Ho Shi Minhstad (Saigon) in Vietnam, stad met Franse invloed

Ho Shi Minhstad (Saigon) in Vietnam, stad met Franse invloed Ho Chi Minh City wordt door de eigen bevolking nog steeds Saigon genoemd. De lokale krant heet ook "De Saigon" en ook het plaatselijk bier wordt verkocht onder de naam "Saigon export". Lang geleden was in deze stad het Parijs van het Oosten gevestigd en dit is nog heel goed te zien in de architectuur. Saigon is een interessante stad waar veel geschiedenis geschreven werd. Er heerst een plezierige sfeer mits je gewend bent geraakt aan de talloze brommers die het verkeer overheersen.

Vietnam

Vietnam kennen we als een socialistische republiek. De lengt van dit land is 1650 km. In 2012 telde het land 91,5 miljoen inwoners. Op het breedste stuk is het land 600 km. en het smalste stuk is slechts 50 km. Alhoewel Hanoi de hoofdstad is met 7 miljoen inwoners wordt Ho Chi Minh toch gezien als het culturele centrum van het land. Als modestad is het zelfs een van de belangrijkste steden van Zuidoost-Azië. Het verbouwen van rijst is één der belangrijkste producten die Vietnam levert. Men kent geen privé eigendom van grond maar het land wordt gepacht voor 50 jaar. Erfgenamen mogen wel opnieuw hetzelfde stuk land pachten. De laatste jaren probeert men toeristen te trekken naar de kust. In Zuidoost-Azië wonen veel Chinezen. In de tijd van de Franse overheersing werkten zij samen met de Fransen en het gevolg hiervan was dat ze vaak gediscrimineerd werden door de overige bevolking. De Fransen hebben hun sporen achtergelaten in dit land en dat is te merken aan de diverse gebouwen in Saigon.

Geloof

Vietnam kent 81% atheïsten en 7 miljoen boeddhisten. Er zijn 6 miljoen katholieken en ook nog kleine groepen protestanten en moslims. Toch zijn er in dit land heel veel tempels. Vietnamezen staan erom bekend dat ze graag veel kennis verwerven. Er zijn wel 100 kranten die overal goed verkocht worden.

Geschiedenis

De Fransen kwamen hier aan land in 1886. Na de Tweede Wereldoorlog probeerde Frankrijk het land te houden maar dit lukte niet. Vietnam werd in 1945 onafhankelijk verklaard. Het vreemdelingenlegioen verbleef hier tot 1954. Daarna werden de Fransen geëvacueerd. In de strijd tegen het communisme volgde de Vietnam oorlog waarbij het noorden onder leiding van Ho Chi Minh streed tegen het Zuiden wat werd gesteund door de V.S. Er zijn hier veel gruweldaden gepleegd. De V.S. verbleef hier van 1964 tot 1975. Het was de tijd van de koude oorlog. In 1979 hebben meer dan één miljoen bootvluchtelingen het land verlaten. Na de oorlog werden nachtclubs en dancings gesloten en veel huizen en winkels werden van privé eigenaren afgenomen. Alles behoorde aan de staat. Sedert 1987 heeft de politiek haar beleid gewijzigd en introduceerde de Doi Moi politiek veranderen om te vernieuwen. Sedert de negentiger jaren is de export toegenomen en komen er ook meer buitenlandse investeerders. Opvallend is dat de mensen in dit land weinig rancune hebben tegen de Amerikanen. Zij willen vooruit in hun ontwikkeling. Het zuiden is erg vruchtbaar door het vochtige klimaat. We zien dan ook allerlei soorten groenten en fruit.

Ho Chi Minh of Saigon

Saigon telt 8 miljoen inwoners en het is een jonge bevolking. 30% is beneden de 14 jaar. Er heerst hier een warm en vochtig klimaat. De naam Ho Chi Minh wil zeggen: Degene die verlichting brengt. President Ho Chi Minh studeerde in Frankrijk van 1955 tot 1969. De naam Saigon betekent hout van de kapokboom. De stad heeft deze naam al gekregen in 1674 toen er nog vele kapokbomen in de omgeving waren. Deze stad is omgeven door rivieren en kanalen.

Het verkeer met veel brommers

Wie door Saigon wil wandelen moet eerst erg wennen aan de enorme hoeveelheid brommers op straat die zich nauwelijks wat aantrekken van stoplichten. Het is hier dus goed oppassen! Op een bevolking van 8 miljoen is de schatting dat er 5 miljoen brommers zijn. Op rotondes weet je niet wie voorrang heeft want auto's en brommers rijden kris kras door elkaar heen.

Europese architectuur

Saigon heeft een centrum met een stuk overgebleven Europese architectuur. Hier zijn mooie voorbeelden van de zien zoals
  • Hotel Rex en Hotel Caravelle
  • De Notre Dame
  • Het Postkantoor
  • Het Gemeentehuis
  • Het Opera house
  • Het Paleis van de Hereniging

Hotel Rex en Hotel Caravelle

In het centrum en bijna tegenover elkaar zien we hotel Rex en hotel Caravelle. In deze hotels zaten tijdens de oorlog de journalisten. Vooral het Rex hotel was erg beroemd omdat van hieruit het nieuws de wereld werd in gestuurd. De Amerikaanse journalisten zaten in het Caravelle hotel en gaven geheel andere informatie. Het is erg leuk om hotel Rex te bezoeken. Beneden zijn diverse mode- en juwelierszaken gevestigd. Boven is een schitterend terras. Hier kan men met een kop koffie of een drankje de gehele stad goed overzien.

De Notre Dame in de stad Saigon nagebouwd van Parijs

De katholieke kerk de Notre Dame is gebouwd naar het voorbeeld van de Parijse Notre Dame en de stenen zijn dan ook vanuit Frankrijk verscheept. De kerk is gebouwd in 1883 en zij werd ontworpen door architect Bouvard. Het interieur van de kerk is sober maar straalt rust uit.

Notre DameNotre Dame

Het postkantoor van de stad heeft Franse invloed

Het postkantoor is een voorbeeld van Franse bouwkunst uit de vorige eeuw. Hier werden materialen van Eiffel gebruikt. We zien hier nog de oude telefooncellen en de banken waar men een brief of kaart kon schrijven. Historische prenten hangen aan de muren.

Het Gemeentehuis

Vóór het stadhuis staat een standbeeld van Ho Chi Minh. De boulevard voor het stadhuis wordt wel de Champs Elysees van Saigon genoemd. Hier zien we ook dat er opnames gemaakt worden voor mode reclames.
standbeeld Ho Chi Minhstandbeeld Ho Chi Minh

Het Opera House

In dezelfde stijl als het gemeentehuis is het ook Opera House gebouwd. Hier worden regelmatig concerten en opera's opgevoerd welke door veel Vietnamezen maar ook door de toeristen worden bezocht.

Paleis van de Hereniging

Vóór dit paleis werd in 1975 de aanval ingezet door een tank die door het hek van het park reed en waarmee de val van Saigon een feit werd. Het Paleis is te bezoeken en de Staatszalen zijn erg indrukwekkend. Het Paleis is gelegen in een grote tuin met prachtige tropische planten.

Centrale markt Ben Tanh levert producten van het land

De markt werd oorspronkelijk door de Fransen ontworpen en moest fungeren zoals de Hallen in Parijs. Deze markt is overdekt en erg vol. Hier is van alles te koop en men probeert de mensen ook te verleiden tot de aankoop van allerlei kleine handwerk artikelen. Ook zijn er natuurlijk de talloze eetstalletjes maar men de gehele dag door kan eten. Aan de zijkant van de markt vinden we de vlees- en de vismarkt. Ga je de straten achter de markt bezoeken dan zie je Ho Chi Minh van een andere zijde. Hier zitten veel vietnamezen met kleine eetstalletjes en leeft de bevolking nog wel erg arm.

 de markt de markt

Vinh Nghiem Pagode

Deze tempel werd gebouwd in 1967 en is een van de grootste tempels in de stad. Zij is gebouwd in moderne Japanse stijl. De toren naast de tempel is 14 meter hoog en werd geopend in 2003. Zij bestaat uit 7 verdiepingen.

Waterpoppentheater

Wie tijd heeft kan een bezoek brengen aan het waterpoppentheater. Dit is een geliefd schouwspel waar de Vietnamezen graag naar toe gaan. Het is humoristisch maar voor Westerlingen nauwelijks te begrijpen.
Gerelateerde artikelen
Vietnam: omgeving van Ho Chi Minh CityVietnam: omgeving van Ho Chi Minh CityIn Vietnam, in de regio van Ho Chi Minh City liggen een aantal gedenkwaardige bezienswaardigheden. Denk aan de Cu Chi Tu…
Vietnam, een land met een fijne sfeerVietnam, een land met een fijne sfeerVietnam is een land gelegen in Azië. Het grenst aan China, Cambodja en Laos. Ook grenst Vietnam aan de zee Golf van Tonk…
Zelfstandig reizen in Vietnam, een aanraderVeel mensen zien er tegenop om zelfstandig te reizen. Je moet alles zelf uitzoeken en men vraagt zich af of het een geva…
Bo Bay Mon traditioneel gerecht uit VietnamElk land heeft wel haar eigen traditionele gerechten. Authentieke gerechten die bij velen synoniem staan voor een bepaal…

Stedentrip New York, wat moet je gezien en gedaan hebben?Stedentrip New York, wat moet je gezien en gedaan hebben?Iedereen kent de stad New York wel. New York is een populaire stad die ook veel voorkomt in films en series. Het is ook…
Singapore is interessant en multicultureelSingapore is interessant en multicultureelSingapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië. Het een zelfstandige republiek sedert 1965. Singapore bestaat uit één…
Bronnen en referenties
  • Informatie Cruise Travel
  • Informatie AIDA

Reageer op het artikel "Ho Shi Minhstad (Saigon) in Vietnam, stad met Franse invloed"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 17-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!