InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > VeKaBo Nederland; kamperen en logeren op het platteland

VeKaBo Nederland; kamperen en logeren op het platteland

VeKaBo Nederland staat voor Vereniging Kampeerboeren Nederland. VeKaBo Nederland zorgt voor de gezamenlijke promotie van de plattelandsaccommodaties, zoals minicampings, logies- en groepsaccommodaties.Daarnaast behartigen zij de belangen van hun leden bij de landelijke en regionale politiek en bij andere toeristische organisaties, zoals Recron.

Locaties

Het werkgebied is in de afgelopen jaren flink gegroeid en naast kamperen op het platteland, kent het nu ook logies en groepsverblijven als leden. Er zijn ondertussen al meer dan 1600 accommodaties aangesloten, zelfs in het buitenland. Hierdoor is er voor elke vakantiesoort wel een mooie bestemming te vinden. Uitwaaien aan het strand, fietsen in de bossen, wandelen door de natuurgebieden, of dicht bij een van de prachtige kleine stadjes. Overal is wel een plekje te vinden. Naast Nederland zijn er ook VeKaBo accommodaties te vinden in onder andere Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland.

Accommodaties

De kampeeraccommodaties die aangesloten zijn bij VeKaBo kenmerken zich door de kleinschaligheid en de locatie op het platteland. De meeste minicampings hebben 15 kampeerplaatsen. Aangezien het nu per gemeente vrij is om te bepalen hoeveel kampeerplaatsen een minicamping mag hebben, zijn er inmiddels ook minicampings die uitgebreid hebben tot 25 kampeerplaatsen. Naast minicampings zijn er ook accommodaties aangesloten waar je een slaapplaats kunt huren, zoals een caravan, appartement, pipowagen of pensionkamer. Sommige bieden de overnachting aan in combinatie met een ontbijt; het bekende ‘bed and breakfast’, dat ook wel ‘bed en brood’ genoemd. Voor een reis met de hele familie, een sportteam of een schoolklas kun je een groepsverblijf zoeken via VeKaBo Nederland.

Eisen

Een accommodatie die bij VeKaBo Nederland aangesloten is, moet ook aan bepaalde eisen voldoen, zoals m² van de kampeerplaats, natuurlijke beplanting en het aantal toiletten en douches. VeKaBo Nederland creëert zo een basis kwaliteit die de gast bij alle accommodaties kan verwachten. Voor een redelijke prijs kun je goed overnachten bij de aangesloten accommodaties.

Gasten

Bij de meeste accommodaties op het platteland zul je echt als een gast ontvangen worden, vaak met een kopje koffie erbij. Je hoeft geen lid te zijn van VeKaBo of in het bezit zijn van een gids om te overnachten op een VeKaBo minicamping. De meeste gasten waarderen het platteland en houden van de natuur. Rust en ruimte zijn voor velen het belangrijkste punt om hun vakantie door te brengen op een minicamping. Voor wandelaars en fietsers is het bij uitstek geschikt. Vaak beschikt de eigenaar over zelf uitgezette routes, zodat de omgeving optimaal ontdekt kan worden. Omdat er zoveel accommodaties aangesloten zijn bij VeKaBo Nederland, is het ook mogelijk om je eigen fiets- of wandelvakantie te plannen. Voor gezinnen met kinderen is het wel belangrijk dat de kinderen zichzelf kunnen vermaken. Je zult hier namelijk geen animatieteam tegenkomen. Bij enkele is mogelijk om mee te helpen op de boerderij, bijvoorbeeld met het voeren van de kipjes of de kalfjes, of met appels plukken. Op sommige minicampings zijn zelfs een paar speeltoestellen aanwezig. Maar ook voor de kinderen geldt dus dat zij de natuur en het platteland leuk moeten vinden.

Vakantielocatie zoeken

De vereniging biedt een transparante website met een compleet overzicht van de aangesloten accommodaties. Iedereen kan hun vakantieplekje zelf uitzoeken. Naast de website, kunnen de accommodaties ook gevonden worden in de gidsen “Kamperen op het Platteland” en “Logeren op het Platteland”. Deze gidsen worden jaarlijks uitgegeven.
© 2011 - 2019 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vekabo.nl

Reageer op het artikel "VeKaBo Nederland; kamperen en logeren op het platteland"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!