dag). Het restaurant ligt slechts een meter van de kleurige vissersbootjes in de haven.
Gerelateerde artikelen
Lesbos (Grieks eiland)Lesbos (Grieks eiland)Lesbos is een Grieks eiland dat zich in het oosten van Griekenland bevindt. Het eiland biedt een fijne vakantie aan zowe…
Griekenland, vakantie op LesbosEén van de grootste eilanden die Griekenland rijk is, is Lesbos. Een populaire vakantiebestemming met al zijn mooie stra…
Lesbos of Lesvos in de Egeïsche ZeeLesbos of Lesvos in de Egeïsche ZeeLesbos, dat ook wel Lesvos wordt genoemd, is een van de Egeïsche Eilanden in de Egeïsche Zee. Het wordt het eiland van h…
Lesbos - Grieks migranteneiland voor de kust van TurkijeLesbos - Grieks migranteneiland voor de kust van TurkijeLesbos is een Grieks eiland van de Noord-Egeïsche Eilanden, dat voor de kust van Turkije ligt. Het is een eiland van oli…

Parijs - stad van de liefde, eten en bezienswaardighedenParijs - stad van de liefde, eten en bezienswaardighedenParijs, stad van de liefde en hoofdstad van Frankrijk, blijft een van de toppers onder de stedenreizen. En terecht, met…
Stockholm ondergrondsStockholm ondergrondsStockholm, behalve natuurstad en cultuurstad, is ook nog een ondergrondse wereld. De Stockholmse metro is snel en effici…

Reageer op het artikel "Vakantie in Molyvos"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 26-09-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!