China; Beijing topattractie het Zomerpaleis

Het Zomerpaleis van Beijing is een complex dat ligt aan het Kunningmeer. Het is ooit gebouwd om de muren van de Verboden Stad te ontvluchten. Ook hier zijn verschillende Hallen, Tempels en vele gebouwen te vinden. Keizerin Cixi verbleef er tot aan haar dood in 1903. Vanaf 1925 is het open voor het publiek en is inmiddels uitgegroeid tot een goed onderhoud park.

Algemeen

Om even te ontkomen aan het leven achter de muren van de Verboden Stad, werd het Zomerpaleis gebouwd. Het ligt op een afstand van ruim 10 km van Beijing. Honderdduizenden toeristen (en lokale bevolking) bezoeken jaarlijks dit complex. Heden ten dage is het een goed onderhouden park, het grootste van China. Deze Chinese tuin wordt gezien als de meest bijzondere (en belangrijke) tuinen van de wereld. In 1998 is het Zomerpaleis geplaatst op de Wereld erfgoedlijst van de UNESCO.

In het Kunningmeer, onderdeel van het complex waar veel lichtroze lotusbloemen bloeien in de zomer, liggen drie eilanden, die een Taoïstische mythe hebben die meer dan 2.000 jaar oud is. Volgens de mythe zouden er onsterfelijken wonen.

Het Zomerpaleis

In het Haidian district in een mooi park dat aan het Kunningmeer ligt, is het complex van het Zomerpaleis te vinden. Het is ruim 300 ha groot en bestaat, net als De Verboden Stad, uit heel veel gebouwen. Ongeveer 3.000 hallen, tempels, paleizen en paviljoens. De tuinen hebben idyllische landschappen waar kunstmatige torens, bruggen, meren en kanalen zijn aangelegd.

De meeste gebouwen zijn gebouwd rond 1888, nadat in 1860 ten tijde van de 2e Opiumoorlog, de gebouwen door de Engelse militairen zijn vernietigd. Het oude paleis droeg de naam “Yuanmingyuan”, dat Tuin van Perfecte Zuiverheid betekend. Het nieuwe paleis (Yiheyuan, Tuin van Gecultiveerde Harmonie) ligt iets zuidelijker dan het oorspronkelijke paleis. Voor de verwoesting van het oude paleis, was deze grond de keizerlijke lusttuin.

Aan het einde van de bokseroorlog eind 1900 werd het Zomerpaleis opnieuw geplunderd. Keizerin Cixi liet het paleis 3 jaar later geheel renoveren. Zij heeft er niet lang meer van mogen genieten, 5 jaar later stierf zij.

Het Zomerpaleis is in 1925 opengesteld voor het publiek. Heden ten dage is het Zomerpaleis een groot park waar de Chinezen hun vrije dagen of vrije uren doorbrengen. Het doolhof is opnieuw aangelegd. Aan de zuidkant van het huidige paleismuseum liggen een aantal Europese fonteinen met waterspuwende figuren.

De bouw

Het oorspronkelijke paleis werd gebouwd in opdracht van keizer Qianlong (1736-1795). Hij was het ook die het paleis zijn naam gaf. Qianlong liet Guiseppe Gastiglione, een kunstenaar, uit Genua Italië overkomen om het complex te bouwen. Afbeeldingen van Franse en Italiaanse paleizen stonden centraal voor de bouw. De opdracht werd gegeven in 1747 en twaalf jaar later, 1759, was het klaar.

Het complex bestaat onder andere uit:
  • Rococopaleizen
  • Trappen gebouwd in de vorm van een hoefijzer
  • Zalen van marmer
  • Waterspuwende fonteinen
  • Leeuwenkoppen waar het water uitloopt
  • Doolhof
  • Kamers met Europees speelgoed

Tot aan de 2e Opiumoorlog was het Franse hof degene die veel heeft bijgedragen aan de decoratie. Vooral westerse stijl werd gehanteerd, totdat de Franse en Britse troepen verwoestingen aanbrachten.

Keizerin Cixi

Nadat haar echtgenoot was overleden regeerde zij China (als één van de eerste vrouwen) achter de troon van haar neefje Guangxu (die drie jaar oud was) met ijzeren hand. Zij verhuisde in 1888 naar haar favoriete plek het Zomerpaleis.

Zij liet het oorspronkelijke park uitbreiden. Bestaande gebouwen werden herbouwd en volledig nieuwe gebouwen herrezen. Ook het oude paleis werd vervangen. De muren speelde mede een rol om delen van de tuin af te scheiden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "China; Beijing topattractie het Zomerpaleis"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 02-05-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!