InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Scandinavië, een geweldig avontuur

Scandinavië, een geweldig avontuur

Scandinavië, een geweldig avontuur Een rondreis door Scandinavië tijdens je vakantie is een geweldige belevenis, die onuitwisbare indrukken achter zal laten. De afmetingen van dit schiereiland zijn zo immens, dat je er eigenlijk jaren voor nodig zou hebben om een goede indruk te krijgen van wat dit deel van Europa te bieden heeft. In ieder geval is er in ruime mate aanwezig: rust, ruimte, schitterende natuur, prachtige landschappen en heel vriendelijke mensen. Ook de Scandinavische keuken is voortreffelijk.

Afmetingen

Het schiereiland Scandinavië bestaat uit de landen Noorwegen en Zweden. Samen hebben deze twee landen een oppervlakte van maar liefst 774.000 vierkante km. Dat is bijna 20 keer de oppervlakte van Nederland! Hemelsbreed is de afstand van Ystad in het uiterste zuid-puntje van Zweden tot de Noordkaap in het uiterste noorden van Noorwegen bijna 2000 km. Dit geeft een idee van de geweldige uitgestrektheid van dit noordelijke Europese deel. Voor sommige mensen zullen deze afstanden te groot zijn, om met de auto te overbruggen. Maar men kan ook gebruik malen van het binnenlandse luchtverkeer. Op elke luchthaven heeft men de gelegenheid om een auto te huren, voor de wat kleinere afstanden.

Reizen met de auto

Kiest men ervoor om met de auto te reizen, dan is de route naar Scandinavië tegenwoordig vrij simpel. Vanuit elke plaats in Nederland zal men de Duitse stad Hamburg niet kunnen vermijden. Daarna rijdt men naar de Deense grens, waarna men de keus heeft helemaal door te rijden tot Frederikshaven, en dan de veerboot te nemen naar Göteborg, of men buigt bij Kolding rechtsaf en gaat via Odense en Kopenhagen rechtstreeks naar Zweden, waarbij men dan over twee gigantische (tol)bruggen reist. De eerste, de Grote Belt brug heeft een lengte van 18 kilometer en bereikt op het hoogste punt een hoogte van 70 meter boven de zeespiegel, en verbindt de eilanden Funen en Seeland. De tweede, de z.g. Sont-brug verbindt Denemarken met Zweden. Eenmaal in Zweden aangekomen ligt alles open voor diegenen die avontuurlijk zijn aangelegd.

Het zuiden, de "tuin" van Zweden

Ondanks het feit dat de verschillen met Nederland hier het kleinst zijn, ook qua klimaat, proeft men meteen al dat hier een andere sfeer heerst. Het is een stuk minder druk op de weg, waardoor je op een veel ontspannender manier achter het stuur zit. Bovendien zijn de landschappen behoorlijk afwisselend, met prachtige kleuren van allerlei grassoorten en uiteenlopende bloemen.

Een bloemsoort die je ontzettend veel aantreft in Zweden is de lupine. Vooral de paarse en witte vallen op. De belangrijkste stad in het zuiden van Scandinavië is Göteborg, de tweede stad van Zweden. Deze stad heeft 500.000 inwoners en heeft veel te bieden voor jong en oud. Voor kinderen is er het attractiepark "Liseberg," waar je een hele dag kunt doorbrengen. Verder zijn er verschillende musea, en men kan ook rondvaarten maken door de stad, aangezien dit een havenstad is met veel water. Het doet ook denken aan Amsterdam met de vele bruggen en boten. Voor mensen die van winkelen houden is dit echt een paradijs, zoveel winkels, van groot tot klein als er zijn. Ook op culinair gebied is het hier goed toeven: Men kan kiezen uit een keur van restaurants, b.v. Italiaans, Thais, Indiaas, Chinees, algemeen Europees en natuurlijk Zweeds. Ook zijn er talloze terrasjes en mocht het een enkel keertje regenachtig weer zijn, dan kan men altijd terecht in een van de vele konditoriën die Göteborg rijk is.

Een tweede stad die een bezoek waard is heet Jönköping. Deze stad is gelegen aan de zuid-punt van het Vättern-meer, het op één na grootste meer van Zweden. Het "vogel-museum" van deze stad herbergt een gigantische collectie opgezette vogels, en het is een centrum van wetenschappelijke kennis. De autoweg langs het Vättern-meer is heel schilderachtig en vooral als je niet zelf achter het stuur zit, kijk je je ogen uit.

Het midden, het romantische Scandinavië

We komen nu op een hoogte (breedtegraad), dat we ook naar het westen kunnen rijden, dus naar Noorwegen. Een groot verschil tussen Zweden en Noorwegen is, dat Noorwegen veel bergachtiger is dan Zweden. Ook is Noorwegen natuurlijk bekend om de vele fjorden, diepe inhammen in de kust, die bovendien uit veel rots-gesteente bestaat, waardoor de kustlijn een sprookjesachtig aanblik heeft. Ook in dit gedeelte van Scandinavië vinden we Oslo, de Noorse hoofdstad. Men doet er goed aan de auto aan de rand van de stad te parkeren, want er is hier een tolsysteem sinds een paar jaar, waardoor het een dure aangelegenheid kan worden voor automobilisten die per se naar de binnenstad willen. Een groot deel van het culturele leven speelt zich in deze Noorse hoofdstad af, waar ´s zomers ook veel openlucht-concerten worden gehouden, en natuurlijk zijn er tal van musea die een bezoek waard zijn.

Zo'n 500 kilometer naar het oosten vinden we Stockholm, de Zweedse hoofdstad. Dit is werkelijk de "parel" van het noorden. de totale agglomeratie heeft bijna 2 miljoen inwoners, en 's zomers vind je hier toeristen uit alle delen van de wereld. Er is hier dan ook ongelooflijk veel te doen. Wil men enigszins een goede indruk krijgen van deze metropool, dan moet men toch minstens drie dagen, d.w.z. drie volle etmalen in deze stad verblijven. Er zijn meer dan 50 musea, waaronder het openlucht-museum "Skansen," waar de sfeer van vroegere eeuwen herleeft en veel openlucht-concerten worden gegeven. Er is ook een dierentuin en een aquarium, kortom, alleen hier al kun je een hele dag doorbrengen. Vlak naast "Skansen" vinden we Gröna lunds Tivoli, een attractie-park met tal van amusement-vormen, waaronder een hoge toren, die als hij op het hoogste punt is gekomen, snel naar beneden valt, om dan op het laatste moment op een luchtkussen terecht te komen, zodat iedereen het uiteindelijk overleeft.

Een rondvaart door de stad, die is gebouwd op 14 eilanden, is ook een belevenis, omdat je dan vanuit een heel ander perspectief de stad bekijkt.

De stad beschikt ook over een uitstekend metro-net, dat je snel van de ene naar de andere plaats brengt.

Andere steden die ook een bezoek waard zijn : Örebro, Uppsala, Västerås, Gävle, Sundsvall, Östersund, om het maar even bij Zweden te houden. In Noorwegen zijn niet veel grote steden en ligt het accent helemaal op de natuur (fjorden, bergen, fjällen). Het is overigens zo, dat men overweldigt wordt door de wonderschone landschappen in het midden van Scandinavië.

Het noorden, het land van de middernachtzon

Diegenen die het aandurven om helemaal naar het "uiterste" noorden te gaan, zullen niet bedrogen uitkomen. De schoonheid van de natuur, met name ´s zomers, is zo adembenemend, dat je je in een paradijs waant. Tel daar ook nog eens bij op dat het in de zomer niet donker wordt, en men zelfs ´s nachts buiten kan genieten van allerlei moois, dan kun je je voorstellen dat je na één bezoek het volgende jaar weer graag terug wilt komen.

Behalve schitterende natuur zijn er toch ook nog aardig wat steden, die bezienswaardig zijn, b.v. Narvik. De stad is prachtig gelegen aan een fjord, en als je de stad nadert vanuit het oosten, daal je in korte tijd zeer steil af en zie je vanuit de hoogte de stad liggen. Er is een groot oorlogsmuseum, wat een goed en reëel beeld geeft van de tweede wereldoorlog, die helaas niet aan Noorwegen voorbij is gegaan. Een andere stad is Tromsö, gelegen op een eiland, die het vooral moet hebben van de visserij. Dan Kautokeino, een echt Lappen-dorp, waar veel mensen de traditionele klederdracht in ere houden. Nog noordelijker komen we in Alta, gelegen op 70 graden noorderbreedte! Prachtig gelegen aan het Alta-fjord zien we om middernacht de zon in het noorden staan, een graad of drie boven de horizon.

Als we weer naar Zweden gaan, komen we langs Kiruna, de grote mijnwerkers-stad, die voor het winnen van ijzererts zeer belangrijk is voor Zweden. Een andere belangrijke stad in noord-Zweden is Umea, waar een universiteit is gevestigd, en die een snelle groei doormaakt (120.000 inwoners). Tot slot hebben we dan nog Luleå, de belangrijkste stad in noord-Zweden. Dit is 's zomers werkelijk een paradijs: het heeft het grootste aantal zonne-uren van heel Zweden in de zomer, en de stranden worden dan ook elke zomer druk bezocht. Het valt gewoon op hoe fel de zonnestraling hier is, want de lucht is zeer schoon en droog, zodat de zon ongehinderd kan schijnen, bijna 24 uur poer dag.

Overnachten

Wat betreft het overnachten, kan men kiezen tussen wat duurdere hotels, budget-hotels, vandrarhem (jeugdherberg) of, als men een caravan heeft, een camping. Kamperen is in Scandinavië zeer populair, en bovendien kan men ook nog vrij kamperen als men dat wil. Het is in ieder geval de moeite waard om een vakantie in Scandinavië te overwegen. De rust, de ruimte en de schitterende natuur in combinatie met het meestal mooie weer maken Scandinavië tot een geliefd reisdoel.
© 2011 - 2019 Franet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paardenras: het fjordenpaardHet Fjordenpaarden is vernoemd naar de 'Fjorden'. Dit zijn de inhammen in de rotsachtige Noorse kust. De Fjord is qua st…
Met de ferry naar NoorwegenMet de ferry naar NoorwegenSteeds meer en meer mensen weten de weg te vinden naar Noorwegen. Als je op zoek bent naar rust en ruimte, cultuur en na…
De traditionele paardenkeuringen: FjordenDe traditionele paardenkeuringen vinden plaats op 11 november tijdens de 2 daagse land- en tuinbouwdagen te Sint-Lievens…
Wandelvakantie in NoorwegenEen wandelvakantie in Noorwegen is een echte belevenis. In Noorwegen vind je uitgestrekte hoogvlaktes, heidevelden, ruig…
Natuurwonder Poolgebieden: GroenlandGroenland, een eiland in de noordelijke Atlantische Oceaan. Deel uitmakend van Denemarken heeft Groenland een aantal nat…
Bronnen en referenties
  • Baedeker/Shell-reisgids (Uitgeverij Kosmos)

Reageer op het artikel "Scandinavië, een geweldig avontuur"

Infoteur: Franet
Gepubliceerd: 05-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!