InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Weymouth, Victoriaans juweel aan de zuid-Engelse Kust

Weymouth, Victoriaans juweel aan de zuid-Engelse Kust

Voor wie nog nooit van Weymouth heeft gehoord en een zee-, zeil-, surf-, duik- of wandelliefhebber is, hier de kans om kennis te maken met deze prachtige, oud Victoriaanse havenplaats. Het schilderachtige stadje met zijn 52.000 inwoners ligt beschut aan een baai ten zuidwesten van de Engelse kust in het graafschap Dorset. Bovendien staat Weymouth samen met het nabijgelegen schiereiland Portland op de Wereld Erfgoed Lijst van Unesco vanwege de fossielrijke kustlijn. Door zijn uniek gelegen positie en het gemis aan sterke getijverschillen is het niet verwonderlijk dat de wateren rondom een perfecte trainingsgrond vormen voor zeilers. Intussen heeft Weymouth behoorlijk naam kunnen maken op het gebied van scheepvaartevenementen.

De stad

Het stadscentrum is klein, compact en ademt een warme sfeer. Winkels zijn er in vele variaties te vinden. In het centrum bevindt zich ook de bruisende haven waarvan het gezicht gekenmerkt wordt door de rijen oude Georgiaanse- (1720-1840) en Victoriaanse (1837-1901) huizen. Verspreid rondom de haven zijn talloze gelegenheden waar gezellig gegeten en gedronken kan worden of waar men gewoon ergens lekker kan gaan zitten om te genieten van het uitzicht op de zeiljachtjes en vissersbootjes of het Nothe Fort daterend uit 1860 aan de ingang van de haven.

Op loopafstand, even buiten het stadscentrum strekt de bekende Weymouth Esplanade (boulevard) zich ver uit naar het westelijke eind van de stad. De Esplanade heeft vele bezoeken van de vroegere Britse Koning George III (1738-1820) mogen zien die Weymouth koos als zijn favoriete badplaats.

Bron: Jonfletch, RgbstockBron: Jonfletch, Rgbstock

Portland

Bijna op worpafstand kijkt men uit naar zee toe op het, bij Weymouth behorende schiereiland Portland. Het eiland is met de stad verbonden door een natuurlijke dam die deel uitmaakt van de 29 kilometers lange Chesil Bank die op geheel natuurlijke wijze is ontstaan en voornamelijk uit kiezels is gevormd. In de volksmond wordt het eiland ook wel eens spottend ‘Alcatraz’ of ‘The Rock’ genoemd vanwege het feit dat het vrijwel enkel uit rots bestaat.

Portland heeft een rijke smokkelgeschiedenis zoals de vele oude scheepswrakken in de zee ten zuiden van het eiland kunnen getuigen. Er gaan verschillende verhalen rond over de vroegere lokale bewoners die met opzet schepen op de klippen zouden doen lopen en er vervolgens met de lading vandoor gingen. Wie van spookverhalen en andere oude zeelegendes houdt, een bezoek aan een lokale pub is zeker aan te raden!

Niet alleen Weymouth en Portland maar ook het omringende, prachtige glooiende landschap en de nabijgelegen steden en dorpjes zoals ondermeer Abbotsbury, Lyme Regis, Lulworth Cove en Dorchester, zijn zeker de moeite waard voor een bezoek aan deze schitterende streek.
© 2011 - 2019 Toetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Olympische Spelen in Londen – Marit BouwmeesterOlympische Spelen in Londen – Marit BouwmeesterMarit Bouwmeester wint in Londen tijdens de Olympische Zomerspelen in 2012 de zilveren medaille met het zeilen in de Las…
Olympische Spelen – Pieter-Jan PostmaOlympische Spelen – Pieter-Jan PostmaPieter-Jan Postma uit Heerenveen zeilt in augustus 2012 op de Olympische Spelen in Londen mee in de Finn klasse. Hij kom…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Weymouth, Victoriaans juweel aan de zuid-Engelse Kust"

Infoteur: Toetie
Gepubliceerd: 18-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!