InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Olympische Spelen 2018 Pyeongchang: tickets en accommodatie

Olympische Spelen 2018 Pyeongchang: tickets en accommodatie

Olympische Spelen 2018 Pyeongchang: tickets en accommodatie De Olympische Winterspelen van 2018 vinden plaats in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang. Voor Nederlanders is vooral het schaatsen interessant. Dit vindt plaats in de Gangneung Oval in Pyeongchang. Vanaf oktober 2016 is het al mogelijk om voor dit evenement tickets te kopen. De ticketprijzen voor het schaatsen liggen tussen de 118 en 198 euro. Andere sporten kun je al voor veel minder bijwonen. Wie de Olympische Spelen van 2018 wil bijwonen wordt geadviseerd niet te lang te wachten met het boeken van een accommodatie vanwege de verwachte drukte en het stijgen van de hotelprijzen naarmate de Spelen naderen.

Olympische Spelen 2018 Pyeongchang

Olympische Spelen 2018

De Olympische Winterspelen van 2018 vinden plaats in Pyeongchang in Zuid-Korea van 9 tot 25 februari 2018. Het is de tweede keer dat de Olympische Spelen georganiseerd worden door Zuid-Korea: in 1988 vonden de Zomerspelen plaats in Seoul. Na Sapporo (1972) en Nagano (1998) zijn het de tweede Winterspelen in Azië. Pyeongchang organiseerde in 2013 al eens de wintereditie van de Special Olympics, een groot internationaal evenement voor sporters met een verstandelijke beperking waarbij ook Nederland is aangesloten. Het bid van Pyeongchang bleek in een beslissende stemmingsronde veel meer stemmen te behalen dan dat van de tegenkandidaten München en Annecy.

Locaties van de sportevenementen

Zelden vinden alle evenementen van de Winterspelen plaats binnen de grenzen van één stad. Naast een centrale locatie met een cluster van diverse sportstadions zijn er meerdere locaties voor sporten die in de bergen gehouden worden. Pyeongchang heeft ervoor gekozen om de focus te leggen op het Alpensia Resort in Daegwallyeong-myeon, een administratieve regio binnen Pyeongchang. In het Alpensia Resort ligt ook het Olympisch Stadion waar de openingsceremonie en sluitingsceremonie wordt gehouden. Daarnaast vindt hier het alpineskiën (slalom en reuzenslalom), schansspringen, snowboarden (big air), bobsleeën, skeleton, rodelen, cross-country, de biatlon en de Noordse combinatie plaats. Het freestyle skiën en snowboarden vindt plaats op het Bokwang Snow Park en een deel van het alpineskiën (afdaling en de Super-G) vindt plaatst in het Jeongseon Alpine Centre. Dit ligt wat verder verwijderd van Pyeongchang.

Voor de indoorsporten is Gangneung Olympic Park ingericht. De aandacht van de meeste Nederlanders zal daarbij uitgaan naar de Gangneung Oval waar het schaatsen gehouden wordt en de Gangneung Ice Arena waar naast kunstrijden aan shorttrack wordt gedaan. Ook het curling en het ijshockey voor de mannen wordt op het Gangneung Olympic Park georganiseerd. Voor het vrouwentoernooi bij het ijshockey wordt uitgeweken naar het Kwandong Hockey Centre op het terrein van de universiteit van Kwangdong.

Kaartverkoop en ticketprijzen

Het bijwonen van een Olympische Spelen is een unieke ervaring. Sport op het allerhoogste niveau, de samenkomst van culturen en voor Nederlanders natuurlijk het huldigen van de medaillewinnaars in het Holland Heineken House: het maakt de Spelen tot een geweldig evenement. Als je hier bij wilt zijn dan kun je online tickets bestellen voor de verschillende sportevenementen waaronder het schaatsen. In april 2016 werd bekendgemaakt dat de kaartverkoop in oktober 2016 van start gaat.

Ongeveer de helft van de kaarten heeft een prijs van 61 euro of minder. Deze prijs ligt onder het gemiddelde voor de Olympische Winterspelen. Vooral de kaarten voor de sporten die in Zuid-Korea zelf minder populair zijn zoals het rodelen en de biatlon liggen relatief laag. De hoofdprijs betaal je voor een kaartje voor de finale van het ijshockey bij de mannen. Finalekaarten kosten tussen de 229 voor het goedkoopste ticket tot 689 voor het duurste. Dagkaarten voor het schaatsen kosten tussen de 118 en 198 euro. Wie de openingsceremonie bij wil wonen betaalt hiervoor tussen de 174 en 1190 euro, afhankelijk van de rang in het stadion.

Reizen naar Pyeongchang

Het vliegveld het dichts bij Pyeongchang in de buurt is Yangyang International Airport. Dit is echter een vrij klein vliegveld en de verwachting is dan ook dat het merendeel van de bezoekers van de Spelen zal vliegen naar Seoul, dat op een afstand van zo'n 125 kilometer ligt. Vanuit Nederland is het mogelijk om rechtstreeks te vliegen naar Seoul met KLM. Kies je voor een vlucht met een overstap - wat vaak veel goedkoper is - dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vlucht met Korean Air, China Southern Airlines, Asiana Airlines, Etihad Airways, Turkish Airlines, Lufthansa of British Airways (2016). Rond grote evenementen als de Olympische Spelen worden daarnaast ook regelmatig chartervluchten aangeboden.

Accommodatie in Pyeongchang

Rond de Olympische Spelen ontstaat er traditioneel een run op hotelkamers en andere typen accommodatie. Het is daarom belangrijk dat je er vroeg bij bent. Een hotelkamer boeken kan bij veel hotels vanaf een jaar van te voren, maar bij sommige hotels is de boekingsperiode korter. In 2016 kent Pyeongchang circa 50 accommodaties variërend van hotel tot appartementencomplex en pension. In de regio Gangwon-do gaat dit om circa 160 accommodaties. Voor de Olympische Spelen in 2018 worden echter vijf gloednieuwe hotels uit de grond gestampt om de toestroom van sporters en toeschouwers aan te kunnen. De nieuwe hotels liggen zowel in de stad als in de bergen. De organisatie heeft beloofd dat er tijdens de Spelen in ieder geval 76.000 kamers beschikbaar zijn in een straal van 50 kilometer rondom Pyeongchang. Voor een indicatie van de kamerprijzen kun je een kijkje nemen op een boekingswebsite. Hou er wel rekening mee dat de prijzen zullen stijgen naarmate het begin van de Spelen nadert.
Gerelateerde artikelen
Programma schaatsen tijdens de Olympische Spelen 2018Programma schaatsen tijdens de Olympische Spelen 2018De Olympisch Winterspelen 2018 worden gehouden van vrijdag 9 februari tot en met zondag 25 februari 2018. Gastheer van d…
Olympische Winterspelen 2018 in PyeongchangOlympische Winterspelen 2018 in PyeongchangIedere vier jaar worden de Olympische Zomer- en Winterspelen gehouden. De drieëntwintigste Olympische Winterspelen worde…
Schaatsen op de Olympische Winterspelen: 5000 meter mannenSchaatsen op de Olympische Winterspelen: 5000 meter mannenDe 5000 meter oftewel de 5 kilometer schaatsen voor mannen wordt sinds de allereerste Olympische Winterspelen verreden.…
Schaatsen op de Olympische Winterspelen: 1000 meter mannenSchaatsen op de Olympische Winterspelen: 1000 meter mannenDe 1.000 meter mannen is bij het langebaanschaatsen één van de zes disciplines, die door de mannen wordt verreden. Naast…
Schaatsen op de Olympische Winterspelen: 1500 meter mannenSchaatsen op de Olympische Winterspelen: 1500 meter mannenDe 1500 meter, ook wel de schaatsmijl genoemd, is een officiële schaatsafstand bij het langebaanschaatsen en staat sinds…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The Original Uploader Was AxG At English Wikipedia / Wikimedia Commons
  • https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Winter_Olympics
  • http://www.pyeongchang2018.com/
  • http://www.insidethegames.biz/articles/1036326/pyeongchang-2018-reveal-ticket-prices-for-winter-olympic-games
  • http://www.insidethegames.biz/articles/1035424/five-new-hotels-to-be-built-for-pyeongchang-2018-in-bid-to-ease-accommodation-concerns

Reageer op het artikel "Olympische Spelen 2018 Pyeongchang: tickets en accommodatie"

Reacties

Frànk van Eeden, 19-08-2017 13:20 #5
Hallo,

Wij wonen in Beijing en willen graag naar de Winter Games in Korea 2018. Waar kan ik kaarten bestellen?

Bvd

Frànk

Manfred, 15-04-2017 23:38 #4
Wij zijn rond die tijd ook in de buurt samen met drie kinderen wat is wijsheid en betalen kinderen zelfde prijs?

BVD
Grt Manfred

Rene Meulblok, 01-02-2017 23:15 #3
Heren,
Wij zijn tijdens de winterspelen in Zuid-Korea, en willen 3 dagen naar de winterspelen. Waar kan ik kaarten bestellen?
Rene Meulblok

Suus Peters, 18-11-2016 15:51 #2
Op welke wijze kan men van Seoul naar Gangneung Olympic Park reizen? En hoe lang duurt deze tocht ongeveer?

Bert de Goeij, 22-10-2016 13:45 #1
Ik ben op zoek naar tickets/vliegreizen/arrangementen voor de winterspelen in Pyeonchang. Ik kan echter nog nergens iets vinden?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 5
Schrijf mee!