Cuenca, verborgen parel in La Mancha

Cuenca is de hoofdstad van de gelijknamige Spaanse provincie en ligt op 150 kilometer ten oosten van de hoofdstad Madrid in Centraal-Spanje. De binnenstad van de verborgen parel van Castilië-La Mancha prijkt sedert 1996 op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. De stad is dus zeker een ommetje waard.

Situering

Het oude centrum van Cuenca ligt op een steile bergkam vlakbij de kloven van de rivieren Júcar en de Huécar. Typisch zijn de smalle, kronkelende straatjes die dateren uit de tijd van de Moren. Nadien groeide het centrum uit tot een gotische en nadien renaissancestad. De monumenten werden destijds betaald dankzij de levendige wol- en textielhandel.

Geschiedenis

De Moren veroverden het gebied waar vandaag de stad Cuenca ligt in 714 na Christus. Ze bouwden vrij snel een fort op een bergwand tussen twee kloven en noemden het Kunka. Er ontstond een nederzetting, Cuenca, en die groeide uit tot een stad die leefde van de landbouw en de textielnijverheid.

Vanaf de 12de eeuw begon de macht van het moslimkalifaat van Cordoba af te kalven. Cuenca werd een deel van de Taifa van Toledo (een soort moslim-koninkrijk). In 1076 werd de stad even bezet door Sancho Ramirez van Aragon, maar het kon niet veroverd worden door de Christenen. Cuenca zou in de daaropvolgende eeuw nog enkele keren onder ofwel islambestuur dan wel onder een christelijk bestuur komen te staan. Pas in 1177 kwam Cuenca definitief in handen van het christelijke Castilië.

In de volgende eeuwen groeide Cuenca verder dankzij de nog steeds erg levendige textielindustrie. In de 18de eeuw kende de regio voor het eerst tegenspoed. De toenmalige koning Carlos IV (Karel IV) verbood de textielindustrie om een concurrentiestrijd te vermijden met de koninklijke tapijtfabriek. Veel mensen trokken weg uit de stad. Er bleven slechts vijfduizend inwoners wonen. Tijdens de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog werd Cuenca zwaar beschadigd, wat de crisis alleen nog erger maakte. De kentering kwam er pas toen in Spanje spoorwegen werden aangelegd en de houtindustrie zich in de stad kwam vestigen.

Tijdens de Spaanse burgeroorlog maakte Cuenca deel uit van de republikeinse zone. In 1938 werd de stad ingenomen door de troepen van Franco. Na de oorlog kwam de regio van Cuenca opnieuw in economisch moeilijke papieren. Veel mensen emigreerden naar Baskenland en Catalonië, maar ook naar het buitenland zoals Duitsland. De stad herstelde pas in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. De stad werd groter en het nieuwe gedeelte ontwikkelde zich op de vlakte net buiten de oude nederzetting.

Bezienswaardigheden

Kathedraal

Snel na de verovering van de stad op de Moren tijdens de Reconquista (1177) werd beslist om een kathedraal te bouwen. De hoogtepunten zijn het versierde altaar, de kapittelzaal en de zijkapellen.

Torre Mangana

De uitkijktoren van de stad is al wat nog rest van het oude Arabische fort. Vanaf de toren heb je wel een schitterend uitzicht over de omgeving.

Plaza Mayor

Het absolute centrum van de stad. Dit plein is omzoomd door cafés en arcaden. Aan de zuidkant van het plein vind je het 18de-eeuwse stadhuis terug.

Hangende Huizen

Zij bevinden zich akelig boven de Huécar-kloof. De Casas Colgadas dienden ooit tot zomerverblijf voor de koninklijke familie.

Kasteel

Er blijft niet veel meer over van het oude Arabische fort. Enkel een paar stenen wanden, een toren en de toegangspoort tot het kasteel zijn bewaard gebleven. De rest werd verwoest tijdens de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog in de 19de eeuw. Het kasteel bood tot 1583 onderdak aan de inquisitie (kerkelijke rechtbank die ongelovigen vervolgde).

Museo Diocesano

In dit museum vind je enkele topschilderijen van El Greco terug.

Museo de Arte Abstracto

Dit museum bevindt zich in een van de Hangende Huizen. Je vindt er werken terug van de abstracte kunstenaars Antoni Tàpies en Eduardo Chillida.

Museo Arqueológico

Het archeologisch museum biedt een fantastische voorstelling van het Romeinse Cuenca.

Gastronomie

  • Ajo arriero: een mengel gemaakt van kabeljauw, aardappel en look dat je op brood kan smeren.
  • Morteruelo: paté gemaakt van verschillende soorten vlees, maar voornamelijk van haas, kip, patrijs en varken.
  • Trucha: forel, afkomstig uit de rivieren van de provincie Cuenca.
  • Queso manchego: kaas gemaakt van schapenmelk.
© 2013 - 2020 Mats, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Stad Cuenca en omgeving; gelegen in mooi natuurgebiedDe Stad Cuenca en omgeving; gelegen in mooi natuurgebiedCuenca is een stad in het midden van Spanje gelegen in de gelijknamige provincie Cuenca. De omgeving is volstrekt uniek…
Spanje: politieke indeling: Autonome GemeenschappenSpanje: politieke indeling: Autonome GemeenschappenDoor de moderne Spaanse grondwet van 1978 werd het mogelijk gemaakt om autonome gewesten en regio´s met elk hun eigen pa…
La ciudad encantada - Magische natuur in Cuenca, SpanjeLa ciudad encantada - Magische natuur in Cuenca, SpanjeDe betoverde stad van Cuenca ligt in de provincie Cuenca, Spanje. Deze betoverde stad is een plek waar je op ontdekkings…
Castilië-La Mancha, de regio van (bouw)kunst en architectuurCastilië-La Mancha, de regio van (bouw)kunst en architectuurDe voornaamste toeristische trekpleister van Castilië-La Mancha is het historische Toledo. Moslims, christenen en joden…

Langres, een mooie historische Franse stadLangres, een mooie historische Franse stadLangres is een Frans vestingstadje met een goed bewaarde ommuurde oude vestingstad. De historische binnenstad met zijn v…
Pamplona, stad van het stierenrennenIn het noorden van Spanje, tegen Frankrijk aan, ligt de provincie Navarra. Hoofdstad van deze provincie is Pamplona. De…
Bronnen en referenties
  • Capitoolreisgidsen Spanje
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cuenca_(Castili%C3%AB-La_Mancha)
  • Foto: xaxor.com

Reageer op het artikel "Cuenca, verborgen parel in La Mancha"

Infoteur: Mats
Gepubliceerd: 12-11-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!