Sulina, Roemenië
In de Donaudelta van Roemenië ligt het kleine badplaatsje Sulina. Hier komen redelijk wat toeristen op af, maar vooral Roemeense en nog maar weinig westerse. Om iedereen te helpen die geïnteresseerd is in een verafgelegen bestemming, staat dit artikel vol met praktische informatie voor een (deel van een) vakantie ver weg in Europa.
Zicht op Sulina
Ligging
Sulina is een plaatsje van ca. 3500 inwoners in de Donau-delta in het meest oostelijke deel van Roemenië. Het is bijna het meest oostelijke punt van de EU: alleen het uiterste deel va Finland ligt nog oostelijker. De Donau-delta is een laaggelegen gebied aan het begin (of einde, hoe je dat wilt bekijken) waar de Donau in allerlei zijstroompjes vertakt en een groot, deels beschermd drasland creëert. Dit gebied staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Er zijn drie hoofdtakken: de noordelijkste tak is de grens met Oekraïne, de middelste tak heet de Sulina-arm en is de meest rechtstreekse verbinding met de Zwarte Zee en de de zuidelijkste arm heet de Sfantu-Gheorgetak die na veel kronkelingen uitmondt bij het plaatsje met dezelfde naam.
De Donau is de op een na langste rivier van Europa en loopt vanuit het Duitse Zwarte Woud via o.a. Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Servië, Bulgarije en Roemenië naar de Zwarte Zee. Onderweg loopt deze rivier door bekende steden als Wenen, Bratislava, Boedapest en Belgrado. Omdat de Sulina-arm de meest rechte verbinding is, wordt dit gezien als de monding van de rivier. Hier is dus het nulpunt waar de Donau na 2829 km eindigt.
De oude vuurtoren, gebouwd door de Donau Commissie
Geschiedenis
De geschiedenis van Sulina is de geschiedenis van de Donau. Sulina was de standplaats was van de Donau Commissie, een internationale groep die van 1856 tot 1939 de doorvoer van schepen en materialen in alle drie de Donautakken reguleerde. Naast het instellen van tarieven voor invoerrechten en het bepalen van vaarregels beheerde de Commissie ook een ziekenhuis voor de zeevaarders. Hoewel we dit soort internationale samenwerkingsverbanden tegenwoordig heel normaal vinden, was dit in die tijd iets unieks.
Het was voor de landen en steden stroomopwaarts natuurlijk erg belangrijk dat de doorvaart goed bleef. De groep bestond dan ook vooral uit de westerse mogendheden, die niet altijd oor hadden voor de inbreng van de oostelijke landen in het stroomgebied. De Commissie was oorspronkelijk opgericht voor slechts twee jaar, maar verdragen tussen belanghebbende landen verlengden haar levensduur. In het veranderende politieke landschap van Europa in die tijd, bleef de Commissie redelijk stabiel, al kwam officiële politieke erkenning pas in 1920.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de doorvaart steeds moeilijker omdat de armen langzaam dichtslibden. Geruzie over en weer tussen de westerse landen en de roep om meer autoriteit over de rivier door de landen in het oostelijke stroomgebied voorkwam dat er gezamenlijk iets aan gedaan werd. Met de komst van Nazi Duitsland was het einde van de Donau Commissie in zicht. De Duitsers namen het volledige beheer over de hele Donau en pas na de Tweede Wereldoorlog kwam de rivier eindelijk onder het gezag van de landen waar het doorheen stroomt.
Met het einde van de Commissie kwam eigenlijk ook het einde van Sulina. Het plaatsje had niet langer een belangrijke functie, de buitenlandse bezoekers vertrokken en de scheepvaart nam steeds verder af. Met de opkomst van communisme in Roemenië sloot het land zich verder af van de buitenwereld en inmiddels is Sulina niet veel meer dan een wat slaperig vakantieplaatsje waar mensen komen voor het strand en de natuur.
Bereikbaarheid
Sulina is niet over de weg te bereiken: de enige manier om er te komen is met een veerboot vanaf Tulcea.
Vanaf Tulcea kun je met een boot van staatsmaatschappij Navrom naar Sulina. Afhankelijk van het soort boot en het aantal tussenstops, doe je tussen de 3-5 uur over de reis van 71 km. Omdat de schema's nogal eens veranderen, kun je het beste je reis plannen door de website van
Navrom te bekijken. De prijzen voor een enkele reis liggen tussen 40-70 lei per persoon (2014). Reserveren is niet mogelijk en je kunt alleen kaartjes kopen voor dezelfde dag.
Navromgebouw (links) in Tulcea
Uitzicht vanaf de boot
De reden dat je vroeg wilt zijn, ook bij een afvaart om 7 uur 's ochtends
Kaartjes zijn te koop in het havengebouw van Navrom in Tulcea, vlak naast Hotel Esplanada. Reserveren is over het algemeen niet nodig, ook niet in het drukke hoogseizoen. Het is wel verstandig om vroeg aan boord te gaan, want er zijn niet genoeg zitplaatsen voor iedereen. Aan boord is een bar waar je koffie, koude dranken, ijs en zakjes met snacks (chips, crackers, etc.) kan kopen, maar echt eten kun je er niet, dus breng dat mee.
De haven van Sulina ligt ten oosten van het centrumpje: je vaart er dus voorbij vlak voordat de boot aanmeert. Er zijn zo'n 15 taxi's in het hele plaatsje en de vraag is hoog, vooral tijdens bootaankomsten of bij vertrekmomenten van het strand, dus het kan lang duren voordat je er een hebt (2014). Het helpt om telefonisch te bestellen (bel naar het nummer op een van de taxi's), al moet je dan wel je Roemeens van stal halen.
De kaartjes voor de terugkeer koop je waar de boot aanmeert, dit kan alleen op de dag zelf. Zorg in de zomer dat je op tijd bent, ook al is de afvaart gepland om 6:45 uur, want de drukte kan groot zijn als dat de enige boot van de dag is.
Lijst met accommodatie in Sulina
Verblijf
De accommodatie in Sulina bestaat vooral uit lokale
pensiunes. Bij aankomst word je meestal wel benaderd met de vraag of je een pension zoekt. Wie het niet wil wagen 4 uur op een boot te zitten naar een plek zonder toegangswegen om vervolgens erachter te komen dat alle accommodatie vol zit, kan het beste vooruit boeken of bellen. Op de foto staat het bord dat ook in de haven van Sulina staat, met een overzicht van alle verblijfsopties die het stadje heeft, inclusief telefoonnummers.
Sulina is in de zomer een trekpleister voor Roemeense toeristen, maar veel westerse vakantiegangers zul je er niet aantreffen, dus communiceren is niet altijd eenvoudig. De jeugd spreekt wel Engels en bij de ouderen komt Duits vaak van pas, maar soms is communicatie alleen mogelijk als je Roemeens spreekt.
Bezienswaardigheden en activiteiten
Zonsondergang op het strand van Sulina
Je gaat niet naar Sulina vanwege de architectuur of het nachtleven, dus de bezienswaardigheden en activiteiten zijn beperkt:
- De hoofdattractie is het strand, ca. 2,5 km buiten het centrum. Volg de borden Plaja of neem het busje voor 1,5 lei per persoon. Het strand is een fijn zandstrand en de zee is ondiep. Er zijn twee korte steigers. Aan het begin van het strand zijn twee strandtenten waar je koude dranken, ijs en eenvoudige maaltijden kan kopen (denk pizza, patat en de alomtegenwoordige soep). In de zomer heeft een van de strandtenten ook een bar op het strand met muziek die ook andere strandactiviteiten organiseert zoals touwtrekwedstrijdjes en tochtjes met een jetski. Je kunt er parasols en ligstoelen huren, maar het aanbod is beperkt.
- De Donau-delta zie je vanaf de veerboot maar pas echt met een excursie in een kleinere boot, die worden aangeboden aan de kade van het stadje. De lengte van de trip kun je zelf bepalen, van anderhalf uur tot een hele dag. Tijdens de trip zie de afwisselende natuur en de vele vogels van de delta.
- In het stadje, net buiten het centrum, staat een oude vuurtoren. Deze stond vroeger op de monding van de Donau, dus die is inmiddels ettelijke kilometers opgeschoven. De plek is echter nog steeds het nulpunt van de Donau, dus vanaf hier wordt de lengte van de rivier gemeten. De vuurtoren is een mini-museum en je kunt naar boven om het uitzicht over het stadje te zien.
- De promenade van Sulina, Straat I, is de plek waar 's avonds enige activiteit is. Aan deze straat zijn wat restaurants en cafés. Je vindt er ook de enige twee pinautomaten van Sulina en de supermarkt.