InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperen

Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperen

Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperen Iedereen kiest, om er even helemaal tussenuit te zijn, de vakantie en omgeving uit die het beste bij hem of haar past. Steeds meer kampeerders vinden hun ideale vakantiebestemming op het platteland en gaan kamperen bij de boer. In een rustige en natuurlijke omgeving vallen alle beslommeringen van het dagelijks leven weg en is het genieten geblazen van de landelijke omgeving. Zowel boeren in Nederland als in het buitenland stellen hiervoor op hun bedrijf kampeerplaatsen ter beschikking.

De boerencamping versus de commerciële camping

Kamperen bij de boer / Bron: Markusspiske, PixabayKamperen bij de boer / Bron: Markusspiske, Pixabay
Steeds meer kampeerders geven de voorkeur aan de intieme en persoonlijke sfeer van een boerencamping, tegenover de drukte van de commerciële camping. Geen drukke zwembaden of dreunende disco's, maar contact met de boer, boerin en het gezin en hun manier van leven. In een ontspannen sfeer kennismaken met het reilen en zeilen op de boerderij en waar het kan en mag ook daadwerkelijk meehelpen. Vooral kinderen kunnen hier de vakantie van hun leven beleven en doen vaak enthousiast mee met het werk op en rond de boerderij. Wanneer drink je je melk nou vers van de koe? En het is toch super leuk om een vers gelegd eitje te kunnen halen bij de kip? En wat te denken van koeien knuffelen of een kalfje de fles geven?

Voordelen van kamperen bij de boer

Wie gaat kamperen bij de boer heeft als allereerste voordeel al de rust die daar van uitgaat. Bij de boeren is over het algemeen sprake van een minicamping. Bovendien hebben de boerencampings maar een beperkt aantal sta- en/of verblijfplaatsen. Alleen dat al is een oase van rust ten opzichte van de massaliteit op de reguliere campings. Naast de rust, maken ook de bijbehorende kosten een verblijf bij de boer al snel aantrekkelijk. Met een gemiddelde prijs van 12 tot 15 euro per overnachting is het ook erg goedkoop. En de faciliteiten zijn er prima. Beide aspecten zorgen ervoor dat het kamperen bij de boer erg populair is en ook nog steeds aan populariteit wint.

Landelijke omgeving rond de boerderij

Boerencamping / Bron: Alexas Fotos, PixabayBoerencamping / Bron: Alexas Fotos, Pixabay
De meeste boerderijen liggen in een landelijke omgeving. Met de fiets zijn prachtige tochten te maken, maar ook wandelend kan de directe omgeving verkend worden. Een ritje op een paard of pony, of kanoën over de rivieren in de buurt, het maakt allemaal onderdeel uit van het rustige en ontspannen gevoel zoals dat ook heerst op de boerderij.

Stichting Vrije Recreatie (SVR)

De Stichting Vrije Recreatie heeft de basis gelegd voor het fenomeen "kamperen bij de boer". Deze stichting heeft er voor gezorgd, dat het kamperen op de boerenbedrijven gelegaliseerd werd en dat alle bijkomstigheden wettelijk vastgelegd werden. Zowel de kampeerboeren, als de kampeerders zijn aangesloten bij de SVR. Het gaat dan om ruim 2000 kampeerboeren (zowel in Nederland als daarbuiten) en om ongeveer 150.000 donateur gezinnen. Dit houdt gelijk in dat de SVR een overkoepelende organisatie is, die zowel de belangen van de boeren als die van de kampeerders behartigt. De bij de SVR aangesloten boeren bieden de potentiële kampeerder een sta- of verblijfplaats en zorgen daarnaast voor de noodzakelijke voorzieningen (elektriciteit, toiletten, douches, wasgelegenheden). Kampeerders kunnen via de SVR adressen vragen van SVR-campings in binnen- en buitenland. Deze informatie wordt overigens alleen verstrekt aan donateurs van de stichting.

Boerenkampeerbeurs van SVR

Bron: Snufkin, PixabayBron: Snufkin, Pixabay
De SVR organiseert eigen vakantiebeurzen. Dit gebeurt diverse malen per jaar en op verschillende locaties verspreid door het hele land. Het leuke van deze beurzen is de heel persoonlijke opzet. Ongeveer 350 bij de SVR aangesloten kampeerboeren staan persoonlijk op de beurs. Zelfs boeren uit het buitenland laten hier hun gezicht (én natuurlijk hun bedrijf) zien. Door deze persoonlijke presentatie, krijgt de eventuele kampeerder een goed beeld van at hij op de boerderij kan verwachten en kan alvast wat sfeer geproefd worden door een gesprek aan te knopen met de eigenaren. De beurs is voor donateurs gratis toegankelijk, niet-donateurs betalen 5, - pp.

Kampeerboerderij versus nieuwe kamperen bij de boer

Boeren zien het aanbieden van kampeerplekken steeds meer als een aantrekkelijke bron van extra inkomsten. Het boerenleven is meestal geen vetpot en dit is een mooie en gemakkelijk te combineren nevenactiviteit. Als de boer besluit om helemaal te stoppen met de boerderij, dan komt deze leeg te staan. In veel gevallen wordt het roer dan helemaal omgegooid en worden de lege stallen omgebouwd tot een kampeerboerderij. In de stallen komen leefruimtes, sanitaire voorzieningen en een keuken. Een kampeerboerderij is een ideale vakantieplek, maar hij is ook prima te gebruiken voor bedrijfsfeesten, schoolkampen, familiereünies en dergelijke.
Gerelateerde artikelen
SVR, Stichting Vrije Recreatie, kamperen bij de boerDe Stichting Vrije Recreatie is een organisatie zonder winstoogmerk die het kampeerders mogelijk maakt om op de boerderi…
De provincie Friesland, een vakantiebestemming?De provincie Friesland, een vakantiebestemming?De provincie Friesland, is dat de juiste vakantie bestemming? Er zijn ontzettend leuke plaatsen om in Friesland te bezoe…
Koop een tent voor avontuurlijk en voordelig kamperenKoop een tent voor avontuurlijk en voordelig kamperenVeel Nederlanders kijken elk jaar uit naar de zomervakantie. Ondanks het onzekere weer is Nederland zelf niet altijd ges…
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!