InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Manokwari, stad in de Vogelkop van Nieuw-Guinea

Manokwari, stad in de Vogelkop van Nieuw-Guinea

Manokwari, stad in de Vogelkop van Nieuw-Guinea Manokwari is de huidige hoofdstad van West-Papua, de westelijke helft van de provincie Papua. Eigenlijk is Papua dus twee provincies, alhoewel dat een tegenstrijdigheid is in de Indonesische wetgeving omdat het parlement heeft besloten dat de Indonesische helft van Nieuw-Guinea één Provincie is. Een provincie heet in de Indonesische taal provinsi. Dat komt natuurlijk uit het Nederlands.

Inhoud:

Hoofdstad in de vogelkop

Manokwari was vroeger de hoofdstad van Nieuw-Guinea. Nu geldt Jayapura, het voormalige Hollandia als de hoofdstad. Manokwari ligt in de vogelkop. Als je op de kaart kijkt dan zie je direct waarom dit deel van het eiland zo genoemd wordt. Het vliegveld Rendani is direct aan zee gebouwd. Je vliegt dus zo van de zee op het land. Het begin van de landingsbaan ligt strak tegen de zeekant aan.

Baai

Deze stad ligt aan een schitterende baai. Iedereen met gevoel voor schoonheid vindt dit na bezichtiging de mooiste baai ter wereld. In deze baai liggen meerdere eilanden. Vanaf Manokwari kijk je uit op het 36 kilometer verder gelegen Arfak-gebergte. Deze bergen zijn ruim 3000 meter hoog. Dichtbij Manokwari, net iets meer landinwaarts ligt de gunung Mesa oftewel Tafelberg. Er zijn meerdere tafelbergen in de wereld. Ze worden zo genoemd omdat ze steile wanden hebben en een groot plateau in plaats van een top. Je zou haast denken dat de goden de top van de berg afgezaagd hebben. Op de Tafelberg van Manokwari groeit een weelderig woud.

Natuurlijke zeehaven

Manokwari heeft een natuurlijke haven waar vrij grote zeeschepen kunnen aanmeren. Het wordt 'natuurlijke haven' genoemd omdat de baai vrij diep is. De Pelniboot doet ook afentoe de haven aan. Net zoals in veel andere steden zijn hier veel Nederlandse huizen en veel Nederlandse gebouwen zoals het Hotel Arfak, verschillende winkels, bedrijven en restaurants en het ziekenhuis. Er is wel veel bijgebouwd door de Indonesiërs. In Manokwari zijn regelmatig aardbevingen omdat heel Nieuw-Guinea op de ring of fire ligt, rond de Pacifische oceaan. Daar vinden relatief veel aardbevingen plaats. De Nederlandse huizen hebben stuk voor stuk al een halve eeuw lang deze schokken van het continentale plat van Oceanië overleefd. Dat terwijl soms later gebouwde huizen snel instorten.

Drinkwater

Manokwari heeft veel hotels. De meeste hotels hebben allerlei gebreken naar Westerse maatstaven. Toch zijn er steeds meer hotels waar een douche is in plaats van een mandi-bak. Dat is een bak met stilstaand water waaruit je met een steelpan-vormige schep water over jezelf kunt heen gooien. Je kunt in Manokwari geen kraanwater drinken, ondanks dat je enkele kilometers landinwaarts vele natuurlijke bronnen hebt en ook water uit de rivier kunt drinken. Zelfs de Papua's worden ziek als ze kraanwater drinken zonder het eerst te koken. De meeste mensen drinken gebotteld water uit de supermarkt. Oudere Papua's die de Nederlandse tijd hebben meegemaakt weten nog dat toen dat probleem niet bestond.

Maak het volk weerbaar

Onder dat motto hebben de Nederlanders de Papua´s voorbereid op zelfstandigheid. De Indonesische inval heeft dit proces gestaakt; nu is het gebied een kolonie van Indonesië. Nadat de Nederlanders vertrokken omdat de Indonesiërs dachten dat ze het land beter konden besturen is de scheepswerf van Manokwari direct afgebroken en naar Sulawesi gebracht. De scheepswerf was destijds moderner dan de scheepswerven in de rest van Indonesië. Ook zijn er andere dingen direct weggevoerd. Zo werden de koperen telefoonleidingen binnen een paar weken uit de grond getrokken en eisten de Indonesische soldaten de fietsen die de Nederlanders hadden achtergelaten op. De Nederlanders die de Papua's weerbaar wilden maken voor de 20e eeuw werden direct in ontwikkeling een halve eeuw terug gezet.

Drooglegging

Sinds 2 jaar is het verboden om alcohol te verkopen in Manokwari. In Indonesië betekent dat je alleen alcohol bij de politie kunt kopen. Overigens is het niet verstandig dit aan een willekeurig agent te vragen, maar moet je dat via iemand doen die hier een tijdje woont en de weg kent. Het land is het meest corrupte land in de wereld, alhoewel het op nummer 2 staat in de lijst met corrupte landen. Maar dat komt, grappen de Indonesiërs, omdat men wat geld heeft toegespeeld aan degenen die de lijst opstellen.

Mansinam

Mansinam is het grootste eilandje in de baai van Manokwari. Hier kwamen Ottow en Geisler aan, twee Duitse missionarissen. De Papua's zijn nooit tot islam aangetrokken geweest, maar wel tot het christendom. Indonesië is dan wel het grootste moslim-land, maar er wonen vrijwel alleen gematigde moslims en ongeveer 1% extreme moslims. Daarom is het toegestaan om kerken te bouwen en het christelijk geloof te belijden. Ook zijn er veel Hindoes, vooral op Bali. Op 5 februari hebben alle geloven een feestdag. De Papua's kunnen dan hun traditionele varkensfeest houden. Hierbij dansen de Papua's en zijn ze opgemaakt. Ze beelden dan de jacht op een varken uit. Op Mansinam echter komen vele duizenden Christenen uit Papua op 5 februari bijeen om gezamenlijk vieringen te doen. Het is er dan een wir war van prauwen op zee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.west-papua.nl/handige_links.htm
  • http://www.liburan.info/content/view/902/43/lang,indonesian

Reageer op het artikel "Manokwari, stad in de Vogelkop van Nieuw-Guinea"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Nieuw-Guinea
Schrijf mee!