InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Flåm en de Flåmsbana

Flåm en de Flåmsbana

Flåm en de Flåmsbana In de Noorse Provincie Sogn og Fjordane aan het einde van de Aurlandsfjord ligt het kleine dorpje Flåm, dat al sinds eind 1900 een geliefde vakantiebestemming is voor duizenden toeristen die willen genieten van de Noorse fjorden en de Noorse natuur. Flåm is bij uitstek een dorpje waar elke toerist aan zijn trekken komt. Groot en klein, oud en jong, er is genoeg te zien en te doen.

Flam

Lekker shoppen in Flåm

In het centrum aan de haven waar het fjord begint vinden we tax-freeshops met daarin een royaal aanbod van artikelen variërend van ansichtkaarten tot bierglazen, van kleine rendierknuffels tot complete rendierhuiden. Ook zijn er een paar kleine boetiekjes waar kunst verkocht wordt.

Eten en drinken in Flåm

Ook voor de inwendige mens is er voldoende keuze in kleine en grotere restaurants. Bijzonder om te zien en te ervaren is het restaurant dat in een oud treinstel gesitueerd is. Het is alleen geen verplichting om gebruik te maken van een restaurant als je even wil zitten om iets te eten of te drinken. In het hele centrum van Flåm vind je voldoende bankjes en picknicktafels om ontspannen te zitten.

Openbare voorzieningen

De openbare voorzieningen zijn uitstekend in Flåm. Er zijn openbare toiletten, ruime parkeergelegenheden, een park, en voor de kinderen is er een speeltuin aanwezig. In het centrum bij de haven is er een goede gratis wifiverbinding zodat je - als je wil - zelfs kunt Skypen of face-timen met je vrienden en familie thuis.

Flåmsbana

Flåm is vooral bekend om de Flåmsbana of Flåmspoorweg, de spoorlijn tussen Myrdal en Flåm. Deze spoorlijn tussen Myrdal en Flåm is een van de steilste trajecten ter wereld, met een stijging van 865,5 meter over meer dan 20 kilometer lengte. Deze spoorlijn werd aangelegd met als primair doel Flåm te verbinden met de Oslolijn en de Bergensbanen, maar is nu één van de belangrijkste toeristenattracties in West-Noorwegen.

De Flåmsbana doet de volgende stations aan:
  • Flåm 2 meter boven de zeespiegel
  • Lunden 16 meter boven de zeespiegel
  • Håreina 48 meter boven de zeespiegel
  • Dalsbotn 200 meter boven de zeespiegel
  • Berekvam 343 meter boven de zeespiegel
  • Blomheller 450 meter boven de zeespiegel
  • Kårdal 556 meter boven de zeespiegel
  • Waterval Kjosfossen 660 meter boven de zeespiegel
  • Reinunga 669 meter boven de zeespiegel
  • Vatnahalsen 811 meter boven de zeespiegel
  • Myrdal 866 meter boven de zeespiegel

De trein doet ongeveer vijftig minuten over het hele traject en stopt bij Waterval Kjosfossen ongeveer tien tot vijftien minuten om de passagiers de gelegenheid te geven om de trein te verlaten zodat zij de waterval kunnen bewonderen.

Flåmsbana museum

In het stationsgebouw in het centrum van Flåm zit een museum over de geschiedenis van de Flåmsbana die op indrukwekkende wijze inzichtelijk maakt hoe hard en zwaar het werken aan de spoorlijn was. Ook zijn er in het museum oude locomotieven te zien en speciaal aangepaste motorfietsen waarmee men over het spoor kon rijden voor onderhoud.

Overnachten in Flåm

Net buiten het centrum van Flåm staan verschillende hotels, en op loopafstand van het centrum vind je Flåm camping. Dit is een terrassencamping met uitstekende faciliteiten geschikt voor tenten, caravans, en campers. Flåm camping biedt ook de mogelijkheid tot het huren van trekkershutten, kamers en bungalows.

Tips voor een bezoek aan Flåm

  • Bedenk van te voren of je met de Flåmsbana wil reizen. In het hoogseizoen is het erg druk in de trein, het is dus verstandig om de treinkaartjes een of twee dagen van te voren te boeken. Dit kan zowel ter plekke, als online.
  • Als je besluit om in de omgeving te logeren: Doe eens een "Norway in a Nutshell"-tour. Dan ga je met een fjordcruise naar Flam-Gudvangen, dan met de bus van Gudvangen naar Voss, om vanuit Voss met de trein naar Myrdal te gaan waar je overstapt op de Flåmsbana om weer in Flåm terecht te komen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Sysnet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
WK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep EWK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep EVan de 53 deelnemende Europese landen aan de kwalificatie voor het Wereldkampioenschap voetbal 2014 zullen er uiteindeli…
Beleggen in NoorwegenNoorwegen is op dit moment een van de meest aantrekkelijke landen om in te beleggen. Het Scandinavische land maakt een s…
Kwalificatie WK voetbal 2014: speelschema groep E EuropaKwalificatie WK voetbal 2014: speelschema groep E EuropaKwalificatie WK voetbal 2014: speelschema groep E Europa. De landen Albanië, Cyprus, IJsland, Noorwegen, Slovenië en Zwi…
Landschap/Natuur NoorwegenLandschap/Natuur NoorwegenNoorwegen is een land in het Noorden van Europa en is 385.155 vierkante kilometer groot. Dit land heeft erg veel reliëf…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Flåm en de Flåmsbana"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 11-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Vakantie Noorwegen
Schrijf mee!