InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Tip voor de herfstvakantie: Cochem

Tip voor de herfstvakantie: Cochem

Tip voor de herfstvakantie: Cochem De herfstvakantie is altijd een welkome tussenpauze in het jaar zo tussen de zomervakantie die alweer zo lang geleden lijkt en de kerstvakantie die nog zo ver weg lijkt. Steeds meer mensen grijpen deze korte vakantieperiodes aan om er eens gezellig tussenuit te gaan; met vrienden, romantisch met zijn tweeën of met het hele gezin of de hele familie. Een goede tip voor een herfstvakantiebestemming is het Duitse Cochem.

Waarom Cochem?

Cochem is een prachtig en sfeervol stadje in Duitsland aan de rivier de moezel. Hier bevind je je in een zeer natuurrijke omgeving. Vooral de afwisseling tussen de berghellingen met wijngaarden en de dichte bossen met heldere stroompjes is zeer aangenaam. Waarom in de herfst naar Cochem? Omdat in oktober in deze regio fantastische feesten plaatsvinden, zoals het Cochemer Oktoberfest. Tijdens dit feest staat dit keer niet de heerlijke moezelwijn in het middelpunt, maar bier. Het feest vindt in 2011 op 29 oktober plaats in een grote tent met live-muziek als volks- en blaasmuziek en je kunt behalve van bier ook genieten van andere typische Duitse lekkernijen als leverkaas, worst, schenkel en zuurkool. Maar er zijn nog veel meer goede redenen om naar Cochem te gaan. Lees daarom hieronder snel verder.

Wat is er te zien in Cochem?

Het eerste wat opvalt als je door Cochem loopt zijn de vele goed onderhouden vakwerkhuizen. Vooral aan het centraal gelegen marktplein van Cochem kun je prachtige exemplaren bewonderen. Wat je ook echt niet mag missen is de prachtige burcht die hoog op heuvel boven Cochem ligt. De burcht is omstreeks het jaar 1000 gebouwd, maar werd in 1689 verwoest. Tussen 1874 en 1877 liet de Berlijnse koopman Louis Ravené de burcht herbouwen. Er worden dagelijks rondleidingen gegeven. Andere interessante bezienswaardigheden in Cochem zijn de Endert-toren met een wachthuis uit 1332, de Martinsbron op het marktplein en het Bastion en de Balduinpoort. Je kunt vanuit Cochem ook prima uitstapjes maken naar Trier, het circuit de Nurburgring, de mooie stad Koblenz en het historische Trier.

Wat is er te doen in Cochem?

Eén van de topattracties van Cochem zijn de rondvaarten over de Moezel. Aan de kade in de het centrum van het stadje liggen de rondvaartboten klaar (Wappen von Cochem). Er zijn onder andere ook leuke avondrondvaarten met live-muziek. Heb je als eens een boot zien dansen op de rivier? In Cochem is het te zien!

Cochem biedt ook een uitstekende omgeving om te wandelen. Bij het toeristenbureau langs de brug van Cochem kun je wandelkaarten kopen. Er zijn verschillende bewegwijzerde wandelingen van tussen de 2,5 en 12,5 kilometer, zodat er voor iedere wandelaar wel iets bij zit. Er zijn ook regelmatig georganiseerde wandelingen, zoals cultuurwandelingen of wandelingen langs bekende wijngoederen.

Stap je liever op de fiets, dan bevind je je hier ook op de juiste plek. Voor de recreatiefietser is het heerlijk fietsen langs de Moezel. Onderweg kom je de mooiste dorpjes aan de Moezel tegen. Uitgefietst, dan neem je gewoon de boot terug naar Cochem. Maar Cochem is ook ideaal voor de fanatieke wielrenner of mountainbiker. Fiets dan vanuit de vallei waarin Cochem is gelegen de heuvels in. Je moet hiervoor wel goed getraind zijn.

Kinderpret

Ook op het gebied van kinderpret zul je in Cochem niet teleurgesteld worden. Neem bijvoorbeeld samen met de kids de stoeltjeslift de Sesselbahn naar het uitzichtpunt de Pinner Kreuz. Hier heb je een adembenemend uitzicht over Cochem en de Moezel. Ook ontzettend leuk zijn de speciale kinderrondleidingen in de Burcht van Cochem, zoals spannende spookrondleidingen met een roversmaal.

Restauranttip:

Wil je eens een keer echt lekker gaan uit eten dan moet je bij Restaurant de Ratskeller zijn met heerlijke streekgerechten en moezelwijnen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tip voor de herfstvakantie: Cochem"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 13-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!