InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Merauke, uithoek van Papua

Merauke, uithoek van Papua

Merauke is één van de oudste steden in Papua, de meest oostelijke provincie van Indonesië. In tegenstelling tot andere gebieden van het eiland Nieuw-Guinea is Merauke en de omgeving helemaal plat, zonder bergen. Van bovenaf lijkt het op een Nederlands landschap met rechte wegen en rechthoekige akkerbouwgebieden. In de Tweede Wereldoorlog was Merauke de enige plek in Nederlands Nieuw Guinea waar de Nederlands vlag aldoor heeft gewapperd; de Japanners hebben het nooit binnen gevallen.

Inhoud:

Slingerende rivieren

De rivieren slingeren uitbundig door dit vlakke land. Op vrijwel heel het eiland is het zo dat het ondoenlijk is om bruggen te bouwen over de rivier. Dat komt omdat de rivier zich verplaatst vanwege de erosie die een rivier veroorzaakt. Door het verplaatsen van zand en aarde zoeken de rivierbochten naar nieuwe plekken om te stromen.

Vlak land

De Nederlanders hebben naar dit vlakke land veel koeien, paarden en herten gebracht. De herten gedijen erg goed in het wild en zijn nu te vinden in heel Nieuw-Guinea. Merauke staat bekend vanwege de vleesproductie. De rivieren met hun bruine water ervoor dat heel de kust rond Merauke troebel is van kleur. Daarom is het moeilijker om vis te vangen en wordt in Merauke veel meer vlees dan vis gegeten, ondanks dat het aan de kust ligt. Meestal wordt in kustplaatsen juist relatief meer vis verkocht.

Nederlandse vlag in top gedurende WOII

Tijdens de tweede wereldoorlog was heel Nederlands Nieuw-Guinea bezet door de Japanners, behalve Merauke, daar heeft heel WOII de Nederlandse vlag gewapperd. Overigens zie je door heel de provincie Japanse oorlogsmonumenten. De agressor schaamt zich er niet voor om het land te bezaaien met Japanse herinneringen. Japan heeft zich erg wreed gedragen in deze oorlog. Een ander vreemd feit is dat er nooit een Nederlands oorlogsmonument is opgericht in Papua. Er geen Nederlandse regering geweest die het belangrijk vond om de Nederlandse oorlogsslachtoffers te herdenken.

Rijst

Merauke is het enige gebied waar sawa's zijn en rijst wordt verbouwd. De Nederlanders hebben al begin 20e eeuw Javanen geïmporteerd naar Merauke. De Javanen zijn immers traditioneel vooral goed in rijst verbouwen. Er is echter maar één soort rijst te koop in Indonesië; witte rijst. Zilvervliesrijst is totaal onbekend in de archipel. Indonesiërs eten 3 keer per dag rijst. 's Morgens een simpele nasi goreng, 's middags een gado-gado met lontong (stukken plakrijst), en 's avonds Nasi Ikan, rijst met vis. Van oorsprong eten Papua´s Sago. De Sagopalm groeit niet op Java, alleen in Papua. Tegenwoordig wordt er nog steeds veel sago gegeten door Papua´s maar rijst is ook een gewoon product geworden.

Klimaat

Het klimaat van Merauke verschilt van andere delen van het eiland Nieuw-Guinea doordat er hier sprake is van een regentijd en een droge tijd. Beide perioden duren 6 maanden. In de droge tijd kan het wat koeler worden. Vooral 's nachts kan de temperatuur soms onder de 20 graden komen. Voor de meeste Nederlanders zal dat niet koel zijn. Papua's krijgen het dan koud en slapen 's nachts met een extra deken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.papuaerfgoed.org/en/node/21819
  • http://maps.google.nl/

Reageer op het artikel "Merauke, uithoek van Papua"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Nieuw-Guinea
Schrijf mee!