InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Ballonfeesten in Friese Joure: jaarlijks terugkerend festijn

Ballonfeesten in Friese Joure: jaarlijks terugkerend festijn

Ballonfeesten in Friese Joure: jaarlijks terugkerend festijn Sinds 1986 vinden er in het Friese Joure jaarlijks in juli de ballonfeesten plaats. Gedurende vijf dagen ziet de hemel er rond Joure bontgekleurd uit door de tientallen luchtballonnen. Er gaan verschillende soorten ballonnen de lucht in. Naast de gewone luchtballonnen zijn er ook luchtballonnen met een speciale vorm en natuurlijk ontbreekt de Friese Vlag niet. De ballonvaarders komen niet alleen uit Nederland. In 2019 worden de Friese Ballonfeesten van 17 tot en met 21 juli gehouden.

Ontstaan Friese ballonfeesten

Het allereerste ballonfeest vond plaats in 1986, maar het idee werd al eerder geboren. De vriendenclub 'De Flecke' - bestaande uit negen vrienden die gezamenlijk een piratenzender hadden - wilden Joure beter op de kaart brengen. Ze zorgden voor diverse evenementen en zorgden ervoor dat men dit via de radio te horen kreeg. In 1984 hadden ze voor de winnaar van het WK Solexrijden een ballonvaart geregeld. Naast de winnaar mochten ook twee leden van de club mee in de luchtballon en dat beviel hen erg goed. Toen werd langzaam het idee geboren om iets met luchtballonnen te doen. Uiteindelijk vond dus in 1986 het allereerste Friese ballonfeest plaats. In plaats van de vijftien ballonnen waarop zij hadden gerekend, kwamen maar liefst zestig ballonnen van over heel Europa naar Joure toe om deel te nemen aan dit prachtige evenement. Een Nederlands record werd gevestigd.

Verdere ontwikkeling

Een jaar later - in 1987 - liet de club zelf een luchtballon in de vorm van de Friese Vlag maken. De clubleden hadden de smaak van het ballonvaren te pakken en een aantal van hen behaalde zelf hun vliegbrevet. In de eerste twee jaren gingen alleen gewone luchtballonnen de lucht in, maar vanaf 1988 kwamen daar ballonnen met een speciale vorm - Special Shapes - bij. In het tweede jaar (1987) kwamen er meer dan honderd ballonnen naar de Friese Ballonfeesten, maar het slechte weer gooide roet in het eten om opnieuw een Nederlands record te vestigen. Na de eerste twee edities was het evenement uitgegroeid tot één van Europa's grootste ballonevenementen. Meer dan honderd luchtballonnen was iets te veel van het goede. Boeren ondervonden overlast van de landende luchtballonnen op hun weilanden. De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart stelde vast dat er niet meer dan 65 ballonnen mochten deelnemen aan de Friese Ballonfeesten.

Nadat de negen vrienden de Ballonfeesten 10 jaar lang hadden georganiseerd, vonden ze het welletjes. De Stichting Friese Ballonfeesten nam het festijn van hen over en organiseren dit anno 2019 nog steeds. Joure wordt tijdens dit evenement omgedoopt tot Balloon City. In 2010 bestonden de Friese Ballonfeesten 25 jaar en op dat moment mochten ze bij wijze van uitzondering meerdere ballonnen de lucht in laten gaan. In dat jaar stegen er 125 ballonnen op. Hierdoor werd opnieuw een Nederlands record gevestigd.

Welke landen zijn al op de ballonfeesten geweest

De Friese Ballonfeesten bestaan allang niet meer enkel uit Nederlandse ballonvaarders. Van over de hele wereld komen namelijk ballonvaarders naar Joure toe.
De volgende landen zijn aanwezig geweest:
  • België
  • Brazilië
  • Canada
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Luxemburg
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Rusland
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië
  • het Verenigd Koninkrijk
  • de Verenigde Staten
  • Zweden
  • Zwitserland

Hoeveel ballonnen stijgen op

Zoals al eerder vermeld stegen er in 2010 maar liefst 125 ballonnen op. Dit was een uitzondering. Normaal gesproken mochten 65 ballonnen aan het evenement deelnemen. Dat aantal werd later weer lager. Tegenwoordig (anno 2019) zijn 35 ballonnen echt het maximum.

Diverse vormen

Naast de gewone luchtballon zijn er ook ballonnen met een speciale vorm. De ballonnen worden Special Shapes genoemd. En deze vormen zijn heel erg uiteenlopend. Ze variëren van een kikker tot een fles. Maar ook een koe, een auto of een stripfiguur zijn al voorbij gekomen.

Zijn de Friese Ballonfeesten altijd doorgegaan

Tot nu toe (anno 2019) zijn alle edities van de ballonfeesten doorgegaan. In 2001 was het door de MKZ-crisis wel even onzeker of de feesten door konden gaan, maar uiteindelijk gingen ook dat jaar ballonnen omhoog. Helaas is het weleens voorgekomen dat op een bepaalde avond geen ballonnen de lucht ingingen. Dat had alles te maken met het weer. Het moet uiteraard wel veilig zijn voor de ballonvaarders. Vandaar dat ook iedere avond onder voorbehoud is.

Friese Ballonfeesten in 2019

In 2019 vinden de Friese Ballonfeesten plaats in week 29, van 17 tot en met 21 juli. Normaal gesproken vinden ze trouwens in de laatste week van juli (week 30) plaats, maar in 2019 is er bewust voor gekozen om dit een week eerder te doen. In week 30 zijn namelijk veel ballonvaarders in Frankrijk tijdens een groot evenement.

Waar

De ballonnen stijgen op vanaf de Nutsbaan, een groot veld aan de Harddraversweg in Joure.

Legenda
A. Nutsbaan te Joure

Entree

Wil je zelf ook graag de Friese Ballonfeesten meemaken? Dat kan. In 2019 is de toegang gratis.

Parkeren

Parkeren is mogelijk op het parkeerterrein dat aan het evenemententerrein grenst. De kosten bedragen € 5,00. De parkeerplaats staat aangegeven. Je volgt hiervoor de borden P Ballonfeesten.

Wat is er allemaal te doen

Naarmate de jaren vorderden werden er meer activiteiten georganiseerd naast het op laten stijgen van de luchtballonnen. Deze activiteiten bestaan onder andere uit live-muziek. In het verleden hebben zelfs de 3JS, Gerard Joling, Lee Towers en Guus Meeuwis hun muziek ten gehore gebracht. Ook aan de innerlijke mens wordt gedacht. Er is voldoende eten en drinken te koop en er staan diverse foodtrucks. Ook aan de kinderen wordt gedacht: er is onder andere een springkussen. Naast de echte grote ballonnen die de lucht ingaan, zijn er ook miniatuurballonnen, oude ballonnen en een inloopballon.

Plattegrond van het terrein / Bron: Website Friese BallonfeestenPlattegrond van het terrein / Bron: Website Friese Ballonfeesten

Programma 2019

De openingsdag vindt plaats op woensdag 17 juli. De laatste dag is op zondag 21 juli. Op die laatste dag vindt tevens de Oldtimerdag plaats. De planning (uiteraard onder voorbehoud) is dat de ballonnen iedere avond rond 18.30 uur klaargemaakt zullen worden voor het opstijgen. Rond 19.30 uur zullen ze dan ook daadwerkelijk de lucht ingaan. Maar vanaf wanneer kun je als bezoeker het terrein op?

Woensdag 17 juli
Het terrein is vanaf 16.00 uur geopend. De officiële opening (met parade) is om 18.00 uur, maar vanaf 17.00 uur begint het programma van die dag. Het programma eindigt om 00.00 uur.

Donderdag 18 juli
Het terrein is vanaf 13.00 uur geopend en het programma begint om 14.00 uur. Tot 00.00 uur kun je van het programma genieten.

Vrijdag 19 juli
Het terrein is vanaf 16.00 uur geopend. Deze dag begint het programma om 17.00 uur. Het einde van de dag is om 01.00 uur.

Zaterdag 20 juli
Deze dag staat helemaal in het teken van kinderen: het is namelijk een kinderdag. Het terrein is vanaf 13.00 uur geopend en het kinderprogramma start om 14.00 uur. Het einde van de dag is om 01.00 uur.

Zondag 21 juli
Op deze dag zijn tevens Oldtimers te bewonderen. Het terrein is vanaf 13.00 uur geopend en vanaf 14.00 uur start het programma rond de oldtimers. Tot 00.00 uur kun je nog van het dagprogramma genieten.

Nightglow

Op zowel vrijdag- als zaterdagavond is er rond de klok van 23.00 uur het zogeheten Nightglow. Op dat moment zijn de aanwezige luchtballon prachtig verlicht.

Nightglow juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan DwaanNightglow juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaan
terrein vanuit de lucht juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaanterrein vanuit de lucht juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaan
luchtballonnen in de lucht juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaanluchtballonnen in de lucht juli 2017 / Bron: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaan

Zelf meevliegen

Het is mogelijk om tijdens de Ballonfeesten zelf mee te gaan in een luchtballon. Hiervoor kun je je aanmelden.

Ballonnen in 2019

De 35 ballonnen die in 2019 aanwezig zullen zijn op de Friese Ballonfeesten komen uit de volgende landen:

Nederland

  • Friesland Ballon - ballonvaarder Sipke Bosma
  • Superbike Motor - ballonvaarder Hermal Kleinsmit
  • Babette Guido - ballonvaarder Harle
  • Fokker - ballonvaarder Tommie Witteveen
  • Groninger - ballonvaarder Seaport Jan Haven
  • Olyslager - ballonvaarder Johannes Kooistra
  • Van Gogh - ballonvaarder Gerke Kleinsmit
  • Ter Huurne - ballonvaarder Rita van Veen
  • Rabobank - ballonvaarder Jan Bosma
  • Asito - ballonvaarder Jeep Jonker
  • Dreamflights - ballonvaarder Jits Haven
  • Er gaat niets boven Groningen - ballonvaarder Rene Elgersma
  • Lindstrand - ballonvaarder Trees Edens
  • Lindstrand - ballonvaarder Johannes Bierling[
  • Leeuwarder Courant - ballonvaarder Ton Rentier
  • Blanco - ballonvaarder Bert Ter Horst
  • Blanco - ballonvaarder Ad Roza
  • Hardenberg - ballonvaarder Brecht Witteveen
  • Wildkamp - ballonvaarder Piet ter Veen
  • Ad Ballon - ballonvaarder John Schoone
  • Blanco - ballonvaarder Leon Leemans
  • Jumbo - ballonvaarder Erwin Bethlehem
  • Canon - ballonvaarder is vermoedelijk Theo Tuinstra

Engeland

  • Buster the Bulldog - ballonvaarder Paul Burrows
  • Palletways - ballonvaarder Nick Dunnington
  • Queen’s Guard - ballonvaarder Tim Davis
  • Cameron - ballonvaarder Linda Jenkinson
  • Emoji - ballonvaarder Lee Hooper
  • Blanco - ballonvaarder Daniel Wade
  • Packhouse - ballonvaarder Colin Harding
  • Ronald McDonald - ballonvaarder David Bovington

Zwitserland

  • Coca Cola - ballonvaarder Thomas Gleixner

Portugal

  • Licor Beirao - ballonvaarder Guido van der Velde

Dubai

  • Greetzz - ballonvaarder Edgora McEwan
© 2019 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vlecke Joure: watersport en koffieDe vlecke Joure: watersport en koffieDe vlecke Joure ligt centraal in Friesland tussen de Friese meren. Het is daardoor een watersportdorp bij uitstek. Natuu…
De heteluchtballon in een lichtshowDe heteluchtballon in een lichtshowBallonnen kunnen op nóg een manier voor spektakel zorgen en dat terwijl ze niet eens de lucht in gaan. Je ziet het niet…
De luchtballon en de ballonvaartDe luchtballon en de ballonvaartAan de hemel zie je mooie luchtballonnen, en je zou best wel eens mee willen? Alles over de luchtballon, van uitvinden t…
Op vakantie in zuidwest FrieslandZuidwest Friesland wordt in Friesland 'De Zuidwesthoek' genoemd, een andere naam is 'De Friese Meren'. De Zuidwesthoek s…
De Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging Bernlef in Groningen bestaat in 2009 al 85 jaar. De vereniging werd in 1925 opgericht in G…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaan
  • https://www.ballonfeesten.nl/
  • https://tejoure.nl/agenda/friese-ballonfeesten/
  • https://www.facebook.com/ballonfeesten/
  • https://mooifriesland.nl/ballonfeest-joure/
  • https://www.vanplan.nl/uitje/de-friese-ballonfeesten-nutsbaan-joure-38634116?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.ballonfeesten.nl%2Fprogramma-ballonfeesten%2F
  • Afbeelding bron 1: Website Friese Ballonfeesten (https://www.ballonfeesten.nl/programma-ballonfeesten/)
  • Afbeelding bron 2: Douwe Bijlsma van Gewoan Dwaan

Reageer op het artikel "Ballonfeesten in Friese Joure: jaarlijks terugkerend festijn"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!