Libanon; Baalbek, een wereldwonder?

Eén van de meest mysterieuze plaatsen ter wereld ligt in Libanon. Baalbek heeft ruïnes uit de tijd van de Romeinse overheersing. De Romeinen hebben tempels gebouwd op fundamenten waarvan onbekend is wie ze daar heeft neergelegd, met welk doel en waarom. Inmiddels staat dit ruïnecomplex op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Algemeen

Baalbek wordt of wel Balabakk genoemd, het is een stad in Libanon gelegen in de Bekaa vallei. Deze vallei ligt tussen de rivieren Litani en Orontes. De naam Baalbek betekend: “Baäl van Beka”. Baäl was een god.

In deze stad, die voornamelijk bekend staat om zijn ruïnes, wonen ongeveer 55.000 mensen. De wereldberoemde Romeinse tempels zijn gebouwd ter ere van Jupiter, Heliopolitanus, Venus en Bacchus. Voordat de Romeinen hier gingen bouwen, waren de Feniciërs hen al voor geweest, evenals de Grieken.

De geschiedenis van Baalbek

  • Ten tijde van de Griekse overheersing van 333 – 64 v.Chr. werd door de Grieken de god Baäl vereenzelfigd met de zon. Zij noemde de stad toen Heliopolis of Stad van de Zon. Aan de westzijde van de stad bouwden de Grieken een podium met het idee daar een tempel te bouwen, wat nooit is gerealiseerd. Het waren jaren later de Romeinen die op deze fundering de tempel van Jupiter neerzette.
  • De tempel van Jupiter werd gebouwd rond 25 v.Chr.. Ten tijde van het regime van Nero, 37-68, werd de tempel voltooid.
  • Het grote complex van de tempel, met portieken, altaren en bassins werd pas in de 2e eeuw gebouwd. Ook in deze periode werd een begin gemaakt met de bouw van de tempel van Bacchus
  • In de 3e eeuw liet keizer Severius, die regeerde van 193 – 235, het zogenaamde Propylaea bouwen. Dit is een zeshoekig gebouw van de tempel. Men vermoed dat deze keizer ook opdracht gaf tot het bouwen van het gebouw dat men de tempel van Venus noemde.
  • Het was keizer Constantine, die in 313 het christendom als officiële godsdienst erkende. Dit had tot gevolg dat de Baalbeck tempels werden gesloten.
  • Keizer Theodosius liet in de 4e eeuw de altaren uit de grote tempel van Jupiter halen. Met de stenen en architecturale elementen van de tempel liet hij de Basilica bouwen. Van deze kerk zijn de ruïnes van de apses nog te zien vlak bij de trappen van de oude tempel.
  • In 1898 bezocht de duitse keizer Wilhelm II de stad. Hij is de beroemdste bezoeker ooit. Wilhelm was op reis naar de Oriënt. Hij was diep geraakt door de ruïnes van de stad, bij zijn terugkeer in Duitsland stuurde hij een team van archeologen naar Baalbek. Deze verrichtte hier 5 jaar lang onderzoek.

De tempels

Deze bouwwerken van Baalbek zijn het grootste en bestbewaarde voorbeeld van de Romeinse bouwkunst. Er staan nog steeds 6 zuilen van ieder 20 meter hoog op de plaats van de voormalige tempel van Jupiter. De afmeting van de tempel moet ooit het grootste tempel van het Romeinse imperium zijn geweest het was ongeveer 49 x 88 meter groot.

Deze tempel wordt beschouwd als één van de belangrijkste Romeinse ruïnes ter wereld. De ruïnes, van zowel Jupiter, Bacchus en Venus zijn van een enorme schoonheid. De 2.000 jaar oude tempel van Bacchus is groot en nog zeer goed intact. De tempel van Jupiter echter was groter dan die van Bacchus. Dit is niet uit de ruïnes af te lezen, want er is niet zoveel meer van over.

De Megalieten

Tot op heden wordt Baalbek gezien als één van de meest mysterieuze plaatsen ter wereld. In Baalbek, in het hart van Libanon, werd honderden jaren geleden de grootste en zwaarste stenen ter wereld bewerkt door steenhouwers.

Onder de tempels gebouwd door de Romeinen, liggen blokken steen die afmetingen hebben van ongeveer 10 x 5 x 3-4 meter. Ieder blok steen is zwaarder dan 450 ton. Men heeft aan de noordzijde 9 stenen geteld, 9 stenen aan de zuidzijde en 6 stenen aan de westkant. Daarbovenop liggen nog eens 3 stenen (Trilithons genoemd) van meer dan 1.000 ton gewicht.

In de buurt is een steengroeve te vinden waar een nog grotere steen ligt, namelijk één van 1.200 ton. Deze steen wordt beschouwd als de grootste bewerkte steen ter wereld, alhoewel hij nog niet af is, ligt deze ongebruikt in de groeve. Deze steen heeft twee namen: “Hajar el Gouble” (zuidelijke steen), of “Hajar el Bibla” (steen van de zwangere vrouw).

Het mysterie van Baalbek

Een andere naam voor het mysterie van Baalbek is wordt ook wel “Het mysterie van de Megalithen van Baalbek” genoemd.

Het grote mysterie van deze stenen bestaat voornamelijk uit de vraag hoe men deze blokken hier heeft kunnen krijgen, en hoe op zijn plaats onder de tempels. Heden ten dage zijn er nog eigenlijk geen machines die een steenblok van dit gewicht kan optillen. Laat staan transporteren en in positie brengen (in een beperkte ruimte zoals hier). Het is voor wetenschappers nog steeds ondenkbaar dat mensen dit met eigen krachten (en hulpmiddelen van bijvoorbeeld touw) hebben verricht.

Ook het waarom is nog steeds niet beantwoord. Men weet nog steeds niet waarom deze grote stenen bewerkt c.q. gemaakt werden. Deze grote stenen noemt men overigen Megalieten. Er is bekend dat de Romeinen nooit hebben aangegeven deze stenen daar hebben neergelegd. Men gaat er vanuit dat de stenen honderden, misschien wel duizenden jaren voor de bouw van de Romeinse tempels zijn geplaatst.

Van het oudste deel van de ruïnes heeft men niet kunnen achterhalen door welke beschaving deze zijn gebouwd. Het dient een heel mysterieus doel.

Baalbek nu

Heden ten dage is Baalbek niet alleen bekend vanwege zijn ruïnes, maar ook door zijn festivals. Het internationale festival is opgericht in 1956. Ieder jaar vindt dit festival plaats in de maanden juli en augustus, en mogen zowel nationale als internationale artiesten verwelkomen. Vele soorten muziek worden dan ten gehore gebracht, zoals onder andere:
  • Jazz
  • Theater, drama en orkesten
  • Hiphop
  • Rock
  • Folk
  • Klassiek

Baalbek maakt gedurende deze maanden gebruik van de ruïnes als decor voor de diverse optredende artiesten. Artiesten die hier ooit hebben opgetreden zijn onder andere:
  • Elton John
  • Pavarotti
  • Sting
  • Rostropovich

In 1982 kwam de Hezbollah (Partij van God) naar de Beka vallei en vestigde zich hier, waar het nog steeds aanwezig is. Hezbollah onderhoudt vele gebouwen (waaronder ook opvangcentra voor de verzorging van behoeftigen) in de inmiddels gedeeltelijk gebombardeerde stad. Een teken van hun aanwezigheid zijn de grote gele vlaggen, enorme portretten van de leider Hassan Nasrallah en van de voormalige Iraanse ayatollah Khomeini.

UNESCO

Sinds 1984 staan de ruïnes van Baalbek op Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Gerelateerde artikelen
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Israëlisch-Arabische oorlogen (7): Eerste Libanonoorlog 1982Israëlisch-Arabische oorlogen (7): Eerste Libanonoorlog 1982De Eerste Libanonoorlog die ook bekend staat als 'Operatie Vrede voor Galilea' begon op 6 juni 1982 en eindigde in juni…
Israël/VS - Iran aanvallen om nucleaire oorlog te voorkomenmijn kijk opIsraël/VS - Iran aanvallen om nucleaire oorlog te voorkomenIn 2015 heeft de internationale gemeenschap o.l.v. de Amerikaanse regering Obama een deal gesloten met Iran. In deze dea…

Libanon; Tripoli, de geschiedenisDe plaats waar nu de stad Tripoli staat kent waarschijnlijk al bewoning die terug gaat tot ongeveer 1400 v.Chr.. Doordat…
Libanon; Tripoli en de citadelOp een afstand van 85 km van Beiroet ligt de stad Tripoli. Boven de stad op de berg Pelerin ligt de Citadel. Deze dateer…

Reageer op het artikel "Libanon; Baalbek, een wereldwonder?"

Reactie

Winkelmans, 02-09-2009 17:42 #1
Een zinvolle - zij het misschien wel onverwachte - betekenis voor het mysterie van de Baalbek megalieten kan men vinden in de boeken van Zechario Sitchin, i.h.b. in "The lost realms". Zeer de moeite waard om te lezen, ten minste als men open staat voor alternatieve geschiedschrijving.

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 05-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 1
Schrijf mee!