Mexico-City: the place to be in Mexico

Mexico-City heeft verschillende gezichten. Dat van een swingende cosmopolis, met een rijkdom aan koloniaal erfgoed en Azteekse roots, met vredige pleinen en groene parken; maar ook dat van een zich snel uitbreidende armoe in de favelas, verkeersherrie en smog. Ondanks vele problemen is Mexico-City in economisch, cultureel en politiek opzicht the place to be. Men zegt: Wat in Mexico gebeurt, gebeurt in Mexico-City. In dit artikel een aantal bezienswaardigheden in en rondom deze miljoenenstad.

Mexico-City, ontstaan van de stad

Voor de Mexicanen is Mexico-City eenvoudigweg México. En als zij onderscheid willen maken tussen de hoofdstad en het land Mexico, zeggen ze México Ciudad of el DF (DF staat voor Distrito Federal). Het hedendaagse México is voor een groot deel gebouwd op de oude bedding van het Lago Texcoco.

Rond 200 vóór Christus bestond er al een federatie van boerendorpen rond het meer van Texcoco. Het grootste boerendorp, Cuicuilco, werd in 100 na Chr. vernietigd door een vulkaanuitbarsting. Daarna was Téotihuacan , 25 km ten noorden van het meer, eeuwenlang de hoofdstad van een rijk dat zich tot Guatemala en verder uitstrekte. Maar in de 7e eeuw na Chr. kwam dit rijk ten val en was het rijk van de Tolteken (65 km ten noorden van het huidige Mexico-City) waarschijnlijk het belangrijkste. Echter in de 13e eeuw stortte ook dit rijk in. Er bleef een aantal kleine staatjes rond het meer over die allen aanspraak wilden maken op de heerschappij over de Vallei van Mexico, maar uiteindelijk wonnen de Azteken het. Ergens tussen 1325 en 1345 stichtten de Azteken hun eigen stad: Tenochtitlan, aan de westkust van het meer (heden middenin Mexico-City gelegen, vlakbij het centrale plein de Zócalo). De legende wil dat de Azteken juist daar neerstreken, omdat zij daar een adelaar zagen die bovenop een cactus een slang aan het verorberen was. Voor hen was dat het teken dat ze niet meer verder moesten trekken en hier hun stad moesten bouwen. Het ging de Azteken voor de wind en ze bouwden een grote stad met kanalen en doorvaarten.

En het was deze stad die de Spanjaarden tijdens hun veroveringen in 1519 aantroffen. Tenochtitlan werd verwoest tijdens de Spaanse belegering en overheersing en vervolgens herbouwd naar Spaans model. De oorspronkelijke bevolking was behoorlijk uitgedund, maar de stad zelf was voor de begrippen van die tijd modern, voorzien van scholen, tempels, paleizen, ziekenhuizen e.d. Maar tot laat in de 19e eeuw had de stad te lijden van overstromingen doordat de kanalen van de Azteken in het begin van de 16e eeuw vernietigd waren. Het meer van Texcoco trad regelmatig buiten zijn oevers en bracht daarmee veel schade, ziekte, migratie en andere ongemakken met zich mee.

Onder het despotisch bewind van Porfirio Díaz (1877-1911), toen Mexico eenmaaal onafhankelijk was, werd een groot deel van het Lago de Texcoco drooggelegd, waardoor de stad nog verder kon uitdijen.

Historisch Centrum

Het historische hart van de stad is het grote brede plein El Zócalo. De Zócalo wordt omringd door het Nationaal Paleis, de Metropolitana kathedraal en de opgravingen van de Templo Mayor, de belangrijkste tempel van het Tenochtitlan van de Azteken. De Zócalo en de omringende buurten met de bijzondere oude gebouwen en interessante musea vormen tezamen de historische kern van Mexico City. In deze area zijn veel goede restaurants en hotels voor een betaalbare prijs te vinden. Diverse restaurants aan de Zócalo hebben dakterrassen, vanwaar je - onder het genot van een Maragarita - het gebeuren op het plein kan gadeslaan. Er is altijd wel wat te doen: stakingen, relletjes, optochten, muzikanten en waar je ook kijkt ballonventers met grote trossen kleurige ballonnen.

El Zócalo

Zócalo is een Azteeks woord en betekent voetstuk. In 1843 kreeg het plein deze naam toen er voor een onafhankelijkheidsmonument een voetstuk werd geplaatst. Verder kwam het niet en intussen is dit voetstuk ook al lang verdwenen, maar de naam zócalo bleef behouden. De naam zócalo wordt in tal van andere Mexicaanse steden ook gehanteerd om hun belangrijkste pleinen aan te duiden.

Palacio Nacional

Het Nationaal Paleis is het kantoor van de president van Mexico. De Mexicaanse vlag die midden op de Zócalo staat, wordt iedere avond om 18.00 uur gestreken en het paleis binnengedragen. In het Paleis zijn vooral de muurschilderingen van de beroemde schilder Diego Rivera een bezoek meer dan waard.

Metropolitana Kathedraal

De kathedraal is gebouwd tussen 1573 en 1813 en nog altijd imposant, ondanks het feit dat de kathedraal aan de binnenzijde wordt ontsierd door stutbalken, omdat het bouwwerk dreigt te verzakken in de zachte grond. In de tijd van de Azteken stond op een gedeelte van het terrein van de kerk een tzompantli, een stelling met duizenden schedels van geofferde mensen.

Musea

Het is in kort tijdsbestek ondoenlijk om alle musea in Mexico-City met een bezoek te vereren. Één van de belangrijkste musea is het Museo Nacional de Antropologia voor wie geïnteresseerd is in het Indiaanse verleden van Mexico. Het Palacio de Bellas Artes (zie foto), een gebouw opgetrokken in neoklassieke/art noveau stijl, herbergt een paar van de mooiste muurschilderingen van Mexico, waaronder "El Hombre, Controlor del Universo" van Diego Rivera.

Basílica de Guadalupe

Op 9 december 1531 kreeg Juan Diego, een tot het Christendom bekeerde Mexicaanse Indiaan, een visioen van een mooie dame in een met goud afgebiesde blauwe mantel. Hij vertelde aan de lokale priester dat hij de Maagd Maria had gezien, maar de priester geloofde hem niet. Juan ging terug naar dezelfde plek, Cerro del Tepeyac - een Azteekse dodenplaats, en had weer hetzelfde visioen. Op wonderbaarlijke wijze werd het beeld van de dame op zijn mantel geprint. Hierdoor hechtte de kerk uiteindelijk wel geloof aan het verhaal van Juan. Gedurende de volgende eeuwen werd op deze plaats Nuestra Señora de Guadalupe vereerd en allerlei wonderen werden aan haar toegeschreven. Toen zij in 1737 een typhusplaag in Mexico-City wist te bezweren werd Nuestra Señora de Guadalupe tot de belangrijkste beschermheilige (Patrona Principal) van Nieuw-Spanje verklaard. Tegenwoordig komen dagelijks duizenden pelgrims vanuit geheel Mexico naar de moderne Basilica de Nuestra Señora de Guadalupe, waarbij zij vaak de laatste meters naar de kerk op hun knieën afleggen. De Basicilia is vanuit het centrum van Mexico-City gemakkelijk met de metro te bereiken.

Xochimilco, de "drijvende tuinen"

"Xochimilco" betekent in de taal van de Azteken, het Nahuatl, "plaats waar bloemen groeien". Het Lago Xochimilco was een zijtak van het Lago Texcoco. De Azteken legden in het Lago Xochimilco vruchtbare tuinen aan, de zogenaamde "chinampas". Dit werd de economische basis van het Azteekse rijk. Doordat de tuinen zich uitbreidden veranderde de rest van het meer in een aantal kanalen. Van deze kanalen is zo'n 100 km nog steeds bevaarbaar.

Xochimilco is het Venetië van Mexico. Als je aankomt in Xochimilco zie je honderden kleurige bootjes liggen, allemaal klaar om passagiers aan boord te nemen. Het is een feestelijke janboel. Als je eenmaal op zo'n bootje zit, wordt je al gauw geëscorteerd door andere bootjes. Bootjes vol Mariachi-muzikanten, die maar wat graag México lindo voor je zingen, bootjes met kooplui die zorgen dat je niet van honger en dorst omkomt. Het is erg toeristisch, maar het heeft wel wat! Je kunt er vanuit het centrum van Mexico-City makkelijk komen, in ieder geval met een taxi (in de meeste gevallen een uitgewoonde Kever) of met het openbaar vervoer.

Tempels van de Zon en de Maan, Teotihuacán

Ook gemakkelijk, o.a. per bus, te bereiken vanuit Mexico-City is de archeologische zone van Teotihuacán; zo'n 50 km ten noordoosten van het centrum. Teotihuacán was de grootste oude stad van Mexico en de hoofdstad van waarschijnlijk het grootste pre-Hispanische rijk. Hier bevinden zich o.a. de piramides van de Zon en De Maan, de tempel van Quetzalcóatl en de Avenida de los muertos. De piramide van de Zon is de op twee na grootste piramide ter wereld. Alleen die van Cholula en Cheops (Egypte) zijn groter. Je kunt de piramides beklimmen. Dit is echter geen goed experiment voor mensen met hoogtevrees. Het is nogal steil met kleine treden en weinig houvast. Vooral als je naar beneden gaat niet leuk!
Gerelateerde artikelen
Mexico, strand maar ook veel cultuurMexico, strand maar ook veel cultuurMexico is een populair vakantieland, door het aangename klimaat en de mooie stranden is het een ideale zonbestemming. Da…
WK voetbal 1970In 1970 heeft Mexico de eer om de 9e editie van het WK in hun land te mogen houden. Voor het eerst zijn er twee reserves…
Recensie - Narcos: Mexico (Netflix tv-serie)recensieRecensie - Narcos: Mexico (Netflix tv-serie)Narcos: Mexico is een tv-serie die door Netflix is gemaakt nadat de eerdere serie Narcos was afgelopen. De serie Narcos:…

Hop on Hop off in BoedapestDe tijd dat alleen Londen dubbeldekkers kende ligt ver achter ons. Steeds meer steden namen dit initiatief over. Zo blij…
De legende van hoe de stad Madrid gesticht werdDe legende van hoe de stad Madrid gesticht werdIn één van de harten van de hoofdstad van Spanje, vlakbij het beroemde Prado museum, staat een grote fontein met daarin…
Bronnen en referenties
  • Lonely planet

Reageer op het artikel "Mexico-City: the place to be in Mexico"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 19-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!