InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Het Brabantse Dongen

Het Brabantse Dongen

Dongen is een typisch Brabants dorp, je vindt er rust maar er is ook een hoop te beleven. Het is gelegen tussen de steden Tilburg en Breda. Dongen kent een rijke geschiedenis in leerlooierijen. Naast deze rijke historie is er vandaag de dag een hoop te beleven, zowel in het dorp als erbuiten.

Historie

In 1672 werden de dorpen Dongen en 's Gravenmoer gedeeltelijk platgebrand door een Franse legerbende. Beide dorpen ondervonden veel hinder van deze langstrekkende legers. De grens tussen deze dorpen vormde toen der tijd de grens tussen Holland en Brabant. Vandaag de dag zijn Dongen en 's Gravenmoer zeer verschillende dorpen. Dongen heeft van oudsher veel industrie in begin en midden 20e eeuw waren het voornamelijk leerlooierijen. Doordat Dongen van oudsher al Brabants is overweegt er het katholieke geloof. 's Gravenmoer is overwegend protestant door de Noordelijke invloeden. De huidige gemeente bestaat uit Dongen, 's Gravenmoer, Klein-Dongen en de Vaart.

Omgeving

Dongen is omringt door landelijk en bosrijk gebied. Net buiten het dorp ligt de duiventoren, hier is het leuk om een rondje te lopen met de hond. Ook bevat dit bos een zandverstuiving, iets wat typisch is voor Brabant. De duiventoren ligt tussen Dongen en Rijen in. Tussen Rijen en Dorst bevind zich ook een mooi bos. In een deel van dit bos loopt er een kudde wilde runderen rond. Aan de andere kant van het bos kan er heerlijk over de paden gelopen worden. Er is ook een goed onderhouden mountainbikebaan aangelegd in dit deel van het bos. Ook kun je hier heerlijk te paard het bos verkennen op de aangelegde ruiterpaden. Daarnaast ligt dongen vlakbij de Loonse- en Drunese duinen. Hier vind je een uniek stukje Brabant met een combinatie van loof- en dennenbos, maar ook zandverstuivingen en heide. Op fietsafstand van het dorp ligt het pretpark de Efteling, het is zeker de moeite waard om dit sprookjespark te bezoeken. Om te gaan winkelen kunt u terecht in het dorp zelf of naar Oosterhout, Breda of Tilburg uitwijken. Elk van deze steden heeft een eigen karakter en eigen bezienswaardigheden. Er is van jong tot oud een hoop te beleven in deze omgeving.

Wat is er te doen

In Dongen zelf is er voor jong en oud redelijk wat te beleven. Er is een zwembad, het Dongha museum, de ijzertijdboerderij en vele activiteiten. Het Dongha museum is gevestigd in een oude leerlooierij, om de geschiedenis van dongen te leren kennen is dit een prachtig museum. Daarnaast is er net buiten het dorp een ijzertijdboerderij gevestigd, hier worden ook thema dagen georganiseerd. Voor de allerkleinsten is er in Dongen de speelboerderij Pukkemuk en 't Ganzennest, buiten Dongen zijn er kinderboerderijen te vinden in Oosterhout en Breda. In Tilburg is er de Oliemeulen, dit is een klein dierenpark met voornamelijk reptielen, spinnen en roofvogels.
Op vrijdagavond is het stapavond in Dongen. De leukste kroegen zijn voor de jeugd Den Hamse Bok, Modern en Jansen & Jansen. Voor de ouderen is De gouden leeuw een gezellige ontmoetingsplaats. Daarnaast worden er ook activiteiten georganiseerd. Op zaterdag avond is het stapavond in Oosterhout. Dit stadje heeft in het centrum één straat waar een hoop gezellige kroegen zitten, voor ieder wat wils. In Breda is het ook heerlijk te vertoeven op de Markt en in de kroegenstraat, hier is het zowel op donderdag als zaterdag avond een en al gezelligheid. In Tilburg kan er ook op deze twee dagen prima gestapt worden.

Waar te overnachten

Hotel

  • Hotel De Villa in Dongen
  • De Golden Tulip in Oosterhout
  • Het Eftelinghotel in Kaatsheuvel

Camping en vakantieparken

  • Kampeerterrein Pukkemuk in Dongen
  • 't Haasje in Oosterhout
  • De Eekhoorn in Oosterhout
  • De Katjeskelder in Oosterhout
  • De Kleine Abtshoeve in Oosterhout
  • Bosrijk (Efteling) in Kaatsheuvel
  • Droomgaard in Kaatsheuvel
  • Vakantiepark Duinlust in Kaatsheuvel
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Brabantse Dongen"

Infoteur: Cabelona
Laatste update: 23-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!