InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Yogyakarta: toerisme

Yogyakarta: toerisme

Yogyakarta is een prachtige stad op het Indonesische eiland Java. De stad staat bekend om zijn prachtige klassieke kunst en Javaanse cultuur. Daarnaast is het een zeer levendige stad, die bekend staat om zijn vele studenten. Een must dus, voor iedereen die Java bezoekt.

Algemeen

Yogyakarta is de hoofdstad van de gelijknamige regio op het eiland Java, Indonesië. De stad beslaat ongeveer 32,5 vierkante meter, bijna 7 keer zo weinig als Amsterdam. De stad telt 388,000 inwoners, met een populatiedichtheid van bijna 12,000 mensen per vierkante kilometer.
De stad is gebouwd rondom het kraton, het paleis van de Sultan. Echter, het moderne centrum ligt ten noorden van dit paleis, rondom de gebouwen uit de Nederlandse koloniale tijd en het moderne businesscentrum.
Het grootste gedeelte van de bevolking bestaat uit Javanen, maar vanwege het grote aantal universiteiten en de relatief goedkope levenskosten trekt Yogyakarta altijd veel studenten uit de rest van Indonesië aan. Ook kent Yogyakarta een levendige Chinese gemeenschap, met hun eigen Chinatown.
Vlak in de buurt van Yogyakarta ligt de vulkaan Mount Merapi. Deze vulkaan is de meest actieve van Indonesië, en barst geregeld uit de laatste honderden jaren.

Klimaat

Het klimaat in Yogyakarta is een tropisch klimaat, met moessonperiodes. Dit houdt in dat de temperatuur bijna altijd hoger is dan 20 graden Celsius, met een piek tussen april en oktober. Echter, tussen december en maart kan er zeer veel neerslag vallen in de stad, als gevolg van de moessonregens. De temperatuur blijft wel redelijk hoog in die periodes.

Toerisme

Na Bali, is Yogyakarta de meest populaire toeristische trekpleister van Indonesië. De hotels in de stad zijn betaalbaar, veel mensen spreken Engels en men is gewend aan het toerisme. In Yogyakarta zelf, en in de omgeving zijn veel bezienswaardigheden:

  • Vlak buiten Yogyakarta ligt de bekende Borobudur tempel, een boeddhistische tempel die gebouwd is in de 9e eeuw na christus. Deze enorme tempel staat ook op de UNESCO werelderfgoed lijst.
  • Ook vlak buiten Yogyakarta ligt de Prambanan tempel, de grootste hindoeïstische tempel in Indonesië en één van de grootste in heel Zuidoost-Azië. Ook deze tempel is gebouwd in de 9e eeuw na christus en maakt deel uit van de UNESCO werelderfgoed lijst.
  • In Yogyakarta zelf zijn veel musea te vinden. Vooral in oude koloniale gebouwen van de Nederlanders zijn veel musea gevestigd, die gewijd zijn aan de onafhankelijkheidsstrijd die de Indonesiërs gevoerd hebben tegen de Nederlandse bezetters.
  • Het paleis van de Sultan in Yogyakarta is zeker een bezoekje waard. Dit paleis is nog volgens oude Javaanse tradities gebouwd, en is daarom een belangrijke toeristische trekpleister. In het paleis worden ook wel een traditionele Javaanse dansvoorstellingen gehouden.
  • Op het terrein van het paleis staat nog een belangrijke toeristische attractie. Er staan hier namelijk twee banyanbomen, die tegenwoordig gebruikt worden voor een populair spelletje. De mythe luidt dat je alles zult krijgen wat je hart begeert, als je geblinddoekt tussen de twee bomen door kan lopen vanaf 100 meter afstand. Het lijkt makkelijk, aangezien de bomen ver uit elkaar staan, maar het gaat toch echt opvallend vaak mis!
  • Rondom Jalan Malioboro is een groot shopping-gebied voor toeristen. Wil je toch liever de lokale markt bewonderen, waar de Indonesiërs hun boodschappen halen? Dan kun je het best een kijkje nemen rondom Jalan Solo. Ook in de buurt van het oude Nederlandse Fort Vredeburg is een grote lokale markt.

Vervoer

Yogyakarta is bereikbaar met het vliegtuig. Zowel binnenlands, vanuit bijvoorbeeld Jakarta en Surabaya, als regionaal (Zuidoost-Azië), vanuit Singapore en Kuala Lumpur, wordt er op Yogyakarta gevlogen.
Ook heeft Yogyakarta twee treinstations, die deel uit maken van één van de twee grote treinroutes van Java. Beide stations bevinden zich in het centrum van de stad.
Binnen de stad kun je je prima verplaatsen met het lokale busnetwerk, dat zeer goed ontwikkeld is. Ook is Yogyakarta vaak een tussenstop voor intercity bussen. Via de lokale bussen is ook het vliegveld van Yogyakarta makkelijk te bereiken. Door dit goede transportsysteem is het dan ook gemakkelijk als toerist om je te verplaatsen in en rondom Yogyakarta.
© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat heeft de stad Jakarta allemaal te bieden?Wat heeft de stad Jakarta allemaal te bieden?Jakarta is een grote, drukke en chaotische stad. Vele toeristen beschrijven de stad Jakarta dan ook wel als een grote mi…
10 tips voor als je naar de tropen gaat10 tips voor als je naar de tropen gaatHet is soms moeilijk om je voor te bereiden op een reis waarvan het klimaat geheel nieuw voor je is. Als je aan het pakk…
Zonder Java kan haast niemand meerZonder Java kan haast niemand meerJava is in inmiddels alom aanwezig en zo beheerst java ons leven achter de pc. De meesten merken dit pas wanneer een int…
Merapi vulkaan, Indonesie, een gevaarlijke supervulkaan?De strato vulkaan Merapi op Java, Indonesië, is een van de actiefste vulkanen ter wereld. De laatste vulkanische uitbars…
Top 5: backpack-landen in AziëTop 5: backpack-landen in AziëBackpacken wordt steeds populairder, veel mensen gaan erop uit met hun rugzak op de wereld om hun heen te ontdekken. Dit…

Reageer op het artikel "Yogyakarta: toerisme"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 15-03-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!