InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Brugge, het Venetië van het noorden

Brugge, het Venetië van het noorden

Brugge, het Venetië van het noorden Brugge wordt wel het Venetië van het Noorden genoemd, en iedereen die er geweest is zal snappen waarom. In de binnenstad zijn vele grachten en reien te vinden, waar je met een boot leuk doorheen kunt varen. Brugge is een groot openluchtmuseum, reden waarom het historische centrum door UNESCO is opgenomen op de Wereld erfgoedlijst. Wie door het centrum van Brugge loopt, kan niet om de vele chocolade en kant winkels heen.Verder zijn er prachtige gevels en mooie kerken om te bezichtigen.

Manieren om Brugge te bekijken

  • Met een rondvaartboot; In Brugge zijn er op vijf verschillende plaatsen opstap plekken voor een rondrit met een rondvaartboot. De tocht duurt een half uur, en je krijgt een aardige indruk van de stad, en vanaf het water gezien ziet een stad er altijd weer anders uit. De gids vertelt onderweg het één en ander over de bezienswaardigheden in de stad. Een tocht kost 6,90 euro voor volwassenen en 3,20 euro voor kinderen van 4 t/m 11 jaar. Onder de vier jaar is het gratis.
  • Per paardenkoets; Dit kost zo rond de dertig euro. Je rijdt door de straten van Brugge en de gids verteld onderweg over de gebouwen waar je langsrijdt.
  • Per fiets of te voet; Fietsen door Brugge is leuk, maar in de zomer is het wel erg druk met lopende toeristen. Brugge is ook prima lopend te doen. Op deze manier kun je werkelijk in alle kleine kleine steegjes en straten komen en zie je dus alles wat de stad te bieden heeft.

Enkele bezienswaardigheden:

Bron: Jean-Pol GRANDMONT / Wikimedia CommonsBron: Jean-Pol GRANDMONT / Wikimedia Commons
In Brugge is veel te zien, dus wat ik hieronder benoem is slechts een selectie van mooie dingen in de stad.

De Markt

Dit grote plein is omgeven door huizen met mooie trapgevels. Eens per week is op het plein een markt. Aan de Markt zijn veel café ís en restaurants te vinden, met leuke terrasjes.

Het Belfort en Hallen

Het imposante gebouw Belfort en Hallen heeft een toren die nog dateert uit de 13e eeuw. De andere hoektorens stammen uit de 14e eeuw. Het Belfort kan worden beklommen, het heeft 366 treden. Vanaf de toren heb je een mooi uitzicht over de stad. Tijdens de tocht naar boven passeer je de 47 klokken, die ieder kwartier een deuntje slaan.

Het Stadhuis

Het Stadhuis is aan het einde van de 14 e eeuw gebouwd, en heeft een Gotische stijl. Het gebouw heeft drie torentjes en de gevel wordt versierd door een groot aantal beelden.

Onze Lieve Vrouwekerk

Dit is een gotische kerk die dateert uit de 13e eeuw. De kerk valt op vanwege een grote bakstenen toren van 122 meter hoog, en is daarmee meteen het hoogste punt van Brugge. Op een altaar in de kerk staat een mooi wit marmeren beeld van Madonna met Kind.

Begijnhof

Komend door een mooie klassieke poort, betreed je een grote open ruimte, bestaande uit gras en bomen, omringd door witte huisjes en een kerk. Tegenwoordig worden de huisjes bewoont door benedictinessen.

Winkelen in Brugge

De vele leuke, smalle straatjes zijn gevuld met vele winkeltjes waar een groot aanbod is van chocolade en kant. Verder is er een groot aanbod van restaurants en café's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht was decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal. Club Brugge wacht al 10 jaar op een n…
Uitslagen Jupiler Pro League '12-'13 (reguliere competitie)Uitslagen Jupiler Pro League '12-'13 (reguliere competitie)Vanaf juli tot halverwege maart wordt in België de reguliere competitie binnen de Jupiler Pro League afgewerkt. Landskam…
Kalender Jupiler Pro League 2012-2013 (reguliere competitie)Kalender Jupiler Pro League 2012-2013 (reguliere competitie)Op het einde van juli 2012 gaat de nieuwe voetbalcompetitie in heel wat Europese landen terug van start. Zo ook de Jupil…
Speelschema Pro League 2012-2013Speelschema Pro League 2012-2013Speelschema Pro League 2012-2013. De Pro League is het hoogste niveau in België waarop gevoetbald wordt. De wedstrijden…
Speelschema van Play-Off 1 in Jupiler Pro League (België)Speelschema van Play-Off 1 in Jupiler Pro League (België)In de Belgische voetbalcompetitie is er een einde gekomen aan de reguliere speeldagen. Na dertig wedstrijden worden de p…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brugge, het Venetië van het noorden"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Bezienswaardigheden buitenland
Schrijf mee!