InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Roemenie; Transylvanie

Roemenie; Transylvanie

Roemenië, voor velen een onbekend Oost-Europees land gelegen aan de zwarte zee. Met de val van het communisme en toetreding tot de Europese Unie is het land toegankelijker geworden voor buitenlanders. Transylvanië is een provincie van Roemenië waarvan de rijke historie en cultuur veel te bieden heeft zoals te lezen is in onderstaand artikel.

Geschiedenis

2.000 jaar geleden behoorde Transylvanië tot het Dacische rijk. De hoofdstad van het Dacische rijk was gesitueerd in Transylvanië. Rond het jaar 100 na Christus werd het Dacische rijk steeds machtiger en daardoor een gevaar voor het Romeinse rijk. Keizer Trajanus besloot derhalve Dacië te veroveren wat leidde tot de Romanisering van het oude Dacië. Bij de verovering werd de hoofdstad volledig verwoest. Onder de Romeinse overheersing groeiden steden als Alba Lulia en Cluj-Napoca uit tot grote steden.

In de 8e en 9e eeuw na Christus kwamen de eerste Magyaren (tegenwoordige Hongaren) in het gebied terecht en vestigden zich daar. Zij maakten Transylvanië tot een vorstendom. Dit vorstendom werd in de eeuwen daarna veroverd door de mongolen en in de 14e eeuw weer terug gewonnen door de Magyaren. In de 12e en 13e eeuw vestigden zich vele Vlaamse en Duitse kolonisten in Transylvanië. In de 13e eeuw waren er enkele zware invallen door Mongoolse strijders waarbij veel van de Duitse en Vlaamse nederzettingen werden verwoest. Vanuit de Karpaten (gebergte gelegen in het centrale deel van het huidige Roemenië) kwamen steeds meer Roemenen die zich vestigden op het platteland van Transylvanië. Vanaf dit moment werd de Roemeense invloed op Transylvanië groter en de Hongaarse invloed kleiner.

Na de slag bij Mohàcs in 1526 werd het Hongaarse koninkrijk verslagen door het Ottomaanse rijk. Een groot deel van het Hongaarse koninkrijk ging over naar de Habsburgse Oostenrijkers, een ander groot deel ging naar het Ottomaanse rijk. Transylvanië werd een semi-onafhankelijke staat van het Ottomaanse rijk en werd tevens een vorstendom.

Vanaf 1683 toen de Ottomanen steeds meer veldslagen verloren van de Oostenrijkers werd Transylvanië onderdeel van het Habsburgse rijk. In 1711 werd de op dat moment regerende vorst van Transylvanië vervangen door een door de Habsburgers aangewezen gouverneur.

Na de revolutie in 1848 werd Transylvanië meer autonoom en werd het vorstendom hersteld. Dit duurde tot 1867 toen Oostenrijkers met behulp van Russische troepen Transylvanië weer onderdeel van Hongarije maakte.

Na de eerste wereldoorlog werd Transylvanië toebedeeld aan het koninkrijk Roemenië. Tijdens de tweede wereldoorlog werd Transylvanië voor een korte tijd bij Hongarije gevoegd, na de tweede wereldoorlog werd het wederom onderdeel van Roemenië. Roemenië was bevrijd door de Sovjet-Unie, bij de eerstvolgende verkiezingen na het einde van de oorlog werd de communistische partij de grootste partij (als gevolg van stemmanipulatie). Roemenië werd hiermee onderdeel van de USSR.

In 1965 kwam Ceauçescu aan de macht. Onder zijn bewind bouwde Roemenië gigantische staatschulden op die aan het einde van zijn regeerperiode weliswaar waren afgelost, echter ten koste van de Roemeense bevolking die sterk verarmd was. In 1989 werd Ceauçescu afgezet en samen met zijn vrouw geëxecuteerd. Sinds 1989 is Roemenië bezig te verwesteren, per 1 januari 2007 is Roemenië toegetreden tot de EU.

Belangrijke Transylvanische steden

Cluj-Napoca:

Deze tweede grootste stad van Roemenië vindt zijn oorsprong in de 2e eeuw voor Christus. Dankzij de aanwezigheid van een meertalige universiteit is Cluj een echte universiteitsstad met veel studenten. Na de val van het communisme is de welvaart toegenomen wat ertoe heeft geleid dat de infrastructuur van de stad sterk verbeterd is. Onlangs (2009) is een geheel nieuw winkelcentrum gebouwd. Grote bezienswaardigheden binnen de stad zijn de 15e eeuwse kathedraal, botanische tuinen en diverse musea. De stad ligt tussen de heuvels waardoor het zeker de moeite waard is de omgeving buiten de stad te verkennen.

Sibiu:

Sibiu is in de 12e eeuw na Christus gesticht door Duitse emigranten. In 2007 was Sibiu de culturele hoofdstad van Europa (samen met Luxemburg). De stad wordt gekenmerkt door oud Duitse en Weense bouwstijlen. Een belangrijke bezienswaardigheid in de stad is het Brukenthal museum waar werken van vele laat-middeleeuwse en renaissance schilders uit heel Europa hangen.

Braşov:

Braşov is een oud-Middeleeuwse stad gelegen aan de voet van het Karpaten gebergte. De stad is dan ook een ideaal uitvals punt om de bergachtige omgeving te verkennen. Er zijn diverse ski-liften aanwezig, uiteraard is het gebergte ook prima te voet te verkennen. Belangrijkste bezienswaardigheid binnen de stad is de Zwarte Kerk (de muren zijn zwart geblakerd als gevolg van een brand in 1689). Braşov is ook berucht om het bezoek dat hongerige beren brengen in de winter op zoek naar etensresten.

Toerisme

Natuur:

Transylvanië heeft veel ongerepte natuurgebieden waar naar hartelust kan worden gewandeld. Tevens zijn er diverse ski-oorden aanwezig. In het noorden van Transylvanië is met name platteland waar vele karakteristieke dorpjes zijn met houten kerken.

Cultuur:

In vele Transylvanische steden zijn tekenen zichtbaar van het rumoerige verleden van Transylvanië. Her en der zijn nog Romeinse bouwwerken zichtbaar, vele bouwwerken uit de middel-eeuwen zijn eveneens goed bewaard.
Het geen waar de meeste mensen Transylvanië van zullen herkennen is toch wel graaf Dracula. Het personage bedacht door Bram Stoker is waarschijnlijk afgeleid van Vlad Dracula, een boeddorstig heerser uit de 15e eeuw. De precieze locatie van zijn kasteel is niet bekend, er zijn meerdere kastelen die claimen het kasteel van Dracula te zijn.
In Transylvanië is naast de Roemeense cultuur eveneens sprake van een Hongaarse cultuur. De Hongaren vormen een minderheid wat als gevolg van gebeurtenissen uit het verleden nog steeds een gevoelig onderwerp is.
© 2010 - 2019 Rosendal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carpatair tickets: goedkoop vliegen naar RoemeniëCarpatair tickets: goedkoop vliegen naar RoemeniëAls je als Nederlander goedkoop wilt vliegen heb je vast al nagedacht over Düsseldorf Airport als vertrekplaats. Vanaf d…
Goedkoop op Wintersport in RoemeniëGoedkoop op Wintersport in RoemeniëGoedkoop op wintersport dat kan in Roemenië. Roemenië is een van landen waar je echt spotgoedkoop op wintersport kunt. D…
WK voetbal 1938In 1938 werd al voor de 3e keer het Wereldkampioenschap voetballen gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Frankrijk om…
Goedkoop vliegen met Wizz AirGoedkoop vliegen met Wizz AirAls je op zoek bent naar een goedkoop ticket voor een vlucht naar een bestemming in Oost-Europa of Centraal-Europa dan i…
WK voetbal 1954In 1954 werd alweer het 5e WK voetbal georganiseerd, en dit jaar met als gastland Zwitserland. En wederom waren er enige…

Reageer op het artikel "Roemenie; Transylvanie"

Reacties

Rosendal (infoteur), 27-12-2010 11:51 #2
Dat Duitstalige groepen een rol hebben gespeeld dat ontken ik zeker niet, zie ook mijn verhaal. In de hedendaagse cultuur komt hier echter nog maar weinig van terug, vandaar dat de rol mijns inziens niet heel groot is geweest (de Hongaarse invloed bijvoorbeeld is veel groter, ook al loopt deze ook terug)

Roelie Derendorp, 27-12-2010 10:21 #1
Ik mis in het verhaal de grote rol die de Duitstalige groepen, o.a de Saksen, eeuwen lang gespeeld hebben. De kultuur van Transylvanie is voor een groot deel door hen bepaald. daarvan zijn ook nu nog veel voorbeelden, al is het aantal Duitstalige dat in Roemenie woont sterk terug gelopen.

Infoteur: Rosendal
Gepubliceerd: 12-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Reacties: 2
Schrijf mee!